Şocul financiar din SUA nu are efect direct asupra pieţei noastre bancare, însă dacă se va instaura o panică în rândul populaţiei, este posibil ca aceasta sa nu aibă soluţie.
Sistemul nostru bancar este solid, bine capitalizat, iar situaţia din Statele Unite creată de falimentul Silicon Valley Bank nu va avea un impact major asupra noastră, sunt de părere oficiali ai Băncii Naţionale a României (BNR), analişti economici şi brokeri, consultaţi de ziarul BURSA.
La finele săptămânii trecute, Fondul de Garantare a Depozitelor Bancare din SUA (FDIC) a preluat controlul băncii californiene după ce deponenţii, îngrijoraţi cu privire la situaţia financiară a instituţiei de credit, s-au grăbit să-şi retragă depunerile. Autorităţile din Statele Unite au dat asigurări că toţi deponenţii vor avea acces la bani, inclusiv preşedintele Joe Biden a afirmat că "americanii pot avea încredere în soliditatea sistemului bancar", în urma turbulenţelor create de prăbuşirea Silicon Valley Bank, conform news.ro.
Totuşi, bursele au fost cuprinse de o undă de şoc. Ieri, la ora 17:00, indicele pan-european Stoxx 600 avea un declin de 2,4%, acţiunile băncilor suferind în ansamblu deprecieri de 5,9%, cele mai mari din martie anul trecut, la scurt timp după ce Rusia invadase Ucraina.
La Bursa de Valori Bucureşti (BVB), indicele BET avea un declin de 0,75%, fară ca preţurile acţiunilor celor două bănci să fie în scădere puternică.
• Dan Suciu: "Faptul că a crescut rata unui credit, chiar dacă este ceva dureros, în mod evident nu reprezintă o criză bancară"
Dan Suciu, directorul de comunicare al BNR, spune că sistemul nostru bancar nu este influenţat de criza bancară din Statele Unite ale Americii.
"Faptul că a crescut rata unui credit, chiar dacă este ceva dureros, în mod evident nu reprezintă o criză bancară. Sistemul nostru nu este influenţat şi pentru faptul că, supravegherea prudenţială a BNR este mult mai atentă la modul în care se dau creditele. Se cer garanţii, o adecvare a capitalului bancar, soliditate, ceea ce s-a văzut în rezultatele financiare, care apar şi din lipsa creditelor neperformante. Aceste lucruri au fost de multe ori reproşate Băncii Naţionale, dar ele au rolul de a oferi garanţii deponenţilor că asemenea crize bancare surpriză nu au loc", ne-a transmis oficialul băncii.
Nici Valentin Lazea, economist-şef la BNR, nu crede că situaţia din Statele Unite va crea probleme în sistemul bancar din România.
"Indicatorii de lichiditate, cei de profitabilitate din sistemul nostru bancar sunt mai buni decât media europeană sau internaţională. Nu se pune problema ca situaţia din Statele Unite să creeze dificultăţi la noi", ne-a declarat bancherul.
• Aurelian Dochia: "Actualele turbulenţe din pieţele financiare pot să aibă impact destul de mare pe toţi indicatorii macro-economici"
Analistul economic Aurelian Dochia este de părere că actualele turbulenţe din pieţele financiare pot să aibă impact destul de mare pe toţi indicatorii macro-economici.
"Sistemul nostru bancar este bine pregătit şi, în acest moment, nu există o ameninţare directă, dar evoluţiile în acest domeniu pot fi foarte rapide, lucru care se ştie din experienţă. Există un factor al panicii pentru care, dacă apare în piaţă, aproape că nu există soluţie. Este cam ceea ce s-a întâmplat în Statele Unite, pentru că situaţia de la Silicon Valey Bank nu era atât de dramatică, dar nu s-a mai putut face faţă din cauza presiunii deponenţilor. Problema apare atunci când se formează o coadă la bancă, oamenii dorind să-şi retragă depozitele. Este destul de greu de stopat acest fenomen", spune Aurelian Dochia.
Analistul economic aminteşte că, anul trecut, noi am trecut printr-un astfel de moment, după ce a început războiul din Ucraina, însă BNR şi băncile au reuşit să facă faţă situaţiei, au adus lichiditate în piaţă, convingând deponenţii că există bani în sistem. "Sperăm să nu mai fie cazul să trecem din nou prin aşa ceva", a conchis Aurelian Dochia.
• Adrian Codirlaşu: "Situaţia de la Silicon Valley Bank a creat o aversiune la risc în piaţă, dar nu cred că va apărea o contagiune"
Adrian Codirlaşu, vicepreşedinte al CFA Romania, este de părere că situaţia apărută prin falimentul Silicon Valley Bank, chiar dacă a adus un episod de aversiune la risc, nu va crea contagiune, inclusiv pentru că, în prezent, reglementările sunt mult mai stricte şi capitalizarea sistemului bancar este mult mai bună decât în 2008.
