• Update 14:15:
Ministerul Transporturilor (MT) a relansat, astăzi, pe site, anunţul de privatizare a companiei "CFR Marfă".
Dosarul de Prezentare al Societăţii poate fi procurat începând de astăzi, ora 14:00, de la sediul MT.
• Update 12:04:
Fondul Monetar Internaţional (FMI) discută cu autorităţile române pe tema identificării celei mai bune soluţii privind CFR Marfă, a declarat, astăzi, reprezentantul rezident FMI pentru România şi Bulgaria, Tonny Lybe.
Domnia sa a afirmat: "Am notat faptul că investitorii potenţiali nu s-au precalificat pentru următoarea etapă a procesului de privatizare majoritară a CFR Marfă. În prezent, purtăm discuţii cu autorităţile în vederea identificării celei mai bune soluţii pentru a proceda mai departe".
---
• Update 11:30:
Ponta speră ca privatizarea CFR Marfă să nu fie un eşec, fiind de părere că investitorii interesaţi nu sunt "companii fantomă", a declarat, astăzi, domnia sa.
Premierul a afirmat: "Nu este încă, sper să nu fie până la capăt un eşec. Aseară s-a anulat o procedură, s-a pornit alta. Anularea de aseară nu a fost din cauza ministerului, ci din cauza faptului că cele trei companii, fiecare dintre ele avea lipsă un document şi atunci aveam varianta s-o anulăm de tot şi s-o lăsăm baltă sau să reluăm procedura în aşa fel încât să dăm timpul necesar, cred că maxim o săptămână, în care practic să se completeze ofertele depuse. Toate cele trei companii sunt companii serioase, sunt companii puternice, nu sunt companii fantomă, însă probabil şi din cauza termenelor foarte scurte pe care le-am pus - avem acest dateline al board-ului FMI - probabil că n-au reuşit să aducă la timp absolut toate documentele".
---
• Update 09:30:
Victor Ponta a afirmat, ieri, că procedura de privatizare a CFR Marfă va fi realuată de săptămâna viitoare, după ce va fi modificat caietul de sarcini pentru a impune condiţii de participare mai puţin restrictive, precizând că vina nu aparţine Ministerului Transporturilor.
Premierul a declarat: "Cei trei participanţi - patru au fost cei care au cumpărat caietul de sarcini - aveau câte o problemă în dosar şi nu se putea merge mai departe fără riscul de a fi contestat. Atunci am decis, cu domnul Fenechiu, astăzi am avut o discuţie destul de lungă în şedinţa de Guvern pe această temă ... ne-a propus şi am fost de acord practic să-i declare necalificaţi şi astăzi să reia procedura, în aşa fel încât săptămâna viitoare să poate să se califice probabil cei trei sau poate chiar mai mulţi".
Domnia sa a susţinut că va fi schimbat caietul de sarcini în aşa fel încât condiţiile puse să nu fie "excesiv de restrictive".
---
Autorităţile nu au dorit show la privatizarea CFR Marfă şi au reuşit - nu va fi show, dar nu va fi nici privatizare... deocamdată. Niciuna din cele trei oferte depuse pentru precalificare nu s-a calificat.
După ce a prelungit termenul limită pentru întocmirea "listei scurte" de la ora 12.00 la ora 16.00 (deşi, joia trecută, ministrul de resort Relu Fenechiu spunea că nu este nevoie de mai mult de două zile pentru evaluarea celor trei dosare), Ministerul Transporturilor a anunţat sec, fără alte detalii, că, "în urma verificării şi analizării documentaţiilor de participare depuse de potenţialii investitori la procedura de precalificare în cadrul procesului de privatizare a SNTFM CFR Marfă, Comisia de Privatizare instituită la nivelul Minis-terului Transporturilor, a hotărât res-pingerea celor trei potenţiali ofertanţi şi reluarea procedurii, conform prevederilor legale".
Însuşi ministrul Fenechiu aprecia, zilele trecute, că, pentru ca la această privatizare să nu participe oricine, aşa cum s-a întâmplat la procesul de privatizare, de asemenea eşuat, a "Oltchim", condiţiile impuse sunt destul de drastice. De aceea, au depus ofertă "trei companii importante din domeniu", acestea venind la minister în ultimele minute înaintea expirării termenului de depunere a dosarelor de precalificare.
Cei trei deponenţi sunt Grup Feroviar Român (GFR), parte a "Grampet" (grup deţinut de Gruia Stoica), Asocierea "Transferoviar Grup (TFG) - Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria" şi firma americană "OmniTRAX", despre care presa a scris că ar avea legături cu omul de afaceri Cristian Burci.
