Reporter: Cum a evoluat piaţa auto din ţara noastră în ultimii ani?
Brent Valmar: Piaţa de automobile noi a crescut constant în ultimii ani, cu o medie anuală de peste 15%, ajungând la o dublare a volumului pieţei faţă de rezultatele din 2014.
Vorbim despre o perioadă cu o evoluţie constantă a economiei, aspect care se reflectă în nivelul de bunăstare al persoanelor fizice şi în apetitul pentru investiţii al companiilor şi instituţiilor publice, care au optat pentru înnoirea flotelor auto.
Reporter: Reuşeşte ţara noastră să se alinieze tendinţelor europene de trecere la autoturismele electrice?
Brent Valmar: Ţara noastră are în acest moment cel mai generos program european de susţinere a achiziţiei de automobile electrice şi hibrid. Rezultatele sunt cât se poate de vizibile. Într-un interval foarte scurt am ajuns la un stoc de circa 3.000 de maşini electrice, iar ritmul de creştere al acestui segment de piaţă este cât se poate de accelerat. Din 2020 oferta de automobile electrice şi hibrid de pe piaţa locală va fi extinsă substanţial. Doar grupul Porsche România va oferi clienţilor prin mărcile reprezentate o paletă de 25 de modele de acest tip.
Cred că vom vedea în următoarea perioadă o mai mare implicare a statului şi a Uniunii Europene în dezvoltarea infrastructurii pentru automobile electrice şi hibrid plug-in.
Estimăm că vom asista uşor la o schimbare a comportamentului consumatorilor. Datele noastre arată că un procent de 70% din încărcările bateriei unei maşini electrice vor fi realizate acasă sau în clădiri de birouri sau spaţii comerciale. Această schimbare de comportament va facilita şi mai mult dezvoltarea acestui segment.
Din punct de vedere tehnic, performanţele modelelor electrice sunt greu de egalat. Clienţii îşi doresc maşini eficiente, puternice, cu costuri minime de întreţinere. Lansarea unui număr mare de modele electrice accesibile va da un imbold important dezvoltării acestei pieţe. Porsche România va avea anul acesta în portofoliu mai multe modele BEV care, prin programul Rabla Plus, vor putea fi achiziţionate la preţuri mai mici de 15.000 de euro.
Reporter: Cum se adaptează Porsche România la tendinţele de electrificare tot mai accentuate din piaţă?
Brent Valmar: Porsche România se numără printre promotorii acestei tendinţe, având în vedere beneficiile oferite pe termen lung pe toate palierele. Suntem în măsură să realizăm aceste acţiuni cu atât mai mult cu cât grupul din care facem parte este printre cei mai mari investitori în mobilitatea electrică. Grupul Volkswagen investeşte masiv în transformarea tuturor unităţilor sale de producţie şi în crearea unor produse care să faciliteze trecerea spre un viitor neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon. Pentru următorii cinci ani bugetul de investiţii pentru digitalizarea activităţilor şi electrificarea flotei ajunge la 60 de miliarde de euro - din acest buget mai mult de jumătate va fi alocat doar pentru dezvoltarea unor modele electrice sau hibrid. Grupul şi-a propus ca până în 2029 să aibă în portofoliu 75 de modele 100% electrice şi 60 de modele hibrid.
Tranziţia spre mobilitatea electrică presupune o schimbare de mentalitate în toate palierele afacerii, precum şi investiţii. În primul rând, Porsche România investeşte în resursa umană. Avem, programe intensive de pregătire şi adaptare a angajaţilor la noile realităţi din piaţă, de la personalul de vânzări la tehnicienii de service.
Pe parcursul acestui an fiecare showroom va avea cel puţin o staţie de încărcare electrică de mare putere şi un spaţiu special amenajat pentru expunerea unui model electric. De asemenea, modelul de finanţare pentru achiziţia de automobile electrice necesită o adaptare. Porsche România a început comercializarea de staţii de încărcare pentru uz casnic sau industrial, sub marca internaţională a grupului. Staţiile Moon pot fi comandate acum online sau de la oricare din distribuitorii noştri. Preţurile pornesc de la circa 800 de euro.