"Este o situaţie oarecum atipică, deoarece este vorba despre o bancă regională şi axată pe tehnologie. Banca ţinea cash-ul în titluri de stat şi în titluri ipotecare, a căror valoare a scăzut odată cu creşterea dobânzilor în Statele Unite", ne-a spus analistul financiar: "Rezerva Federală a anunţat că depozitele sunt garantate total, ceea ce este important deoarece este vorba despre companii din tehnologie, multe startup-uri, care ar fi avut probleme dacă n-ar mai fi avut acces la bani".
Vicepreşedintele CFA Romania a adăugat: "Este adevărat că situaţia de la Silicon Valley Bank a creat o aversiune la risc în piaţă, dar nu cred că va apărea o contagiune. Nu este o bancă reprezentantivă pentru sistemul bancar din Statele Unite şi este specializată în tehnologie, sector care a avut probleme în ultimul timp. În plus, reglementările sunt mult mai stricte şi capitalizarea sistemului bancar este mult mai bună decât în 2008. Iar autorităţile iau măsuri mult mai rapid - în doar un week-end, Rezerva Federală a venit cu un plan de acţiune, înainte de deschiderea pieţelor".
• Marcel Murgoci: "Momentan, impactul nu este considerabil; o scădere de 1% nu înseamnă foarte mult"
Marcel Murgoci, directorul de operaţiuni al casei de brokeraj Estinvest, observă că impactul turbulenţelor din pieţele financiare asupra acţiunilor de la Bursa de Valori Bucureşti nu este sever.
Brokerul ne-a declarat: "Există scăderi generale în pieţele externe care afectează şi piaţa noastră. Suntem conectaţi la evenimentele internaţionale, există investitori străini care au deţineri la BVB, astfel încât orice eveniment major are impact şi la noi. Momentan, impactul nu este considerabil. O scădere de aproape 1% (n.r. a indicelui BET) nu înseamnă foarte mult, dar în funcţie de evoluţia evenimentelor din Statele Unite, această depreciere poate să continue".
Marcel Murgoci a adăugat: "O corecţie generalizată a burselor era cumva aşteptată şi cred că acesta a fost evenimentul perfect pentru a o declanşa. Mai ales că aduce aminte de ceea ce s-a întâmplat în 2008. Or, acea criză nu s-a uitat, iar investitorii reacţionează pe fondul îngrijorării cu privire la situaţia sistemului financiar american".
Ieri, la ora 17:30, acţiunile BRD-Groupe Societe Generale (BRD) aveau o scădere de 1,54%, pe fondul unui volum de 2,2 milioane de lei, în timp ce titlurile Banca Transilvania (TLV) chiar intraseră în teritoriul pozitiv, cu un avans de 0,31%, în condiţiile unei valori a tranzacţiilor de 12,2 milioane de lei.
"În acest moment, nu se pune problema ca ceea ce se întâmplă în Statele Unite să aibă un efect asupra băncilor de la noi. Situaţiile nu sunt comparabile", a conchis Marcel Murgoci.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 14.03.2023, 08:31)
la noi exista piata asigurarilor ori pentru astia nu e din domeniul financiar?
o fi inginerie!
2. In sfirsit
(mesaj trimis de anonim în data de 14.03.2023, 09:20)
Cam tirziu a iesit cineva sa explice situatia bancii Californiene si repercursiunile zero asupra sistemului bancar romanesc. Speculantii si au facut oricum treaba pe bursa romaneasca. Multi au vindut ca disperatii parca erau pe bursa americana. Cu asa tentative de investitori e o placere sa fi speculant
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.03.2023, 12:43)
Asa sunt investitorii romani, problema e ca bursa americana a recuperat si a inchis pe verde, in schimb bursa africana romana a ramas pe rosu.
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.03.2023, 12:52)
Cred ca aceasta criza are legatura si cu disparitia celor 2 000 miliarde dolari din piata cryptomonedelor.
Diparitia unor asemenea sume de bani cat si a firmelor din domeniul tehnologiei care le gestionau, nu poate ramane fara urmari in domeniul bancar.
2.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de antonim în data de 14.03.2023, 12:53)
Mai sunt urme pe net cu declarațiile oficialilor bnr din octombrie 2008. Problema Lehmann este un izolata, nu ne va afecta.
Bancile de investitii trec pe cash din secunda in care au aparut rumori despre Silvergate. :)
Repercursiuni zero? hahaha și hihihi
2.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.03.2023, 16:44)
Repercusiuni.
Nu reperCURsiuni...
2.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.4)
(mesaj trimis de antonim în data de 14.03.2023, 16:46)
Important e c-ai pins ersența.
