SUPLIMENT RETAIL IULIUS: "Inteligenţa Artificială deschide un univers de noi posibilităţi în retail"

Ziarul BURSA #Companii #Comerţ / 25 iunie

IULIUS: "Inteligenţa Artificială deschide un univers de noi posibilităţi în retail"

"Tendinţa pe piaţa de retail este spre dezvoltarea de proiecte mixed-use sau, în cazul centrelor comerciale deja existente, de adăugare a unor noi atracţii care să crească ponderea entertainmentului în mixul de retail"

Inteligenţa Artificială deschide un univers de noi posibilităţi în retail, cu beneficii mai ales în zona operaţională, unde se pot optimiza unele procese, consideră reprezentanţii IULIUS. Aceştia ne-au transmis, printre altele: "Vedem deja efectul digitalizării în retail, apar soluţii care transformă peste noapte conceptele magazinelor - casele Self Check Out, magazinele digitale, care îmbină cabinele de probă digitale şi sistemul easy pay, sesiunile de live shopping, tehnologia virtuală try-on şi conceptul creative shopping, prin care consumatorii îşi pot personaliza produsele înainte de achiziţie. Acestea sunt câteva elemente care îşi fac tot mai mult simţită prezenţa şi pot schimba paradigma shoppingului în beneficiul clienţilor, însă credem că se fac abia primii paşi"

Reporter: Cum a evoluat sectorul centrelor comerciale din ţara noastră în ultimul an?

IULIUS: La nivel macro, România este o piaţă efervescentă, în continuă evoluţie, conectată şi familiarizată cu pieţele internaţionale. Este o piaţă cu o ofertă de retail insuficient dezvoltată în comparaţie nu numai cu ţările din Europa de Vest, ci şi cu cele din Europa Centrală şi de Est. Astfel, în ultimul an, dar în special la începutul lui 2024, am văzut noi inaugurări de proiecte de retail, iar perspectivele sunt bune, cu mai multe proiecte majore anunţate inclusiv de către compania noastră, la Cluj-Napoca şi Constanţa.

Vedem un apetit mare al românilor pentru noi branduri şi vedem, în continuare, un interes major din partea retailerilor de a deschide magazine. Vorbim fie de retaileri premium prezenţi deja în România, care acum se uită spre oraşe din afara Capitalei, fie de department stores sau retaileri cu adresabilitate mass market care, de asemenea, vor să se extindă în marile oraşe din ţară şi aleg, evident, cele mai performante centre de shopping. De exemplu, Primark şi Lefties sunt două nume puternice din retail, extinse în Europa de Vest, care au intrat în Româ­nia în 2023 şi pe care le vom avea în proiectul mixed-use Iulius Town Timi­şoara, din a doua jumătate a anului.

Reporter: Care consideraţi că sunt provocările şi oportunităţile Inteligenţei Artificiale pentru retail?

IULIUS: AI deschide un univers de noi posibilităţi în retail, cu beneficii mai ales în zona operaţională, unde se pot optimiza unele procese. Vedem deja efectul digitalizării în retail, apar soluţii care transformă peste noapte conceptele magazinelor - casele Self Check Out, magazinele digitale, care îmbină cabinele de probă digitale şi sistemul easy pay, sesiunile de live shopping, tehnologia virtuală try-on şi conceptul creative shopping, prin care consumatorii îşi pot personaliza produsele înainte de achiziţie. Acestea sunt câteva elemente care îşi fac tot mai mult simţită prezenţa şi pot schimba paradigma shoppingului în beneficiul clienţilor, însă credem că se fac abia primii paşi.

IULIUS: "Inteligenţa Artificială deschide un univers de noi posibilităţi în retail"

Reporter: Cum caracterizaţi cererea din ultima perioadă şi care sunt tendinţele din domeniu?