Reporter: Ce procent reprezintă ţara noastră în ponderea vânzărilor companiei la nivel internaţional?
Brent Valmar: Porsche România este filiala locală a Porsche Holding Salzburg, o subsidiară a concernului Volkswagen AG. Grupul Volkswagen AG este cel mai mare distribuitor de maşini din întreaga lume cu un volum de 10,97 milioane de unităţi livrate anul trecut. Porsche România a încheiat anul 2019 cu un număr total de 35.332 maşini livrate clienţilor, cu 7% mai mult faţă de anul precedent.
Reporter: Care au fost cele mai cumpărate modelele ale Grupului de către clienţii din ţara noastră?
Brent Valmar: Anul trecut, segmentul care a impulsionat decisiv evoluţia pieţei auto este cel al modelelor SUV.
SUV-urile incluse în portofoliul mărcii SEAT - Arona, Ateca şi Tarraco - au contribuit, de altfel, la o creştere de aproape 48% a livrărilor de maşini pentru această marcă. Jumătate din livrările totale de automobile SEAT au avut ca obiect un model SUV. Volkswagen şi ©KODA au rămas anul trecut cele mai căutate mărci din portofoliul Porsche România, cu livrări totale de 15.155 de unităţi, respectiv, 13.898 de unităţi.
Evoluţia mărcii Volkswagen a fost susţinută puternic de cererea pentru SUV-uri. Până la finalul anului marca livrase clienţilor săi un total de 6.800 modele SUV, cu 51% mai mult decât în 2018. SUV-urile au o pondere de 45% livrările totale Volkswagen din România.
De asemenea, ©KODA şi-a întregit gama de SUV-uri, o dată cu startul vânzărilor Kamiq. Acesta completează prezenţa mărcii pe acest segment, unde mai are în ofertă modelele Kodiaq şi Karoq.
Audi a livrat anul trecut clienţilor săi 1.763 de unităţi, cu o creştere similară a ponderii modelelor SUV. În 2019 marca a intrat, odată cu lansarea Q3 Sportback, pe un segment nou, respectiv cel al SUV-urilor coupe de mici dimensiuni.
Volkswagen Vehicule Comerciale a avut o evoluţie mult peste cea a acestui segment de piaţă, respectiv un avans de 12,4% al livrărilor. La baza succesului a stat versatilitatea modelului Transporter, unde livrările au crescut cu peste 45% pe parcursul anului 2019. De asemenea, modelul Crafter s-a dovedit un succes, după un avans de 20% al livrărilor.
Reporter: Care este importanţa activităţii de service în business-ul Porsche România?
Brent Valmar: Pentru orice importator auto activitatea de service este foarte importantă. Rolul nostru nu este doar acela de a ajuta clienţii să intre în posesia modelului visat, ci şi acela de a oferi suportul necesar pe toată durata de viaţă pentru maşina aleasă.
Reporter: Aveţi în plan extinderea reţelelor de distribuţie din ţara noastră?
Brent Valmar: Urmărim potenţialul de dezvoltare la nivel regional, dar prioritatea noastră este consolidarea şi susţinerea partenerilor actuali pentru a dezvolta afacerea. Anul acesta, vom oferi fiecărui distribuitor sprijinul necesar pentru a se adapta trecerii industriei auto spre o configuraţie cu o pondere din ce în ce mai mare a modelelor electrice.
Reporter: Porsche România a anunţat că până în 2021 vor fi disponibile 100 de staţii de încărcare pentru maşinile electrice la distribuitorii mărcilor din grupul VW. La ce valoare se ridică investiţia? Si care este stadiul actual al proiectului?
Brent Valmar: Acest program este o prioritate pentru noi şi dorim să finalizăm dotarea distribuitorilor până la sfârşitul anului, în special pentru mărcile care vor include cât mai curând în portofoliu modele electrice.
Reporter: Care a fost cifra de afaceri a Porsche România anul trecut?
Brent Valmar: Cifra de afaceri a crescut într-un ritm similar cu evoluţia livrărilor de maşini, respectiv un plus de 7%.
Reporter: Vă mulţumesc!