Reporter: Care a fost evoluţia activităţii MEC DIESEL în perioada pandemiei de Covid 19?
Monica Dan: În perioada pandemiei de Covid-19, MEC DIESEL SEE a reuşit să se menţină pe o poziţie stabilă, datorităgraţie relaţiilor foarte bune pe care le avem cu clienţii noştri şi, nu în ultimul rând, angajaţilor companiei noastre. Deşi a fost o perioadă dificilă, cu care niciunul dintre noi nu a mai avut de-a face, am mers mai departe, ne-am reinventat şi am atins performanţa de a ne păstra integral operaţiunile în toate cele 13 birouri de vânzare şi depozite la nivel naţional.
Reporter: Cum aţi resimţit primul şoc al crizei şi cum v-ati revenit, având în vedere ca aţi crescut cifra de afaceri în 2020?
Monica Dan: Într-adevăr, în prima parte a anului 2020, şi noi la MEC DIESEL SEE am simţit contracţia pieţei auto adusă de pandemia Covid-19, însă am înregistrat o revenire în trimestrul al doilea. Totuşi, am fost norocoşi că domeniul nostru de activitate, comerţul cu piese de schimb şi accesorii pentru vehicule comerciale, nu a fost atât de afectat. Pandemia ne-a învăţat cât de important este să fim uniţi şi să acţionăm împreună pentru a ne atinge obiectivele propuse. Obiectivul nostru a fost să ne menţinem poziţia de lider pe piaţa de motoare, lubrifianţi sau componente pneumatice şi să găsim cele mai bune soluţii pentru a răspunde cererii clienţilor noştri. Datorită experienţei noastre îndelungate şi poziţiei puternice pe piaţa românească, am reuşit să continuăm să dezvoltăm o afacere stabilă, atât în relaţiile cu clienţii, cât şi cu angajaţii companiei, şi să creştem cifra de afaceri cu 14% faţă de 2019.
Reporter: Din ce zonă vin cele mai multe solicitări?
Monica Dan: Dacă vorbim de portofoliul de clienţi, 57% din totalul vânzărilor vin de la clienţii care deţin flote de camioane de peste 18 tone, 18% de la service-uri autorizate, 15% sunt distribuitori locali sau naţionali, iar 10% - companii care deţin flote de vehicule uşoare de sub 16 tone.
Reporter: În contextul în care majoritatea angajaţilor au trecut în telemuncă, cum a fost afectată piaţa auto şi, implicit, compania dumneavoastăa, de această schimbare în sectorul forţei de muncă?
Monica Dan: Într-adevăr, în această perioadă, mulţi dintre angajaţii noştri au lucrat de acasă. Cu toate că a fost greu la început, am reuşit să ne mobilizăm, astfel munca de la distanţă nu a avut efecte negative asupra angajaţilor sau productivităţii companiei. Cea mai mare provocare a fost atunci când a trebuit să sistăm vizitele la clienţi şi furnizori pe perioada stării de urgenţă. Coordonarea a fost realizată, însă, cu succes de către managerii de divizii, şefii de proiecte şi managerii de zonă. Am fost şi suntem o echipă unită, pandemia demonstrându-ne ceea ce ştiam deja - o echipă unită şi pregătită, aşa cum este a noastră, face faţă oricărei situaţii, atât timp cât misiunea şi obiectivele sunt clare şi împărtăşite de toţi.
Reporter: Ce strategie aţi abordat ca să depăşiţi criza sanitară?
Monica Dan: Strategia noastră de business este să fim cât mai receptivi la nevoile clienţilor şi, pe perioada crizei, am încercat să le venim în întâmpinare cu o experienţă nouă prin intermediul acţiunilor de marketing moderne. Totodată, am investit în e-commerce, am transferat o parte din business în mediul online şi continuăm să lucrăm la diversificarea gamei de produse şi servicii oferite.
Reporter: Cum apreciaţi că va evolua piaţa auto?
Monica Dan: Conform datelor analizate de noi, piaţa auto va înregistra o creştere generală de cel puţin 10% pe toate segmentele, atât pentru autoturisme, cât şi pentru autovehicule comerciale uşoare sau grele.
Reporter: Ce estimări aveţi legate de rezultatele financiare din acest an, comparativ cu cele din 2020?
Monica Dan: Pentru anul 2021, estimăm că vom avea o creştere cu 10% a cifrei de afaceri, de la 17 milioane de euro anul trecut, dacă mediul economic va fi unul stabil. Conform vânzărilor înregistrate în primele luni ale anului, este posibil chiar să depăşim puţin acest procent.
Reporter: Ce proiecte de investiţii aveţi în 2021?
Monica Dan: Anul acesta ne vom extinde reţeaua de distribuţie cu două noi puncte de lucru.
Reporter: Ce produse noi aveţi pe piaţă?
Monica Dan: Suntem singurul distribuitor din România care poate livra din stoc şi la comandă o gamă diversificată de motoare, iar de anul trecut am început să livrăm o serie de motoare pentru maşini de clasă superioară, în special Mercedes, BMW, Range Rover.
Reporter: Cu ce avantaje vin noile produse din piaţă?
Monica Dan: Atât motoarele noi, cât şi cele remanufacturate au preţuri competitive, în raport cu o reparaţie de calitate. Pentru acelaşi tip de motor, practic nu este diferenţa foarte mare de preţ, între un motor livrat de noi şi unul reparat într-un service, chiar la unele variante este mai ieftin motorul nou, decât să fie reparat cel vechi.
Reporter: Care sunt avantajele componentelor auto de la MEC DIESEL?
Monica Dan: Avem trei mari avantaje majore - primul se referă la calitatea superioară a produselor comericalizate, al doilea la disponibilitatea în stoc, sau într-un termen relativ scurt de livrare, iar cel de-al treilea - la preţul de vânzare competitiv alături de programele de fidelizare a clienţilor.
Reporter: Care sunt problematicile domeniului şi care ar fi soluţiile pentru rezolvarea lor?
Monica Dan: Problemele principale vin de la concurenţa din partea pieţei cu produse second hand. O parte dintre clienţii din România încă mai apelează la acest gen de produse, dar vestea îmbucurătoare este că, odată cu creşterea tarifelor la manoperă în service-urile de calitate, se observă o orientare spre calitate a clienţilor. O altă problemă des întâlnită este numărul insuficient de service-uri pregătite să repare şi să monteze motoare.
O provocare pentru noi este aceea de a ne menţine şi creşte portofoliul de clienţi în condiţiile în care concurenţa este acerbă pe piaţa de piese auto.
Reporter: Mulţumesc!