Tranzacţiile autohtone de maşini la mâna a doua s-au prăbuşit, reînmatriculările scăzând, anul trecut, cu 150 de mii de unităţi faţă de 2012, iar mulţi proprietari de automobile Euro 3 şi Euro 4 produse înainte de 2007 au renunţat să le vândă din cauza noului timbru de mediu, potrivit unei analize a portalului Autovit.ro, trimisă astăzi redacţiei.
Piaţa maşinilor noi a ajuns la al şaselea an consecutiv de scădere (2008-2013), atât din cauza puterii scăzute de cumpărare, dar şi din cauza programului Rabla, care a început târziu, abia în iunie. Până la final de an, au fost cumpărate prin el doar 13 mii de maşini noi. În acelaşi timp, importurile de maşini second-hand au crescut cu aproape 50 de mii de unităţi faţă de 2012. Cea mai mare schimbare a fost însă la reînmatriculări, unde scăderea a fost extrem de mare: 150 de mii de unităţi.
La număr de maşini noi înmatriculate, Dacia rămâne lider detaşat, câştigând cota de piaţă în 2013 (30,4%), pe locurile următoare situându-se Volkswagen (10,4%), ©koda (8,9%) şi Ford (6,3%), mărci aflate tradiţional pe locuri fruntaşe, urmate de Renault (5,3%). În categoria importurilor second-hand, Volkswagen (25,8%), Opel (17,7%) şi Ford (11,7%) au împreună peste jumătate din piaţă, iar top 5 este completat de Audi (6,8%) şi BMW (6,2%). Volkswagen ocupă cel dintâi loc şi în clasamentul autovehiculelor tranzacţionate în România, cu 20%, urmat de Opel (12%), Dacia (10%), Ford (8%) şi BMW (6%).
Câteva mii de tichete în valoare de 6.500 lei au rămas nefolosite pentru că au expirat, mai ales că perioada de valabilitate a fost de doar 45 de zile. În aceste condiţii, persoanele dornice să le vândă până la data expirării le-au tranzacţionat pe Internet la preţuri derizorii. Spre exemplu, pe mercador.ro au fost postate anunţuri de vânzare a tichetelor pentru 1.300 lei.
Scăderea puterii de cumpărare a populaţiei a afectat grav piaţa autovehiculelor noi şi a dus la diminuarea drastică a preţului mediu al maşinilor second-hand vândute în ţară. Astfel, dacă în urmă cu câţiva ani preţul mediu al unei maşini la mâna a doua era de 6 mii de euro în România, acum a scăzut la 3.500 de euro.
Importurile second-hand au crescut, însă nu au ajuns în ţară doar maşini foarte noi în stare bună, ci şi multe produse înainte de 2000. În câteva luni, numărul acestora a fost mai mare decât al celor noi vândute pe piaţa autohtonă.
Analiza anului trecut arată că piaţa auto este foarte instabilă şi imprevizibilă. Dacă programul Rabla va avea rezultate slabe şi dacă li se vor pune în continuare condiţii dificile posesorilor de maşini care doresc să le vândă, nu ar fi exclus ca vânzările de autoturisme noi să continue trendul descendent şi în acest an, se mai arată în studiul Autovit.ro.