La BNR tot timpul vă focusați pe elementele esențiale. :)))
2.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.03.2023, 19:58)
Sa fim seriosi. Nu au fost vanzari in panica si nici disperati la vanzare.
Vanzari in panica au fost in 2008 cand pe bursa noastra erau emitenti, inclusiv de top, cum este SNP, care scadeau cu 15% intr-o zi (maximul admis) pentru ca a doua zi sa creasca cu 15%. SIFurile ajunsesera la 10% din cotatia maxima. Cine nu este dispus sa accepte variatii ale cotatiilor de 3% ar face bine, pentru sanatatea lui, sa isi caute alt gen de plasamente cum ar fi depozitele bancare sau obligatiunile. Plansul si deplansul nu ajuta cu nimic.
2.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.03.2023, 19:59)
Cum sunt investitorii romani, ca nu inteleg? Bursa noastra este mai stabila decat bursele externe dezvoltate.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 14.03.2023, 15:22)
Pana acum narativa era ca dacă USA "stranuta"
noi deja suntem"la pat grav bolnavi"
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de antonim în data de 14.03.2023, 16:47)
S-a schimbat poezia la BNR. Tovarăși, treșiți la locur'li voastri!
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 14.03.2023, 16:11)
ce face bosulica aur in lei?!
Iar s-a trezit de primavara vara?
cu at creste exiista riscul ca veniturile medii si minime sa nu tina pasul in game aur; adica sa se defleze in putere de cumparare.
s c cret
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de antonim în data de 14.03.2023, 16:50)
Exact ce face aur în dolari, la al șaselea digit.
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 14.03.2023, 16:14)
exista o vorba:
Unde merge bursa, merge si economia; iar unele sectoare cu lag in fata sau in spate.
s c cret
6. fără titlu
(mesaj trimis de Ban.Cher.Vali în data de 14.03.2023, 18:51)
intre atatea capete straluminate (cei care apar in header-ul articolului, cu multa pompa comentand) ma vad nevoit si eu, gunoiul lumii financiar-bancare dintr-o tara amarata, sa intervin cu explicatii clare despre canalul de difuzare al crizei actuale in Romania
dupa cum stiti Romania e anexa umila (un fel de proasta targului) a UE din toate punctele de vedere, de la fluxuri import -export (atata i-a dus capul pe guvernanti) pana la capital (a se vedea de exemplu mamicile din vest ale bancilor de aici).
morfologia problemei e bine explicata in articol, nu o reiau aici.
dar , avand in vedere ca miezul intrigii e legat de titlurile de stat USA (US Bonds) va reamintesc ca pe "varful" ieftinatatii banilor (a se citi: pe minimul de dobanda la bani imprumutati, la bonduri, adeseori sub 0%) au existat in lume bonduri MUUUUULT MAI "IEFTINE" ... de exemplu cele cu dobanda negativa (mai tineti minte moda dementului neprofesionist bancar Mario Draghi? ... cu titluri de stat europene cu dobanzi negative de - 1,2,3....- 5% ? ). Sau de bondurile japoneze care si ele au coborat mult in jos?
Deeeci: ce inseamna asta? Cu cat marja de variatie procentuala de la minimul absolut de dobanda (deci maximul absolut de valoare de piata al bondurilor) pana la pretul actual in piata e mai mare (a se observa mizeria de situatie din Europa - MULT mai in rahat pana la gat decat SUA datorita blestematelor de dobanzi negative ale lui Draghi) cu atat efectul de overshooting (miscare excesiva, mult peste bazele fundamentale de formare a pretului) al pretului in piata in cursul crizei care vine va fi mai mare. Adica popular spus... se va duce prastie, fratiorii mei!
Ca sa intelegeti unde sunt adevaratii pesti mari care vor pluti cu burtile in sus in lumea financiar- bancara a lumii, cautati in lume care au fost statele care s-au imprumutat mai in jos sub 0% dobanda... acolo veti descoperi mortaciunile proxime.
Tin sa precizez ca in Europa e o maaaare colectie de titluri de imprumut guvernamental acordate MUUULT sub 0% ! Da.
Si Romania are cele mai stranse relatii (schimb servicii si marfuri / bunuri sau import/plasament de capital) cu cineeee?
Da, fix cu UE, mortaciunea Lumii, in termeni de bomba a datoriilor guvernamentale!