IULIUS: Dacă analizăm piaţa din tabară retailerilor, vedem o evoluţie interesantă. După peste 20 de ani de retail modern, centrele comerciale au evoluat şi vedem formate calitative care pot satisface exigenţele specifice marilor retaileri. Aşadar, sunt branduri internaţionale care fie se uită acum spre România şi deja îşi construiesc strategia de dezvoltare, fie sunt mult mai receptive la propunerile de colaborare venite din ţara noastră. Motivele sunt multe: există o dinamică de dezvoltare continuă a brandurilor internaţionale cu tradiţie de zeci de ani, precum şi a unora emergente, care ajung să atingă popularitate în rândul consumatorilor, şi, nu în ultimul rând, datorită interesului deja cunoscut al românilor pentru ultimele tendinţe în aproape orice domeniu din retail. Vorbim despre branduri premium, high-end sau luxury, dar şi din categoria mass market şi department store, cu precădere din segmentele de fashion, bijuterii şi ceasuri, cosmetice şi sport. Iar această tendinţă influenţează, în mod evident, şi cererea de noi formate de centre comerciale, în România fiind încă loc de dezvoltare. În centrele comerciale IULIUS, care sunt dominante la nivel regional şi dau tonul pe pieţele pe care funcţionează, publicul consumator aşteaptă ultimele noutăţi. De aceea, suntem preocupaţi în permanenţă să aducem ultimele branduri, să identificăm soluţii pentru suprafeţe suplimentare de retail, lucru deloc facil în condiţiile în care avem un grad de ocupare de peste 99%.

Tendinţa pe piaţa de retail este spre dezvoltarea de proiecte mixed-use sau, în cazul centrelor comerciale deja existente, de adăugare a unor noi atracţii care să crească ponderea entertainmentului în mixul de retail.

IULIUS vrea să investească jumătate de miliard de euro într-un proiect mixed-use la Cluj-Napoca

În ceea ce ne priveşte, în ultimul deceniu, IULIUS a investit 1,2 miliarde euro în dezvoltarea de ample proiecte mixed-use de regenerare urbană, care includ funcţiuni de retail, office, culturale, entertainment, parc, infrastructură. Ne dedicăm în continuare acestui tip de investiţii, având două proiecte majore de reconversie urbană, totodată complexe şi provocatoare, la Cluj-Napoca şi Constanţa, pentru care am estimat un buget de peste 1,3 miliarde de euro.

Suntem foarte avansaţi în etapa de avizare pentru proiectul mixed-use de la Cluj-Napoca, o investiţie de peste jumătate de miliard de euro pe care o vom realiza pe fosta platformă industrială a fabricii de abrazive Carbochim. Pentru noi a fost important să păstrăm şi să dezvoltăm fabrica, relocată anul trecut, pentru ca abia mai apoi să realizăm un proiect pe care îl considerăm util atât pentru oraş, la nivel de economie, mobilitate, valorificarea Someşului etc., cât şi pentru locuitori, prin experienţele pe care le vom face accesibile şi funcţiunile culturale şi sociale incluse.

Este un proiect aşteptat de comunitate: 45% dintre clujeni cu vârsta între 18 şi 35 de ani spun că există un magazin sau un brand care nu este prezent în Cluj şi pe care şi l-ar dori în noul proiect, care va include cea mai mare suprafaţă de retail din România (peste 120.000 mp). Proiectul va avea funcţiuni în premieră pe piaţă, care vor oferi experienţe plurivalente. De exemplu, grădină japoneză, spaţii verzi pe 5 hectare, dar şi, pentru prima dată în România într-un proiect de retail, o sală de spectacol, alături de un centru de arte performative. Este un proiect care se bucură de un interes major din partea partenerilor noştri, fiind un concept sustenabil, family-oriented, într-un oraş în care analizele arată că există cerere pentru noi branduri.

Suntem avansaţi pe partea de închirieri şi avem deja semnate parteneriate pentru noi concepte reprezentative ale unor branduri importante şi flagship stores ale ancorelor prezente în piaţa din România, pe segmente precum home&deco, health&sports, fashion, dar şi din sfera divertismentului şi HORECA.

O altă investiţie semnificativă pe care o avem în plan este la Constanţa, pentru care am anunţat, anul trecut, semnarea unui parteneriat cu Oil Terminal în vederea realizării unui proiect de regenerare urbană pe un teren de 38 de hectare, în prezent inactiv. Proiectul va fi dezvoltat cu o investiţie de 800 de milioane de euro şi va integra o grădină botanică şi parc, dar şi o componentă de birouri, zone de shopping şi recreere, cu noi concepte de retail şi entertainment, fresh market cu producători şi antreprenori locali, restaurante, bistrouri, cafenele tematice şi funcţiuni culturale şi de divertisment, care să asigure posibilităţi de petrecere a timpului liber tot timpul anului. Proiectul este încă la început, iar prima etapă va fi ecologizarea terenului.

