Multe dintre companiile româneşti care oferă servicii sunt deficitare în ceea ce priveşte arhitectura software IT, aşa-numitul concept SOA (Service Oriented Architectural n.r.), a declarat, marţi, într-o conferinţă de presă, Marian Sîmpetru, managing partner eSolutions.
"Fie că vorbim despre website-urile de vânzări online, fie despre operatorii de la ghişeu ai companiilor de telefonie mobilă sau fixă, multe dintre firmele româneşti care oferă servicii sunt deficitare la capitolul arhitectură software IT", a afirmat Sîmpetru.
Punctul de vedere al specialistului IT&C a fost susţinut şi de către omologul său, Felix Enescu, executive partner al Gartner, care a apreciat că, deşi conceptul SOA nu este o noutate în peisajul de profil românesc, interesul pentru o astfel de aplicaţie abia acum este mai mare.
"Există un mare interes pentru această nouă orientare tehnologică, dar dincolo de publicitate care i se face, există şi avantaje ale acestui tip de comunicare", a spus Enescu.
Aceeaşi idee de concept a tehnologiei SOA a fost invocată de reprezentantul IBM România, Călin Mirea, marketing manager al diviziei locale a renumitei companii americane.
"SOA este un concept care, fără o predefiniţie clară, nu înseamnă nimic. Combinat, însă, cu alte structuri IT, acesta poate căpăta valoare. Este ca şi cum ai încerca să mănânci seminţe de soia fără gust, netransformate în gustări delicioase", a explicat Mirea.
La finalul evenimentului IT&C de marţi, de la Bucureşti, a susţinut o prezentare şi directorul general executiv al Iiruc Service, Călin Rangu. Acesta a apreciat că apelarea la SOA "adună promisiuni, dar şi riscuri în funcţie de proiectul implementat".
"SOA este ceva greu de definit, dar toată lumea vrea SOA. Conceptul reprezintă o evoluţie de la un nivel actual la ceva de viitor", a declarat Rangu.
Specialistul a punctat faptul că un astfel de concept este foarte căutat de instituţiile bancare. "Toate băncile au nevoie de SOA. În România, cel puţin, există instituţii bancare cu sute de sisteme şi aplicaţii vechi ce trebuie înnoite şi simplificate, iar SOA poate reprezenta o soluţie", a menţionat reprezentantul Iiruc Service.
SOA înglobează un set de principii şi concepte de guvernare a sistemelor folosite în cadrul fazelor de dezvoltare şi integrare a sistemelor. Prin aceasta, organizaţii diferite pot integra sau utiliza astfel de servicii, mai exact la module software furnizate ca servicii, chiar dacă sistemele lor IT sunt substanţial diferite unele de altele.
Primul concept SOA din România a fost implementat în anul 2003 şi a avut în prim-plan o colaborare între Iiruc Service şi Raiffeisen Bank România.
Marţi, a avut loc, la Bucureşti, prima ediţie a evenimentului "SOA - Service Oriented Architecture", dedicat arhitecturii software bazată pe servicii, eveniment ce a făcut parte din seria conferinţelor de tehnologie Agora (ATC).
ATC sunt organizate în Bucureşti împreună cu instituţii ale statului, cum ar fi Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale (MCSI), Agenţia pentru Serviciile Societăţii Informaţionale (ASSI), dar şi cu organizaţii de profil, precum CIO Council şi Institutul Bancar Român (IBR).
Următoarea conferinţă ATC va avea loc tot la Bucureşti în data de 18 noiembrie şi va avea ca temă "Securitatea în IT",