BNR e tixita cu titluri de stat din astea betoance (si SUA, si ale tarilor UE ....d-alea de incredere ;) ;) ;) ...titluri de imprumut din alea.... evaluate la AAA la patrat, ca sa zic asa). Inchipuiti-va cum o sa arate (re)evaluarea lor mark-to-market (la piata) atunci cand o sa bubuie ca la nebuni IN TOATA LUMEA criza datoriilor guvernamentale. Numa' specialisti... numa' specialisti unde ma uit cu ochii ...adevarati filosofi ai finantelor si bancilor :)) .
p.s. dupa ce se potoleste micro-crizuta asta de acum pe pietele de actiuni .... bai! ..... care nu isi ia imediat actiuni si imobiliare dar tine neaparat sa isi tina banii in titluri de stat (indiferent ale carui stat!) sau in depozite la banci E FIX CEL MAI PROST DIN CURTEA SCOLII SI NU ISI MERITA BANII SI TREBUIE SA FIE DESPARTIT PROSTUL DE BANII SAI !
Asadar v-am invatat pe ce canale va intra criza in Romania: pe canalul BNR, pe canalul bancilor comerciale locale (alea ancorate de mamicile vestice) , pe canal comercial (soc pe exporturi/importuri si pe acces la capital) si toate astea vor duce la valuri mari , tsunamice pe moneda locala SI MAI ALES PE DOBANZILE LOCALE ! Ca moneda ca moneda, o mai tii din haturi... dar cu dobanzile o sa fie circ total! Toti vor intelege de ce behaiam eu cu ochii in lacrimi pe aici acum vreo 15-20 luni cu "inchideti-vaaaa crediteeeeleeee ....vineee urgiaaaa baaa! "... toti vor intelege... persoane fizice, firme, trufandalele din guvern si chiar si filosofii finantisti de la BNR vor intelege! Pana si ei! :) .... inca ma sparg de ras ca am fost refuzat la interviu la BNR pentru ca ... desi masterul e pe domeniul in care activez.... si am si un doctorat in pregatire... facultatea e din alt domeniu si ... nu se poate sa intru in BNR cu asa facultate ! :) ...dar madama oligofrena Dancila cu facultatea petrol-gaze a putut sa intre sefa de departament, nu ? Ce-o sa pocniti toti acolo in BNR , dea dracu-n voi de trogloditi putreziti ce sunteti voi acolo cu Manole in frunte ! Javre corupte!
l-ati inteles voi pe mos omida bancheru' ???
ei lasati ca daca nu ati inteles, o s-o vedeti pe viu, nu e suparare :)
6.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.03.2023, 20:41)
Cand ajunge petrolul la 280 de dolari? ca parca asa era vorba
6.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.03.2023, 22:05)
Foarte,foarte bun comentariul! Ai putea fi,un universitar de clasă! Dar și acolo trebuie atuul " dancilez ": să vii de undeva, dintr-un partid,o gașcă! Păcat!
6.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.1)
(mesaj trimis de Ban.Cher.Vali în data de 14.03.2023, 23:12)
da, asa era vorba dar ... piata a suportat si inca suporta presiuni masive de coborare a pretului petrolului wti crude oil din motive geopolitice.
mai are de coborat pana spre 62-64$/baril
la momentul respectiv in trecut pariul pe petrol mi-a mancat -16% din capital... o experienta urata.
una era analiza tehnica, alta a fost realitatea cantitativa din piete unde pretul a fost impins cu forta intr-o anumita zona.
6.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.2)
(mesaj trimis de Ban.Cher.Vali în data de 14.03.2023, 23:19)
da, multumesc.
am observat ca si in cazul meu si in cazul altora din jurul meu lipsa "pasaportului politic" te lasa "extra muros" (vorba lui Piperea) - in afara zidurilor Cetatii.
nu as fi avut neaparat o problema cu ideea de a fi membru de partid.... cu o singura exceptie = nu am intalnit pana acum fata in fata politician care sa fie barbat adevarat dintr-o bucata.
Am intalnit doar pulberi, prafuri de oameni, serpi alunecosi si oameni de talc, fara coloana vertebrala. Stiu ca exista barbati tari politicieni... dar in Istorie (Maniu, Bratianu, etc).
Acum in jur vad in politica doar carpe, travestiti ideologic, prestatori de servicii sexuale (nu zic cuvintele efective ca e cenzurat comentariul) si ...aaa, sa nu uit...si rujati. :) Guri nesincere si rujate sa fie mai "glossy".
De clasa eu consider ca sunt ca pregatire, continuu am facut parte din elite si varfuri. Dar continuu nu am scapat de complexul de a ma simti "cu 6 degete la o mana" in orice grup politic cu care am intrat in contact si al carui numitor comun era gregaritatea, starea de "pasta ideologica", absenta oricarei individualitati (care e conditia initiala si de baza pentru a fi politician de frunte, adevarat formator de societate). Nu carpa.
Probabil nu mi-a venit timpul.
Probabil nu ne-a venit inca timpul.
Uite ce a ajuns tara asta, campul de exploatare al romanilor de catre toti jegosii inferiori din alte tari.
7. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 14.03.2023, 21:00)
Isărescu afara!
" nu creștem rezerva de aur"..
Dacă o făcea, azi era mai bine?