Reporter: Cu ce rezultate aţi încheiat anul trecut?
Ştefan Necula: Litoralulromanesc.ro rămâne liderul vacanţelor la Marea Neagră, iar cifrele obţinute în 2024 confirmă acest lucru. Am reuşit să ajungem la o valoare totală a rezervărilor de 54 milioane de euro, iar prin intermediul agenţiei noastre, peste 270.000 de turişti şi-au rezervat sejururi în staţiunile autohtone de litoral. În felul acesta, continuăm trendul ascendent şi rezultatele bune care ne-au şi adus în atenţia unui companii importante din Polonia, care a decis să achiziţioneze compania, astfel că în 2024 am realizat cel mai mare exit din turismul românesc, proces care se va încheia la finalul lunii martie anul acesta. Având în portofoliu un singur tip de produs - respectiv vacanţe pe litoralul românesc - există o sezonalitate a ofertelor pe care le promovăm. De la începutul lunii octombrie şi până în aprilie avem campania Înscrieri Timpurii (Early Booking), cu diferite praguri de reduceri maxime. Trebuie menţionat că e o campanie care a devenit foarte populară în rândul turiştilor români, care îşi fac planurile de vacanţă din timp, ştiind că prin oferta Early Booking pot beneficia de reduceri substanţiale şi de alte avantaje. De asemenea, sunt "vânate" ofertele pe care le lansăm la Târgul de Turism Online, pe care îl organizăm în luna februarie, şi de Black Friday (campanie care are loc în noiembrie). În timpul sezonului estival, promovăm şi ofertele "Last Minute" pentru turiştii care nu au reuşit să îşi rezerve din timp un sejur pe litoral.
Reporter: Ce proiecte pregătiţi pentru acest an?
Ştefan Necula: Vom continua să aducem în portofoliu şi mai multe unităţi de cazare de pe litoralul nostru, astfel încât să le punem la dispoziţie turiştilor o gamă variată din care să aleagă - de la apartamente şi vile la hoteluri de lux. În acelaşi timp, continuăm procesele de automatizare pentru că este obligatoriu să ţinem pasul cu timpurile pe care le trăim.
Reporter: Cu ce noutăţi vă veţi prezenta la Târgul de Turism Online?
Ştefan Necula: Pentru Târgul de Turism Online - în cadrul căruia turiştii interesaţi de o vacanţă pe litoralul românesc pot face rezervări din confortul casei lor, pentru că tot ce trebuie să facă e să acceseze site-ul nostru (pentru rezervări 100% online) sau să discute cu colegii din call-center - pregătim extra-discounturi. Practic, pe lângă reducerile din cadrul campaniei de Early Booking, oferim aceste extra-discounturi, ceea ce înseamnă că, pe perioada târgului (19-23 februarie), vor fi unele dintre cele mai mari discounturi din an. În plus faţă de ediţia de anul trecut a târgului, avem cu 50% mai multe oferte tarifare de la unităţile de cazare, ceea ce se traduce printr-o varietate mai mare de servicii hoteliere.
Reporter: Din ce zonă vin cele mai multe cereri de vacanţă şi pentru ce staţiuni, în general?
Ştefan Necula: Bucureştiul deţine o pondere semnificativă - proximitatea faţă de zona de litoral a ţării, dar şi puterea de cumpărare a locuitorilor Capitalei fac ca un procent însemnat din totalul turiştilor de pe la Marea Neagră să fie din Bucureşti. Marile centre urbane, precum Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi şi Braşov contribuie, de asemenea, la numărul total de turişti care ajung pe litoralul românesc.
Staţiunile preferate sunt Eforie Nord şi Mamaia, aflate "umăr la umăr" în clasament. Eforie Nord a crescut foarte mult în ultimii ani, e o staţiune care a "înflorit" - multe unităţi de cazare au fost renovate, există variante de pachete all inclusive, ceea ce a transformat-o într-o destinaţie căutată mai ales de către familiile cu copii. În top trei intră Neptun-Olimp, o altă zonă care a trecut prin transformări benefice în ultimii ani - lărgirea plajelor, hoteluri renovate, produse diversificate, evenimente şi zone de petrecere a timpului liber.
Reporter: Ce oferte aveţi pentru Sărbătorile Pascale şi pentru vacanţa de vară?
