După un an de la instituirea stării de urgenţă pe fondul pandemiei de COVID-19, care a determinat restricţionarea unei părţi semnificative a activităţilor cotidiene, industria jocurilor de noroc din România - alături de IRES, a realizat un sondaj de opinie în rândul angajaţilor din acest sector, conform unui comunicat de presă remis redacţiei. Studiul a urmărit evaluarea gradului de informare şi percepţiei angajaţilor cu privire la campania de vaccinare anti-COVID-19, disponibilitatea acestora de a se vaccina, precum şi determinarea modului în care pandemia le-a afectat viaţa profesională şi personală.
Datele arată că există o nevoie reală de informare cu privire la vaccinurile anti-COVID-19. Principalele informaţii de interes pentru populaţie sunt legate de: modul în care vaccinurile au fost testate (studii clinice), gradul de incidenţă şi gravitatea efectelor adverse, eficienţa lor, durata imunizării.
Potrivit sursei citate, 54% dintre respondenţi au o opinie favorabilă despre vaccinuri în general, 15% rămân reticenţi cu privire la acestea, iar 1 din 3 nu are nici opinii pro, nici opinii contra vaccinurilor. Susţinătorii vaccinului au drept motivaţie protejarea sănătăţii lor şi a familiei, dar şi revenirea la viaţa de dinainte de pandemie, fără restricţii, inclusiv din perspectiva locului de muncă. Indecişii au ca principale argumente: teama de reacţii adverse, îngrijorări privind siguranţa şi eficienţa vaccinului împotriva COVID-19. Scepticii sunt, în plus, marcaţi de neîncredere în autorităţi şi în companiile farmaceutice sau de negarea existenţei sau gravităţii COVID-19.
Angajatorii - punct de referinţă pentru indecişi şi sceptici
Conform comunicatului, încrederea în politicieni şi mesajele lor pro-vaccinare este de doar 5%, încrederea în mesajele vedetelor este apreciată de doar 4% dintre respondenţi, iar 18% dintre indecişi s-ar vaccina ca urmare a unui exemplu oferit de sportivi.
Acelaşi studiu arată că angajatorii sunt un punct de referinţă crucial pentru mulţi angajaţi. Membrii familiei, angajatorii şi colegii sunt primele 3 categorii de persoane despre care indecişii cred că ar putea să-i convingă să se vaccineze împotriva COVID-19. De altfel, 62% din angajaţi s-ar imuniza dacă angajatorul le-ar recomanda acest lucru. În plus, aproape două treimi din respondenţi ar fi dispuşi să primească mai multe informaţii despre vaccinarea împotriva COVID-19 de la angajatori, care sunt percepuţi drept o sursă sigură de informare, un vector de influenţă pro-vaccinare.
"Studiul relevă că angajatorii sunt consideraţi o sursă de informare şi un vector de influenţă pentru angajaţi. Informaţiile oferite de angajatori, exemplul propriu oferit de colegi şi angajatori pot influenţa percepţia, atitudinea şi comportamentul angajaţilor, astfel încât opţiunea de vaccinare să fie o decizie adecvată şi informată", a declarat Dan Jurcan, director al Departamentului Cercetare al IRES.
Studiul "Percepţii, atitudini şi comportamente ale angajaţilor din industria jocurilor de noroc cu privire la procesul de vaccinare împotriva COVID-19" a fost realizat, în perioada 5 - 9 martie 2021, pe un eşantion de 3.963 de angajaţi din industria pariurilor şi jocurilor de noroc de tip slot-machine, la comanda asociaţiilor profesionale reprezentative ale industriei, Romslot, Romanian Bookmakers şi Rombet.