Reporter: Care este profilul cumpărătorului ce face shopping la mall?

IULIUS: Nu cred că putem vorbi de un tipar standard al cumpărătorului; mai ales noi, care avem centre comerciale în patru oraşe diferite, ştim că în fiecare dintre acestea, publicul de mall este diferit. Din acest motiv, facem analize de consum în fiecare an şi ne uităm cu atenţie la tendinţe, preferinţe şi la dorinţele clienţilor noştri, astfel încât prin strategiile de management să ne păstrăm întotdeauna ca fiind alegerea numărul un în materie de shopping şi entertainment.

Dar, dacă ar fi să extragem anumite elemente comune ale clienţilor IULIUS, am spune că vorbim despre un cumpărător informat, cu un buget bine definit, fidel brandurilor favorite, atent la oferte, la experienţa in-store, la estetica centrului, care apreciază din ce în ce mai mult experienţele memorabile de care are parte atunci când vine la mall.

Cumpărătorul care vine de obicei la shopping, la mall, îmbină plăcutul cu utilul, îşi doreste să îşi facă aprovizionarea, dar să şi platească facturile de utilităţi, să se relaxeze la un restaurant concept, la o terasă, la cinema sau într-un parc, de aceea mixul de servicii şi experienţe este esenţial, iar noi acordăm o atenţie deosebită acestui aspect. Chiar dacă am început ca dezvoltatori de centre comerciale, ştiam că, în viitorul nu foarte îndepărtat, vor veni timpuri când oamenii vor dori mai mult decât shopping. Din acest motiv, am inaugurat primul proiect mixed-use în urmă cu 12 ani - ansamblul Palas Iaşi - , şi, de atunci, ne-am axat exclusiv pe astfel de dezvoltări, pentru că acesta este prezentul şi viitorul în retail.

Piaţa a evoluat, comportamentele de consum la fel, iar oamenii îşi doresc locuri destinaţie, care să le ofere experienţe, nu doar shopping.

Demersuri de extindere pentru mall-urile din Suceava şi Iaşi

Reporter: Cum aţi încheiat anul 2023 şi care sunt estimările pentru 2024?

IULIUS: În 2023, la nivelul grupului, am avut o creştere cu 10% a cifrei de afaceri faţă de 2022 şi un trafic de peste 70 de milioane de vizite. Am inaugurat în proiectele noastre, anul trecut, 63 de noi magazine şi am adus branduri în premieră regională - Peek & Cloopenburg, Intimissimi şi Calzedonia la Palas Iaşi, primul magazin Hugo Boss din afara Capitalei, tot în Palas, Sephora la Iulius Mall Iaşi, Reserved şi SportGuru la Iulius Town Timişoara etc.

La nivelul operaţiunilor IULIUS, credem că evoluţia din 2024 va fi cel puţin asemănătoare cu cea din 2023, atât în ceea ce priveşte traficul în malluri, cât şi a vânzărilor chiriaşilor. În primul trimestru al acestui an, la nivel de grup, am înregistrat peste 8% creştere a vânzărilor faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut şi o creştere de peste 5% a traficului.

În 2024 şi în perioada următoare vom continua să aducem branduri noi, pe măsura aşteptărilor şi curiozităţii consumatorilor, care îşi doresc să poată accesa în oraşul lor cele mai moderne soluţii de shopping şi experienţe întâlnite cu ocazia călătoriilor în străinătate.

De exemplu, ansamblul mixed-use Palas din centrul Iaşului îşi va reconfirma poziţia dominantă de cel mai puternic centru de entertainment şi shopping din afara Capitalei printr-o suplimentare a suprafeţei închiriabile de retail. Publicul nostru regional şi vizitatorii numeroşi si constanţi din Republica Moldova vor descoperi aici, în perioada imediat următoare, noi branduri internaţionale, department stores, cele mai noi concepte ale magazinelor flagship stores prezente deja în proiect, precum şi un amplu spaţiu de entertainment şi noi experienţe pe segmentul de food&beverage.