Ştefan Necula: Cu toate că, oficial, startul sezonului estival se dă la 1 Mai, o parte dintre hotelierii de pe litoral se pregătesc să deschidă mai devreme pentru turiştii care vor să petreacă Sărbătorile Pascale la malul mării. Ofertele înseamnă pachete complexe, ce includ şi evenimente tematice, şi mese festive cu bucate tradiţionale, nu doar cazare, iar raportul calitate-preţ este foarte avantajos.
Pentru vacanţa de vară - pentru care promovăm oferte încă din luna octombrie a anului trecut - avem deja reduceri speciale prin Înscrieri Timpurii, cum am menţionat anterior. În egală măsură, pregătim, împreună cu partenerii noştri hotelieri, şi reduceri speciale în perioadele de extra-sezon, cu servicii suplimentare faţă de sezonul anterior.
Reporter: Cum vă afectează măsurile fiscale adoptate la finalul anului trecut?
Ştefan Necula: În ceea ce priveşte impozitarea mai mare pentru microîntreprinderi, mulţi dintre operatorii din turism funcţionează ca microîntreprinderi, iar modificările fiscale înseamnă automat o povară fiscală mai mare. Cel mai probabil, aceste schimbări se vor reflecta în reducerea fondurilor alocate pentru investiţii şi modernizări. În ceea ce priveşte creşterea salariului minim, deşi este o măsură pozitivă pentru angajaţi, a determinat costuri operaţionale mai mari pentru hoteluri, restaurante şi agenţii de turism, care s-au reflectat în preţurile serviciilor oferite.
Privind în ansamblu, credem că una dintre consecinţe va fi o uşoară scădere a cererii pentru vacanţe pe litoralul românesc, în contextul în care mulţi turişti au început să compare mai atent preţurile şi să se orienteze şi către alte destinaţii, inclusiv cele externe.
Reporter: În ce măsură este afectat turismul românesc de tot contextul macroeconomic şi politic din ţară şi ce aşteptări aveţi de la acest an?
Ştefan Necula: Ca de obicei, aşteptările noastre sunt realiste. Ştim că urmează un an plin de provocări, iar contextul - atât economic, cât şi politic - poate afecta turismul în ansamblu, nu doar pe cel de litoral. Ceea ce este sigur în momentul de faţă este că anul a început bine pentru noi, ca agenţie de turism, cu o creştere a rezervărilor de peste 20% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Este clar că românii sunt interesaţi să vină pe litoralul românesc, e un interes tot mai crescut pentru produse şi cazări de calitate, iar preocuparea noastră constantă este să ţinem cont de feedback-urile primite şi să îmbunătăţim relaţia cu clienţii noştri. Este îmbucurător faptul că mulţi din cei care rezervă un sejur prin intermediul agenţiei noastre revin ulterior pentru noi rezervări, ceea ce înseamnă că, pe de o parte, găsesc ofertele pe care le caută şi, pe de altă parte, ştiu că se pot baza pe expertiza consultanţilor noştri de turism.
E importantă pentru noi şi relaţia pe care am reuşit să o construim pe plan local cu partenerii noştri hotelieri, în baza căreia putem să concepem cele mai atractive oferte cu un raport calitate-preţ pe măsura aşteptărilor clienţilor noştri.
După cum spuneam, activitatea noastră, a celor care lucrăm în turism, este afectată de factori externi, care nu au legătură cu domeniul nostru. De aceea, orice măsură de natură politică sau economică se reflectă în apetitul oamenilor de a călători şi în bugetele pe care le alocă pentru vacanţe. Este greu de prezis care va fi impactul contextului macroeconomic şi politic asupra turismului românesc în 2025, pentru că există multe necunoscute. Cine putea să prevadă la începutul anului 2020 pandemia de coronavirus, care a afectat turismul la nivel global? Sau războiul din Ucraina, care a început în februarie 2022 şi care, evident, ne-a afectat? Cert este că, după pandemie, turismul şi-a revenit, însă menţinerea trendului ascendent depinde în mare măsură de evoluţia contextului macroeconomic şi politic.
Din punctul nostru de vedere, dacă România ştie să îşi joace bine cartea, poate deveni o destinaţie atractivă şi competitivă la nivel global. Prea mult timp ne-am concentrat pe turismul domestic, deşi avem toate atu-urile pentru a atrage turişti de pe alte pieţe, cu tot ceea ce putem oferi, inclusiv vacanţe pe litoral.
Reporter: Mulţumesc!