Reporter: Cum se prezintă piaţa e-mobilităţii în 2022? Care a fost impactul crizelor din ultimii doi ani asupra acestei pieţe? Care este impactul discontinuităţii lanţurilor de aprovizionare şi a crizei semiconductorilor asupra industriei de profil?
Claudiu Suma: Piaţa maşinilor electrice este în continuă creştere începând cu anul 2014. Anul acesta se continuă trendul ascendent mai ales datorită modelului Dacia Spring. Din păcate, creşterea anuală este mai mică în toată Europa din cauza crizei semiconductorilor, comparativ cu anul 2021. Cu toate acestea, tendinţa este clar ascendentă, singurul impediment în calea creşterii numărului de vehicule electrice fiind capacitatea de producţie şi livrare a constructorilor.
Reporter: Care sunt tendinţele şi perspectivele acestei pieţe?
Claudiu Suma: Fără îndoială piaţa vehiculelor electrice este în creştere, atât în România, cât şi la nivel european. Criza semiconductorilor şi situaţia geopolitică au condus la o creştere mai puţin rapidă faţă de anul anterior, dar fără îndoială trendul este ascendent. Cererea de maşini electrice este în continuare mai mare decât capacitatea de producţie a companiilor. Piaţa staţiilor de încărcare urmăreşte evoluţia.
Reporter: Cum aţi încheiat primii doi ani de pandemie? Care a fost cifra de afaceri înregistrată la finalul anului 2021 şi cum arată estimarea finalului de an 2022? A influenţat războiul din Ucraina prognozele pe care le aveaţi la începutul acestui an pentru dezvoltarea afacerii?
Claudiu Suma: În primii doi ani de pandemie ne-am concetrat eforturile pe dezvoltarea nolui nostru încărcător, LEKTRI.CO 1P7K, un încărcător compact, cu funcţii inteligente şi uşor de integrat cu sisteme fotovoltaice. Noi ne-am specializat pe aşa numitele încărcătoare de destinaţie, întrucât aproximativ 80% dintre sesiunile de încărcare sunt realizate acasă sau la birou, acolo unde maşina stă mai mult timp parcată.
Anul 2021 l-am încheiat cu o cifră de afaceri de 1,5 milioane euro, iar pentru finalul acestui an ne aştepăm la o creştere de 20%.
Sigur că războiul din ţara vecină ne-a influenţat pe fiecare dintre noi, atât în plan personal, cât şi din punctul de vedere al afacerilor. Criza energetică şi cea a semiconductorilor au dus la creşterea preţurilor anumitor componente şi la timpi de livrare mult mai mari. Însă am dezvoltat un produs cu o arhitectură modulară pentru a nu fi nevoiţi să oprim producţia din cauza lipsei anumitor componente.
Reporter: Care sunt obiectivele pe termen mediu şi lung ale companiei dumneavoastră?
Claudiu Suma: Primul obiectiv, pe termen mediu-scurt este să atingem cifra de 1000 de încărcătoare vândute pe lună până la jumătatea anului viitor. Pe termen lung dorim să ne implicăm în industria sistemelor de gestionare a energiei casnice (HEMS: Home Energy Management Systems) prin integrări ale staţiei de încărcare LEKTRI.CO cu furnizorii de electricitate, pentru a echilibra consumul de energie după contor.
• Claudiu Suma:"Investim în cercetare-inovare 40% din cifra de afaceri"
Reporter: Ce noutăţi oferiţi în acest an clienţilor companiei dumneavoastră?
Claudiu Suma: Dezvoltăm constant aplicaţia mobilă şi funcţiile încărcătorului, astfel că în curând vom introduce două noi funcţii:
- SolKast - încărcătorul prognozează producţia de energie solară pentru a ajuta utilizatorii să încarce acumulatorul maşinii atunci când aceasta este disponibilă.
- BatterySense - conexiune securizată cu maşina, astfel încât utilizatorii să verifice nivelul bateriei şi autonomia disponibilă în aplicaţia mobilă LEKTRI.CO.
Reporter: Cercetarea şi inovarea au un rol important atât în e-mobility, cât şi în smart-mobility. Cât alocaţi din cifra dumneavoastră de afaceri anuală pentru cercetare-inovare?
Claudiu Suma: Considerăm că investiţiile în cercetare sunt foarte importante, mai ales în acest domeniu, unde este nevoie de funcţii noi, integrări cu diverse sisteme şi conectivitate cloud. Aşadar, investim în acest segment aproximativ 40% din cifra de afaceri.
Reporter: Este pregătită LEKTRI.CO să facă faţă cerinţei de staţii electrice de alimentare pe care România şi le-a asumat prin PNRR?
Claudiu Suma: Avantajul LEKTRI.CO faţă de alţi producători de staţii de încărcare îl reprezintă faptul că suntem mai puţin afectaţi de criza componentelor datorită arhitecturii modulare pe care am dezvoltat-o. Aşadar, avem în permanenţă stoc suficient pentru a livra produsele în cel mai scurt timp.
Reporter: Cum vedeţi dezvoltarea pieţei de automobile electrice în următoarea decadă? Suntem pregătiţi să ne atingem ţintele propuse pentru 2030 şi să ajungem la decarbonarea totală în 2050?
Claudiu Suma: Piaţa de maşini electrice va creşte în continuare, acestea fiind mult mai uşor de utilizat şi de întreţinut faţă de maşinile convenţionale. Dacă luăm în considerare atât acest aspect, cât şi factorii economici şi de mediu, este evident că treptat vor fi înlocuite o mare parte din maşinile clasice. Să nu uităm că acestea din urmă au evoluat pe un termen foarte îndelungat, mai bine de 100 de ani, pentru a ajunge la performanţele din ziua de azi. Aşadar, noi credem că şi maşinile electrice vor fi cel puţin la fel de populare peste 100 de ani.
În ceea ce priveşte ţintele propuse de către Uniunea Europeană, suntem de părere că industria este pe calea cea bună. Din păcate, nu ţine doar de eforturile producătorilor să atingem neutralitatea din punct de vedere al emisiilor de carbon, ci şi de contextul geopolitic şi economic. Avem însă încredere şi suntem mândri să facem parte din această schimbare, dorind să oferim un mediu mai curat generaţiilor viitoare.
Reporter: Vă mulţumim!