Demersuri concrete de extindere avem şi pentru Iulius Mall Suceava, unde anul acesta începem lucrări de suplimentare a suprafeţei închiriabile, astfel încât să putem răspunde atât cererii din partea retailerilor de a accesa această piaţă, cât şi celei venită din partea clienţilor care îşi doresc anumite branduri. Investiţia, estimată la 40 milioane de euro, va aduce publicului din nord-estul ţării noutăţi de retail pe o suprafaţă de 14.500 mp, printre care branduri internaţionale în premieră regională, restaurante, cafenele, zone verzi, dar şi mai multe locuri de parcare. Rezultate bune avem şi în cazul celor două proiecte de retail de proximitate Family Market din Iaşi. Avem un plus de 45% al vânzărilor la doi ani după inaugurarea primului centru, în Miroslava, în zona metropolitană a Iaşului. Family Market răspunde nevoii de convenienţă a locuitorilor din zonele în care au fost dezvoltate, facilitând accesul facil la servicii cotidiene, limitând dependenţa de maşină şi oferind economie de timp. De curând, în Family Market Miroslava am adăugat un profil nou, o sală de fitness inaugurată de partenerii noştri de la Stay Fit, iar suprizele vor continua şi în perioada următoare.

Reporter: Cum caracterizaţi concurenţa din sector?

IULIUS: Concurenţa este ridicată, de aceea focusul pe dezvoltare, diversificarea portofoliului de clienţi, cu soluţii inedite pe toate segmentele - fashion, HoReCa, entertainment - este esenţial. Proiectele IULIUS şi-au menţinut de-a lungul timpului poziţia de lider regional, v-am dat exemplul Palasului care este cel mai performant proiect din afara Capitalei. Concurenţa este firească şi are efecte benefice, generează efervescenţă în piaţă şi dezvoltare.

Reporter: Cum apreciaţi forţa de muncă?

IULIUS: IULIUS este într-o poziţie privilegiată pentru că operează în centre universitare cu tradiţie din România izvoare de forţă de muncă educată, talentată. Acesta este şi motivul pentru care Iaşul, Clujul, Timişoara se află pe radarul investitorilor străini şi am văzut cât de apreciate sunt proiectele noastre mixed-use care includ componenta office premium şi care au atras jucători români şi internaţionali de calibru, atât datorită infrastructurii de busines pe care o oferă, cât şi datorită disponibilităţii locale a forţei de muncă.

Cel mai recent exemplu este Palas Campus din centrul Iaşiului, care a devenit nu doar cea mai mare clădire de birouri din România, ci şi un hub regional de tehnologie şi inovaţie, sediul a 13 companii multinaţionale precum Amazon, Microsoft.

Apreciem energia, cunoştinţele şi ambiţia tinerilor de a se afirma, de aceea susţinem proiecte în domeniul educaţiei prin care le oferim şansa de a-şi completa cunoştinţele dobândite în facultate prin internshipuri. Un astfel de program de dezvoltare personală pe care îl derulăm anual este Rising Stars, cu rezultate excelente, care a devenit o sursă de angajaţi talentaţi. În total, prin proiectele noastre am creat, direct şi indirect, peste 35.000 de locuri de muncă.

Reporter: Ce perspective au reţelele comerciale?

IULIUS: Sunt perspective de creştere pentru că, aşa cum spuneam, piaţa locală nu a ajuns la maturitate. În cazul nostru vedem numeroase companii interesate să acceseze piaţa locală care are perspective bune de dezvoltare şi oferă infrastructură modernă, forţă de muncă instruită.

În plus, am identificat oportunitatea unor investiţii noi pe acest segment şi am menţionat planurile noastre de a dezvolta proiecte noi de regenerare urbană la Cluj-Napoca şi Constanţa, ca răspuns la o nevoie concretă identificată în piaţă pe baza unor analize atente realizate cu ajutorul Băncii Mondiale.

Credem, aşadar, că sunt perspective frumoase pentru o evoluţie interesantă pe segmentul de retail din România.

Reporter: Mulţumesc!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

14 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9761
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5124
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2344
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7993
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.8318

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb