Electromobilitatea reprezintă viitorul către care ne îndreptăm, tot mai multe automobile electrice făcându-şi apariţia în piaţa auto şi majoritatea fabricilor din domeniu anunţând, înainte de criză, că urmează să lanseze astfel de autovehicule. După instaurarea pandemiei de Covid 19, au fost companii auto care şi-au suspendat proiectele, dar sunt şi producători care merg mai departe cu activitatea lor.
Între timp, însă, noi nu avem un program guvernamental în sectorul electromobilităţii, dar sunt producători de sisteme de încărcare ce se ambiţionează să lanseze pe piaţă sisteme de încărcare pentru maşinile electrice.
Una dintre companiile, cu acţionariat 100% autohton, care are o serie de modele de astfel de sisteme lansate este Electromagnetica.
Strategia de dezvoltarea a acestei societăţi, listate pe piaţa de capital, se bazează pe infrastructura pentru electromobilitate, ca mijloc de creştere şi valorificare a experienţei sale anterioare din domeniul energiei şi a redresoarelor.
"Comercializarea staţiilor de încărcare autovehicule electrice AC şi DC necesită din ce în ce mai mult integrarea acestora în cadrul unui sistem de management, gestiune şi monitorizare de la distanţă", ne-au transmis reprezentanţii Electromagnetica, precizând: "În anul 2019 a fost demarat programul de dezvoltare a unui software de management şi gestiune staţii de încărcare vehicule electrice, care să realizeze comunicaţia online cu staţiile prin protocoale standardizate (OCPP), în scopul asigurării serviciilor de monitorizare, administrare, suport tehnic şi informare a utilizatorilor în ceea ce priveşte starea, disponibilitatea şi accesibilitatea staţiilor de încărcare şi a serviciilor furnizate prin intermediul acestora. Aplicaţia software de gestiune a staţiilor de încărcare autohvehicule electrice va permite dezvoltarea în viitor şi punerea la dispoziţia utilizatorilor a unor servicii noi, precum şi integrarea serviciilor de încărcare a autovehiculelor electrice în cadrul pieţei de energie actuale şi crearea condiţiilor pentru adaptarea la modificările viitoare ale cadrului legislativ în domeniu, atât la nivel european, cât şi naţional".
Staţiile de încărcare maşini electrice ELMotion, concepute şi fabricate de Electromagnetica, sunt compatibile cu toate tipurile de vehicule 100% electrice şi hibride plug-in. Gama de puteri este de 11 kW - 22kW. ELMotion este marcă îregistrată la OSIM, fiind compatibilă OCPP - protocol ce permite comunicarea cu staţiile şi care poate fi integrat în orice platforme informatice.
Un alt avantaj al acestui tip de staţie este faptul că are un sistem de siguranţă care întrerupe automat alimentarea maşinii, în cazul în care sunt probleme la sistemul automobilului.
În prezent, se lucrează şi la o aplicaţie dedicată, prin care se poate controla şi gestiona încărcarea maşinii.
Staţiile create de Electromagnetica sunt fiabile, performante şi rezistente. Având un design modular şi robust, sunt rezistente la şoc şi vandalism, ignifuge şi nu se decolorează, ne-au transmis reprezentanţii companiei.
În curând, Electromagnetica va putea livra prima staţie de încărcare Fast Charge, cu putere cuprinsă între 50 kW şi 120 kW. În perioada care urmează, compania va lansa staţia de alimentare în curent continuu, în prezent având o diversitate de versiuni de staţii.
• Hub de încărcare maşini electrice la Electromagnetica
Electromagnetica a instalat în curtea fabricii, cu titlu experimental, staţii de încărcare. Astfel, mai multe maşini pot fi încărcate simultan într-un HUB de încărcare pe care Electromagnetica îl pune la dispoziţia celor care au automobile electrice.
Hub-ul este amplasat la sediul companiei şi este compus din trei staţii normale de încărcare şi una cu timp rapid (o oră pentru un "plin"). Practic, patru maşini pot fi încărcate simultan.
Electromagnetica a furnizat staţii de încărcare pentru spaţii din Sectorul 1 (în faţa Primăriei Sectorului 1), în Sectorul 4 (pe Şoseaua Olteniţei), dar şi în alte locuri din ţară (Săbăreni, jud. Ilfov, Caracal, Strehaia, jud. Mehedinţi).
• Electromagnetica va începe să participe masiv la licitaţii
Electromagnetica va începe să participe masiv la licitaţiile punctuale, care se fac în oraşele mari, multe în vestul ţării, după cum ne-a spus, recent, Eugen Scheuşan, director general al companiei. Potrivit domnului Scheuşan, sunt şi primării care încep să se gândească la acest capitol, dar, pe parcurs, se constată că în caietul de sarcini este descrisă la perfecţie o anumită staţie a unui producător străin. "Ca şi în cazul tramvaielor, a metroului, deşi există companii specializate care produc la noi, la nivelul Guvernului nu există niciun fel de dorinţă de a încuraja know how-ul pe teritoriul României", subliniază domnia sa.
Directorul general al Electromagnetica ne-a mai spus: "Cea mai aprigă noutate este electromobilitatea. Văzând ceea ce se întâmplă în lume, acesta cred că va fi următorul boom al pieţei. Observăm o dublare anuală a numărului de automobile electrice, care, în primul rând, sunt foarte uşor de condus. Desigur, dacă facem o comparaţie între un automobil clasic şi unul electric, pe durata de utilizare automobilul electric este mai scump. Devine mai ieftin pentru o oarecare categorie de practicanţi de taxi în zone aglomerate, de exemplu, dar pentru omul obişnuit nu are o raţiune economică, ci una de depoluare. Dar şi aici este de discutat, în sensul că automobilul electric nu mai poluează când este în trafic, ci acolo unde se produce energia".
Potrivit lui Eugen Scheuşan, ţara noastră nu are un program în domeniul electromobilităţii: "Din păcate, infrastructura lasă de dorit. Dacă pe vremuri a existat obligaţia firmei de distribuţie electricitate de a electrifica România, acum nu are nimeni o obligaţie similară în domeniul electromobilităţii. În aceste condiţii, cine doreşte să-şi construiască un parc de încărcare a automobilelor electrice, plăteşte tot, pentru că firma de distribuţie locală nu are nicio obligaţie.
În alte pieţe există programe naţionale, hotărâte cu Guvernul, cu finanţări, cu obligaţii foarte clare pentru instituţii, pentru societăţi etc.
La noi, la o trecere masivă pe electromobilitate, nu ajunge producţia de energie electrică. Lucrurile nu sunt gândite aşa cum trebuie - pentru a construi capacităţi de câteva mii de megawaţi trebuie început acum. Din ce vom face această energie? Va fi energie verde, va fi din surse nucleare? Nu avem capabilitatea să producem această energie. În majoritatea zilelor importăm mia de megawaţi, ceea ce înseamnă că avem o capacitate de producţie sub semnul îndoielii".
În opinia domnului Scheuşan, această problemă "cam are dimensiunea electrificării pe calea ferată", care a ţinut circa 20 de ani.
Electromagnetica, o companie cu capital integral privat, listată la categoria întâi a BVB, aniversează anul acesta 90 de ani de activitate.
Recunoscută ca producător şi furnizor tradiţional de soluţii de iluminat cu LED, echipamente de distribuţie şi măsurare a energiei electrice, subansamble electrice şi electronice, subansamble metalice şi din mase plastice injectate, subansamble auto, sisteme de siguranţă a traficului feroviar, societatea comercială este orientată şI către producţia de energie verde şi tehnologii destinate creşterii eficienţei energetice.
Începând cu anul 2017, Electromagnetica proiectează şi realizează staţii de încărcare pentru autovehicule electrice.
Electromobilitatea rezolvă câteva probleme, prima dintre ele fiind reducerea poluării, subliniază expertul în eneegie Ovidiu Demetrescu. Domnia sa adaugă şi faptul că automobilele electrice necesită costuri mai mici de întreţinere, în condiţiile în care nu este nevoie de schimbarea uleiului în aceeaşi măsură cum necesită maşinile convenţionale. De asemenea, acest tip de autovehicule produce mult mai puţină căldură.
În opinia domnului Demetrescu, încărcarea automobilelor electrice, mai ales în afara oraşelor, reprezintă un minus al sectorului. În acest context, avem nevoie de infrastructură de încărcare a maşinilor electrice, mai precizează Ovidiu Demetrescu.
Domnia sa consideră că dezvoltarea transportului urban, a celui interurban şi, respectiv, feroviar sunt complementare, costurile de racordare fiind mult mai mari decât cele aferente staţiilor de încărcare, ceea ce constituie un obstacol în calea dezvoltării infrastructurii de staţii.
Expertul ne-a spus, recent, că o strategie naţională în care să punem accentul pe electromobilitate nu avem, la acest moment. Domnia sa este de părere că, înainte de realizarea unui program naţional pentru automobilul electric, trebuie să ne focusăm pe mobilitatea urbană. Ovidiu Demetrescu ne-a explicat, într-un interviu: "În acest moment avem nişte frânturi de programe. Sunt unele companii care se uită punctual la acest aspect. Vorbim de eforturi punctuale ale companiilor din diverse domenii de activitate - retaileri, companii energetice, furnizori de carburanţi, furnizori de soluţii, distribuitorii de energie electrică.
Sunt companii care au programe şi soluţii de electromobilitate. Prima întrebare care se pune aici este unde alimentăm dacă dorim să călătorim cu automobilul electric prin ţară. Jucătorii din piaţă trebuie să pregătească infrastructura de alimentare a vehiculelor cu motoare electrice.
Trebuie menţionat că bateriile sunt fixe, pe maşini, în acest moment, dar erau, la un moment dat, discuţii să fie create anumite standarde pentru aces-tea, astfel încât să putem scoate bateria descărcată şi să o înlocuim cu una încărcată".
Referitor la autonomia maşinilor, este clar că tehnologia va face progrese în următorii ani, ne-a mai spus domnul Demetrescu. Acesta subliniază că automobilele electrice au autonomie mică deocamdată, cea mai mare distanţă pe care se pot deplasa cu o singură încărcare fiind de circa 400 de km, dar într-un regim de mers plan, constant, fără utilizarea altor elemente care să necesite multă energie (aer condiţionat, de exemplu).
-------
• ELMOTION POWER 22V2 EAVE22V2
Categorie: ECHIPAMENTE ALIMENTARE VEHICULE ELECTRICE
Descriere: ELMotion Power 22V2; EAVE22V2B - RS81985-003; EAVE22V2C - RS81985-004; EAVE22V2B RFID - RS81985-014 sunt echipamente de alimentare pentru vehicule electrice şi oferă încărcare profesională pe domeniul public. Echipamentele se montează pe sol şi se conectează la reţeaua de curent trifazat (3P+N) asigurând o putere maximă de încărcare de 22,1kW/h la 32A pentru un singur vehicul. Limitarea curentului de încărcare oferit poate fi ajustată în intervalul 6...80A.
Conectarea la vehicul se realizează astfel:
EAVE22V2B - RS81985-003: - priza Schuko, - priza tip 2
EAVE22V2C - RS81985-004: - priza Schuko, - cablu cu stecher tip 2
EAVE22V2B RFID - RS81985-014: - priza Schuko, - cablu cu stecher tip 2
Controlul accesului pentru încărcare se realizează astfel:
EAVE22V2B - RS81985-003: - cu cheie
EAVE22V2C - RS81985-004: - cu cheie (validare încărcare)
EAVE22V2B RFID - RS81985-014: - cu card RFID pe frecvenţa 125KHz
Caracteristici tehnice
Conectare la reţea 380...415Vca, 50/60Hz, 32A
Schema de alimentare TN-S (L1, L2, L3, N, PE)
Puterea de încărcare 16A, 230Vca, 1P, 3,2kW
32A, 400Vca, 3P, 22,1kW
Tipuri de control:
EAVE22V2B - RS81985-003: - cheie (validare încărcare),
- buton (eliberare şi oprire încărcare)
EAVE22V2C - RS81985-004: - cheie (validare încărcare)
EAVE22V2B RFID - RS81985-014: - controler acces RFID (validare încarcare)
Semnalizări
- simbol roşu indică eroare
- simbol galben indică echipament pregătit
- simbol verde indică încărcare în desfăşurare
- LED albastru indică ştecher blocat în priză
Comunicări
- mod Ethernet 1 port 10/100 Mbits/s
- Modbus RTU schimb de date şi comenzi
- cu autovehiculul prin intermediul cablului de încărcare
Opţiuni
- Controlul ventilaţiei/climatizării camerei la cererea vehiculului
- Echipare cu element de încălzire pentru marirea domeniului de funcţionare
- Controlul încărcării de la distanţă funcţie de putere şi/sau timp
- Interfaţă web pentru managementul încărcării
- Carcasa poate fi personalizată conform cererii
EAVE22V2B - RS81985-003: - eliberarea ştecherului la întreruperea alimentării cu energie a staţiei
- validarea încărcării cu cartele RFID
EAVE22V2C - RS81985-004: - validarea încărcării cu cartele RFID
Opţiuni în dezvoltare
- Validarea încărcării şi plata prin SMS
- Validarea încărcării şi plata cu cod QR
- Validarea încărăcrii şi plata cu card bancar fără contact
- Control şi comunicare prin interfaţă grafic
Dimensiuni 1250 x 570 x 235 mm
Greutate 40Kg
Culoare Alb RAL 9016/Verde RAL 6017
Protecţii
- la supratensiune
- la scurtcircuit
- la atingere
Moduri de încarcare
- mod1 - 230Vca, 16A nelimitabil - priză domestică Schuko tip F cu capac de protecţie
- mod2 - 230Vca, 16A limitabil - priză domestică Schuko tip F cu capac de protectie
- mod3 - 3x[380...415]Vca, 32A - priză tip 2 cu capac de protecţie (cazul B)
- mod3 - 3x[380...415]Vca, 32A - cablu cu ştecher tip 2 (cazul C).