Majoritatea companiilor (82%) respondente la un sondaj realizat de PwC România sunt familiarizate cu noua raportare privind fişierul standard de control fiscal (SAF-T), deşi au încă neclarităţi, şi doar 8% au precizat că ştiu exact ce au de făcut conform noilor prevederi legale.
Deşi obligaţia va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2022 pentru unii contribuabili, 42% dintre respondenţi spun că nu au făcut niciun demers pentru noua raportare, în timp ce 22% au arătat că se află în proces de identificare a unei soluţii IT, iar alţi 22% că au discutat cu diverşi consultanţi.
"Principalul rol al fişierului SAF-T este de a standardiza transferul de informaţii între administraţiile fiscale şi contribuabili, iar experienţa altor state membre ne arată că adoptarea acestei raportări va aduce numeroase beneficii atât companiilor, cât şi administraţiei fiscale, precum: reducerea timpului aferent efectuării inspecţiilor fiscale, inclusiv al rambursărilor de TVA, eliminarea inechităţilor privind abordarea în cadrul controalelor fiscale, prin adoptarea unor proceduri mai transparente sau descurajarea concurenţei neloiale pe piaţă. Prin implementarea SAF-T, România va face un pas important în programul de modernizare şi de digitalizare a ANAF, necesar pentru îmbunătăţirea capacităţii de colectare a TVA şi a celorlalte taxe şi impozite", a declarat Daniel Anghel, Partener şi Lider al Departamentului de Consultanţă Fiscală şi Juridică, PwC Romania.
În ceea ce priveşte calendarul pregătirii pentru implementare, 14% dintre companiile respondente spun că vor fi gata să depună fişierul până pe 28 februarie 2022, în timp ce 39% îl vor putea depune până la 31 iulie 2022, 31% după 1 august anul viitor şi 16% în 2023.
"Două treimi dintre respondenţi au arătat că motivele pentru pregătirea insuficientă în vederea respectării termenului legal de depunere SAF-T este timpul necesar pentru adaptarea sistemelor ERP. Alte cauze ale întârzierii îl reprezintă faptul că informaţiile cerute de SAF-T se află în diverse sisteme, nu doar în sistemele ERP, sau lipsa unor explicaţii clare privind structura fişierului de raportare. Pentru a putea demara noua raportare, companiile trebuie să identifice în sistemele proprii elemente obligatorii solicitate prin acest fişier, să-şi alinieze datele la cerinţele SAF-T şi să pregătească fişierele pe structura şi formatul solicitate de ANAF", a arătat Anca Macovei, Director, Tax Technology, PwC România.
Fişierul standard de control fiscal (SAF-T) devine obligatoriu de anul viitor, însă etapizat şi diferit în funcţie de categoria din care fac parte contribuabilii. ANAF a publicat ordinul 1783/2021 pentru implementarea SAF-T care conţine: natura informaţiilor care trebuie declarate, modelul de raportare, procedura, condiţiile, termenele şi datele de transmitere.
Mai multe detalii despre raportarea SAF-T aici.