STUDIU COFACE: "Investiţiile în sectorul transporturi rutiere de mărfuri - finanţate prin plata tardivă a furnizorilor"

Ziarul BURSA #Companii / 21 iulie 2017

"Investiţiile în sectorul transporturi rutiere de mărfuri - finanţate prin plata tardivă a furnizorilor"

O treime dintre companiile din sectorul autohton de transporturi rutiere de mărfuri nu obţin profit din activitatea de bază

Infrastructura nu a înregistrat nicio îmbunătăţire din 2013 - 2015

Lungimea autostrăzilor din România (747 km) - sub 1% din totalul kilometrilor de drum în 2015

Investiţiile în sectorul autohton de transporturi rutiere de mărfuri sunt în continuare finanţate prin plata tardivă a furnizorilor, în lipsa profiturilor suficiente, potrivit unui studiu Coface.

Conform datelor financiare disponibile pentru 2015 pentru toate companiile care activează în sectorul transporturilor rutiere de mărfuri, acestea înregistrează venituri în creştere, care se regăsesc în profituri insuficiente. Investiţiile în retehnologizare reprezintă 39% din totalul activelor, semnificativ peste dinamica uzurii acestora pentru al patrulea an consecutiv, impactul fiind uşor vizibil prin prisma unei creşteri sensibile a profitabilităţii consolidate, conform Coface.

Companiile din sectorul analizat au menţinut, potrivit studiului, nivelul ridicat al creditului furnizor, durata medie de plată a acestora fiind de 112 de zile, în timp ce creanţele sunt colectate la 88 de zile.

În studiul Coface au fost cuprinse 31.363 de companii din transporturi care au depus declaraţii financiare în 2015. Conform situaţiilor financiare publicate de Ministerul Finanţelor Publice, firmele care au domeniu principal de activitate "Transporturi rutiere de mărfuri" au generat în 2015 o cifră de afaceri totală de 34,28 miliarde de lei, în creştere cu 13% comparativ cu anul anterior. De remarcat faptul că mare parte din avansul veniturilor este generat, potrivit Coface, de companiile deja existente pe piaţă. Totuşi, 38% din firmele din sector au raportat venituri în scădere, în 2015.

Alexandru Fotia, Analist Economic, Coface România, menţionează: "Anul 2015 a adus sectorului autohton al transportului de mărfuri o îmbunătăţire a termenelor de plată către furnizori şi o scădere a ciclului de conversie a banilor, fapt ce denotă o disciplinare a companiilor şi o îmbunătăţire a indicatorilor de bilanţ. În ciuda acestui fapt, durata medie de plată a furnizorilor rămâne cu 16 zile mai lentă decât durata ciclului operaţional. Pe de altă parte, o treime dintre companiile din sector nu obţin profit din activitatea de baza, ceea ce, pe termen lung, poate să însemne ieşirea lor de pe piaţă, nefiind capabile să se susţină singure. În plus, companiile şi-au reînnoit flotele prin investiţii în active fixe reflectate în înmatriculările de vehicule noi. Aparent, acest fapt le poate face mai competitive şi mai flexibile în raport cu alţi competitori, deşi nu trebuie neglijat faptul că gradul de îndatorare ridicat, având o orientare a datoriilor pe termen scurt, indică o finanţare a activelor pe termen lung prin surse pe termen scurt, situaţie nesustenabilă".

Eugen Anicescu, Country Manager, Coface România, a declarat:

"În continuare, vedem dezechilibre perpetuate prin utilizarea resurselor pe termen scurt pentru investiţii şi achiziţii de active, ceea ce face ca aceste companii să fie expuse unor şocuri în asigurarea lichidităţilor. Viteza cu care se succed ciclurile economice obligă companiile să fie mult mai realiste în abordarea strategiei financiare, riscând să fie prinse în ofsaid dacă nu îşi gestionează coerent resursele".

