Cursurile de educaţie antreprenorială sunt din ce în ce mai căutate de părinţi din dorinţa de a le asigura copiilor toate pârghiile necesare în alegerea unei viitoare meserii, precum şi descoperirea şi dezvoltarea abilităţilor. 47% dintre părinţi văd în cursuri o bună oportunitate prin care copii îşi vor însuşi aptitudini utile în viitor, în timp ce 37% dintre ei cred că acestea îi vor ajuta pe copii să îşi descopere potenţialul, astfel încât să le fie mai uşor să îşi aleagă cariera potrivită. Aceste date au reieşit dintr-un studiu intern realizat de proiectul de educaţie antreprenorială Kids in Business, desfăşurat în perioada octombrie-noiembrie 2021, în rândul părinţilor care au optat să îşi înscrie copii la cursuri, conform unui comunicat remis redacţiei.
Datele studiului Kids in Business, cu privire la necesitatea cursurilor de antreprenoriat, reflectă cifrele barometrului EY pe 2019• , din care reiese că educaţia precară şi teama de eşec se numără printre motivele pentru care 1 din 3 start-upuri din România nu reuşeşte să atingă al doilea an de activitate. Din acest motiv, 47% dintre părinţi văd în cursurile de antreprenoriat un mod prin care copiii îşi vor însuşi aptitudinile care-i vor ajuta să se dezvolte, în timp ce 37% cred că prin intermediul lor copiii îşi vor găsi vocaţia. În ceea ce priveşte perioada de începere a acestor cursuri, 67% dintre părinţii sunt de părere că vârsta de 7 ani este cea mai potrivită pentru un copil să îşi însuşească primele noţiuni de educaţie financiară, în timp ce 18% dintre aceştia cred că este mai potrivit să aştepte ca cel mic să împlinească 9 ani. 15% dintre părinţi au căutat astfel de cursuri după ce copii au împlinit 11 ani.
Hobby-urile, un prim pas către o carieră de succes
Pentru părinţi, activităţile recreative ale celor mici sunt primul indiciu asupra viitoarei meserii şi sunt dispuşi să investească în dezvoltarea abilităţilor acestora. 53% dintre părinţi au observat că cei mici sunt pasionaţi de calculatoare sau matematică şi tind să creadă că în viitor aceştia vor urma o carieră în domeniul IT, administrativ sau medical. Pe de altă parte, 40% dintre părinţi au observat înclinarea copiilor către domeniile creative şi artistice, considerând că aceştia vor urma o carieră în Marketing, Fashion, Muzică, Arte Plastice sau alte domenii conexe. Prin intermediul acestor cursuri, 51% dintre părinţii îşi doresc ca cei mici să înveţe să calculeze şi să administreze un buget şi să îşi dezvolte gândirea strategică, în timp ce restul vor ca aceştia să aibă spirit de iniţiativă şi să capete mai multă încredere în ei.
Deşi o carieră în antreprenoriat aduce cu sine numeroase responsabilităţi, 62% dintre părinţi văd în domeniul antreprenorial posibilitatea independenţei financiare şi decizionale. 34% dintre părinţi cred că printr-o carieră antreprenorială copiilor le va fi mai uşor să îşi pună în practică ideile creative, generatoare de valoare, în timp ce restul consideră că flexibilitatea programului este un motiv bun pentru a-ţi începe propria afacere.
"În prezent, cursurile de educaţie antreprenorială sunt incluse în programa şcolară ca materie opţională pentru elevii ciclurilor gimnaziale şi liceale, însă 48% dintre părinţii elevilor noştri văd necesar începerea acestora încă din clasele primare, când copii învaţă mai uşor, iar ceea ce este pentru ei astăzi o joacă se poate transforma ulterior într-o afacere. Părinţii sunt primii care înţeleg necesitatea acestor cursuri, chiar dacă jumătate dintre ei nu sunt antreprenori. De exemplu, 34% dintre părinţii elevilor înscrişi lucrează în mediul corporate, în timp ce 16% provin din sectorul bugetar", a declarat Nicoleta Munteanu, fondatoarea Kids in Business.
Mai multă practică, mai puţină teorie
Deşi unele noţiuni de educaţie financiară sunt dobândite de acasă, părinţii chestionaţi declarând în proporţie de 70% că le dau bani copiilor doar în funcţie de îndeplinirea responsabilităţilor în casă, aceştia sunt de părere că cei mici au nevoie şi de cursuri specializate pentru a înţelege domeniul antreprenorial. 65% dintre părinţi consideră că întâlnirile şi sfaturile primite de la antreprenori cu experienţă sau vizitele în cadrul companiilor i-ar ajuta pe copii în însuşirea primelor noţiuni ale mediului de business, în timp restul părinţilor cred că atelierele şi activităţile practice, adaptate vârstei lor, sunt cel mai bun mod de a învăţa.
Pe lângă însuşirea primelor noţiuni financiare, unde 35% dintre părinţi consideră că este esenţial ca cei mici să înveţe să calculeze investiţia necesară pentru afacerea lor, cursurile de antreprenoriat trebuie să le ofere copiilor noţiunile complete despre ce înseamnă administrarea unei afaceri. Astfel, 33% dintre părinţi cred că din structura cursurilor nu ar trebui să lipsească noţiunile legate de cunoaşterea pieţei şi a cumpărătorilor, precum şi strategiile necesare pentru promovarea afacerii, 30% dintre aceştia considerându-le esenţiale în curriculă. În ceea ce priveşte aptitudinile pe care ar trebui să le aibă un antreprenor, 64% dintre părinţi cred că acesta trebuie să anticipeze şi să rezolve problemele, să fie deschis la propuneri şi să fie un leader pentru echipa lui. Abilităţile de negociere sunt alte calităţi pe care ar trebui să le aibă un antreprenor.
Kids in Business va organiza Primul Târg al antreprenorilor de 10 ani, în cadrul Complexului Educaţional Laude-Reut. Elevii de clasa a III-a îşi vor vinde produsele şi serviciile la care au muncit încă de la începutul anului şcolar în cadrul cursului de educaţie antreprenorială. Acesta este primul târg Kids in Business cu vânzare din cadrul unei şcoli, în care cei mici îşi vor putea prezenta primele lor companii virtuale.
Complexul Educaţional Laude-Reut este prima şcoală care a aderat la "Pactul pentru educaţie antreprenorială", intregrând astfel cursurile de educaţie antreprenorială în curricula sa.