Premierul Victor Ponta spunea, miercurea trecută, că a cerut date legate de companiile care au depus documentaţii la privatizarea CFR Marfă şi că investitorii în cauză sunt serioşi, arătându-se încrezător că aceştia pot aplica o strategie eficientă şi adăugând că societatea poate fi viabilă, dar "nu e aşa uşor cum pare".
Primul ministru a precizat: "Mă aştept ca oricare dintre cei trei - pentru că am cerut date, este vorba de investitori serioşi - am încredere ca oricare dintre cei trei să aibă capacitatea de a implementa o strategie pe termen mediu şi lung de eficientizare a companiei, păstrare a locurilor de muncă şi creşterea competiţiei pe piaţa internă şi pe piaţa directă".
La rândul său, Relu Fenechiu a declarat, după deschiderea documentaţiilor de precalificare, că ofertele sunt eligibile, iar dacă preţul de vânzare ar fi fost mai mic, numărul investitorilor interesaţi ar fi fost mai mare.
• Fenechiu - Nu privatizăm, ba privatizăm; demisionez, nu demisionez
De circa zece ani, toate guvernele au anunţat, pe rând, aproape în fiecare an, că CFR Marfă va fi privatizată, supunând dezbaterii diverse strategii de înstrăinare a societăţii. Până acum, însă, nu a avut loc nicio procedură de licitaţie pentru vânzarea operatorului feroviar de marfă, privatizarea acestei companii fiind, de fiecare dată, amânată, din diverse motive.
Ultimul anunţ în care MT anunţa amânarea vânzării pachetului majoritar de acţiuni al CFR Marfă a fost făcut anul trecut, în luna octombrie, motivaţia fiind lipsa avizului Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT).
Declaraţiile lui Relu Fenechiu pe tema privatizării CFR Marfă au fost variate şi contradictorii, în ultimele luni.
La preluarea mandatului de minis-tru al transporturilor, acesta a spus că CFR Marfă nu va mai fi privatizată, la numai câteva zile, după ce a discutat cu reprezentanţii delegaţiei FMI, răzgândindu-se şi anunţând că vânzarea operatorului feroviar de marfă reprezintă, de fapt, "prioritatea numărul unu", precizând că statul va ceda 51% din titlurile companiei şi că intenţionează ca, în câţiva ani, să vândă şi restul de 49% din acţiuni, urmând, astfel, să aducă statului "un câştig considerabil".
La finele lunii martie, ministrul de resort declara că, în situaţia în care nu va rezolva problematicile privatizării CFR Marfă şi deblocarea POS Transporturi până la mijlocul lunii iunie, este posibil să părăsească Guvernul, după cum îşi doreşte Traian Băsescu.
Relu Fenechiu făcuse o declaraţie similară legată de CFR Marfă şi la finele lunii ianuarie, după audierea la comisiile parlamentare de industrii privind aprobarea bugetului pe 2013.
"Cred că dacă nu va fi privatizată CFR Marfă, nu voi mai fi ministru, pentru mine este o responsabilitate uriaşă şi o iau în serios", a spus Fenechiu la vremea respectivă.
Ieri, ministrul transporturilor a declarat, citat de Mediafax, că ar demisiona doar dacă eşecul privatizării ar fi din vina sa, precizând că documentele depuse de cei trei investitori interesaţi de privatizarea CFR Marfă au fost respinse deoarece nu includeau toate elementele necesare.
Autorităţile aveau aşteptări mari legate de privatizarea CFR Marfă, declarând, în mai multe ocazii, că există un interes important pentru preluarea operatorului autohton de transport de marfă pe calea feroviară. În ultimele săptămâni, ministrul de resort vorbea despre mai mult de 10 companii mari interesate de CFR Marfă.
Compania urma să fie privatizată până la data de 20 iunie 2013, termen convenit cu reprezentanţii delegaţiei FMI.
În anul 2008, operatorii feroviari CFR Marfă şi Grup Feroviar Român au înfiinţat compania "General Rolling Stock Company", care se ocupă cu închirierea de locomotive şi vagoane în ţări din Europa Centrală şi de Sud-Est.
Societatea a înregistrat, anul trecut, un profit de 4,5 milioane de euro, urmând să plătească dividende, după cum ne-au informat, recent, reprezentanţii companiei. În 2012, profitul din activitate a fost de 19,4 milioane lei.
La înfiinaţarea societăţii, GFR a avut un aport în numerar de circa 50 de milioane de euro.
Parcul "General Rolling Stock Company", la care CFR Marfă a contribuit cu vagoane vechi, destinate casării, este alcătuit din 5.735 de vagoane.
Înainte de 1989, parcul de material rulant al CFR Marfă conţinea peste 120.000 de vagoane, însă, potrivit unor estimări, 80.000 de vagoane au fost tăiate şi valorificate ca fier vechi.
În perioada 2008-2009, compania a încheiat contracte de închiriere pentru vagoanele modernizate cu operatori feroviari de transport privat şi agenţi economici din Germania, Cehia, Polonia, Slovacia, Bulgaria, Ungaria, România etc.
GFR este al doilea mare operator de transport feroviar de marfă din România, după compania de stat, având, în 2011, o cifră de afaceri de circa 761 milioane de lei şi un profit de aproape 29 de milioane de lei, potrivit datelor de pe site-ul Ministerul Finanţelor Publice (MFP).
În urma anunţului făcut, ieri, de Ministerul Transporturilor, Gruia Stoica, deţinătorul Grampet, din care face parte GFR, a precizat, într-un comunicat: "Considerăm că o societate de importanţă strategică pentru Europa Centrală şi de Sud-Est, care a participat şi a ajuns în finala unor privatizări internaţionale precum cele din Ungaria, Bulgaria sau Muntenegru, are toate premisele de a fi un un concurent serios şi responsabil şi pentru privatizarea societăţii de transport feroviar de marfă din România. În plus, subliniem faptul că experienţa noastră pe calea ferată şi amploarea activităţii noastre din România reprezintă dovezi ale eligibilităţii noastre.
Grupul de companii Grampet şi Grup Feroviar Român urmăreşte în continuare procesul de privatizare a CFR Marfă şi, în funcţie de evoluţia procedurii, va lua cea mai bună decizie pentru interesele companiei şi pentru cei 9.000 de angajaţi din ţară şi din străinătate".
•
În anul 2011, CFR SA a atribuit operatorului "Transferoviar Grup" din Cluj Napoca un contract de în-chi-riere de cale ferată aparţi-nând infrastruc-turii feroviare neinteroperabile aferent sucursalei din Bucureşti pentru trei secţii de circulaţie. Contractul a fost atribuit în urma unei licitaţii publice derulate la Bursa Română de Mărfuri, iar "Transferoviar Grup" şi-a adjudecat secţiile Bucureşti Sud Călători -Titan Sud, Bucureşti Sud Călători - Olteniţa şi Căciulaţi - Snagov Plaje.
Durata de valabilitate a contractului este de patru ani, iar criteriul de atribuire a fost preţul cel mai mare şi preluarea secţiei în cel mai scurt timp de la adjudecare.
Operatorul feroviar a fost obligat să preia şi personalul CFR existent sau care îşi desfăşoară activitatea pe secţia sau grupul de secţii aferent necesar pentru asigurarea pachetului minim social existent la momentul închirierii.
"Transferoviar Grup" a fost înfiinţat în 2003 de omul de afaceri Călin Mitică, activitatea sa principală fiind trans-portul de marfă şi manevrele feroviare, iar cea secundară - reparaţiile de vagoane de marfă şi călători şi locomotive. În 2010, grupul a intrat pe piaţa transportului feroviar de călători, pe două rute din judeţele Buzău şi Bihor.
•
Se pare că societatea "OmniTRAX" din SUA este reprezentată la noi de Philip Bloom, despre care se ştie că a a avut afaceri în ţara noastră şi în Irak, fiind condamnat la închisoare pentru conspiraţie, luare de mită şi spălare de bani.
Întrebat de jurnalişti despre compania americană care vrea să cumpere CFR Marfă şi despre reprezentanţii acesteia la noi, Relu Fenechiu a precizat: "Am citit despre compania OmniTRAX, cu siguranţă vom studia mai mult despre toţi investitorii care vor rămâne. Eu respect fiecare dintre cele trei companii, nu vreau să fac speculaţii pe marginea vreuneia dintre ele. Eu vorbesc despre compania OmniTRAX, nu despre vreun reprezentant al ei. Să lăsăm speculaţiile deoparte".
•
Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria, care s-a asociat cu "Transferoviar Grup" SA pentru participarea la privatizarea CFR Marfă, este un fond de investiţii de tradiţie din Austria fondat în 1957, care administrează active de peste 2 miliarde euro în domenii precum managementul activelor, investiţii, fuziuni şi achiziţii, restructurări, dezvoltare rezidenţială. Compania deţine participaţii în societăţi din domeniul industrial şi imobiliar.
Donau-Finanz este calificat în faza finală a procesului de privatizare a unităţii de transport de marfă a Căilor Ferate Bulgare (BDZ), pe lista scurtă cu potenţialii cumpărători ai BDZ aflându-se şi GFR.