Studiul Coface precizează: "Analizând distribuţia acestor companii în funcţie de cifra de afaceri, se poate constata că:

- aproximativ 24% dintre companiile care au depus declaraţiile pentru anul 2015 nu au desfăşurat în realitate nicio activitate;

- mai mult de jumătate dintre companiile active înregistrează o cifră de afaceri mai mică de 100.000 EUR/ an (2015), dar ponderea valorică în total ca cifră de afaceri a acestui segment este de doar 6%;

- 1.249 de companii din acest sector au avut o cifră de afaceri anuală mai mare de 1 milion de euro în 2015. Acest segment al firmelor reprezintă doar 4% din totalul firmelor, însă generează aproximativ 64% dintre veniturile înregistrate la nivelul întregului sector.

Cum au evoluat profiturile companiilor din sectorul analizat?

- Rezultatul net consolidat la nivel sectorial pentru 2015 a fost de 4,5%, cu o dinamică crescătoare faţă de nivelul din trecut, respectiv 1,5% în 2014 şi 0,5% în 2013;

- Marginea operaţională a crescut de la nivelul din 2012, respectiv 0,5%, la 6,2%, în 2015;

- 41% dintre companiile care activează în acest sector au raportat o deteriorare a rezultatului net în 2015, comparativ cu anul anterior, aproximativ 12% dintre acestea trecând din profit în pierdere;

- această dinamică se înregistrează pe fondul datoriilor foarte mari contractate de către firmele autohtone, acestea înregistrând un grad de îndatorare total de 76%.

Companiile din România care activează în sectorul analizat au avut un nivel ridicat al investiţiilor în activele fixe şi terenuri, ponderea acestora în totalul activelor fixe fiind de 39%, superioară amortizării. Această situaţie este confirmată de datele INSSE cu privire la înmatriculările noi de vehicule comerciale (date anuale 2013 - 2015)".

Modalitatea de finanţare a investiţiilor realizate de către companiile autohtone nu este sustenabilă, potrivit Coface, care precizează că ponderea datoriilor pe termen scurt în total capitaluri împrumutate s-a menţinut la peste 65%. Studiul menţionează: "De asemenea, durata medie de colectare a creanţelor a scăzut la 88 de zile, situaţia de lichiditate îmbunătăţindu-se doar marginal, în timp ce rata de acoperire a datoriilor pe termen scurt, prin trezoreria netă, a crescut până la 20%. În orice caz, sursa de conservare a lichidităţii nu este una sustenabilă pe termen lung, în condiţiile în care furnizorii sunt plătiţi mai târziu. Excedentul de lichiditate este utilizat într-o destinaţie clasică, către investiţii pe termen lung, în activele fixe (maşini pentru transport), atât în 2014, cât şi în 2015, dar în defavoarea creditorilor. În cazul furnizorilor, valoarea zilelor de plata a datoriilor este ridicată, combinată cu un ciclu negativ de conversie a banilor, iar în ceea ce priveşte băncile, îndatorarea este în uşoară scădere, la 76%. În România, durata medie de plata a datoriilor pe termen scurt a scăzut în 2015 comparativ cu 2012, până la 112 zile (de la 132 de zile), în condiţiile în care durata cumulată de rotaţie a creanţelor şi stocurilor (ciclul operaţional) a scăzut cu 9 zile, raportat la 2012. Practic, reducerea duratei de plată a datoriilor pe termen scurt (scădere de 20 zile) cu 11 zile peste scăderea stocurilor şi a creanţelor (scădere de 9 zile), a încurajat companiile din sectorul analizat să finanţeze investiţii importante pe termen lung (peste nivelul amortizării)"

Infrastructura nu a înregistrat nicio îmbunătăţire din 2013 - 2015, potrivit Coface. Lungimea drumurilor publice în 2013 - 2015 a rămas aproape la fel (84.709 km - 2013, 85.184 km - 2014, 85.920 km - 2015), deviaţia 2015/2014 fiind de 0,86%, în condiţiile în care creşterea PIB în aceeaşi perioadă a fost peste nivelul potenţial. Lungimea autostrăzilor din România (747 km) reprezenta, potrivit Coface, sub 1% din totalul kilometrilor de drum în 2015.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9755
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb