Industria auto a început anul cu motoarele turate, dar a fost lovită puternic de pandemia de coronavirus şi obligată să se reevalueze. Contextul economic sumbru de pe întreg mapamondul a dus la o incertitudine în întregul sector auto şi chiar la evoluţia negativă a vânzărilor de maşini.
China a fost prima ţară lovită de pandemie şi tot de acolo a pornit primul val care avea să răscolească întreaga industrie auto. Suspendarea producţiei şi închiderea fabricilor auto din China a creat un gap în întregul sector, care a condus la blocaje în privinţa stocurilor de componente şi piese auto cu impact în toate colţurile lumii, China fiind unul dintre principalii producători şi exportatori de piese auto.
Odată ce pandemia de coronavirus a ajuns pe continentul european, giganţii din industrie au fost forţaţi să-şi suspende brusc activitatea, închizând temporar fabricile, fapt ce a dus în mod evident la perturbarea fluxurilor de producţie şi, în final, la onorarea cu întârziere a unor comenzi către clienţii finali.
Efectele crizei cauzate de pandemia de coronavirus, până în acest moment, arată că înmatriculările de maşini noi din Europa au scăzut în primul trimestru în medie cu 40%; circa 60% din angajaţii din industria auto din Europa sunt în şomaj tehnic; China a înregistrat o prăbuşire a comenzilor pentru piese şi subansamble de circa 80%, fapt care va afecta serios economia acestei ţări; iar în 2020 se estimase o producţie, la nivel global, de 14,7 milioane unităţi, valoare ce era oricum cu circa 15% sub nivelul lui 2019.
De altfel, în Europa, luna martie 2020 a fost, conform LMC Automotive, una de scădere extrem de puternică în ţările din Europa Vestică (-52,9%), cele mai mari pieţe auto înregistrând volume mult mai mici în comparaţie cu luna similară a anului 2019: Italia -85,4%, Franţa -72,2%, Spania -69,3%, Austria -66,5%. Şi ţara noastră a urmat tendinţa generală din Europa, astfel că în luna martie, conform datelor comunicate de către Direcţia de Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor, au fost înmatriculate 6.654 autoturisme noi, cu 32,2% mai puţine decât în luna similară a anului 2019.
Deşi nimeni nu ştie cu exactitate când industria va putea funcţiona fără riscuri, producătorii auto şi-au anunţat deja planurile de reluare a activităţii.
O altă parte a industriei, cum sunt firmele care oferă servicii de mobilitate, s-au reorientat şi şi-au adaptat serviciile în funcţie de nevoile din piaţă, încercând, totodată, să acorde mai multă atenţie clienţilor şi sănătăţii acestora şi chiar să-şi oferă serviciile autorităţilor şi ONG-urilor în lupta cu Covid-19.
Semnalul pentru prăbuşirea pieţei auto a fost dat şi de amânarea sau anularea saloanelor auto. Salonul auto de la Bruxelles, de la mijlocul lunii ianuarie, a fost singurul show auto european care s-a ţinut, restul evenimentelor s-au anulat ori au fost amânate rând pe rând.
Electromobilitatea continuă să fie principala tendinţă a industriei despre care vorbeau toţi producătorii înainte de pandemie, mai ales că 2019 a marcat cea mai importantă accelerare a acestui segment şi va continua cu siguranţă să ia amploare odată ce criza va trece.
În plus, în pofida incertitudinilor aduse de Coronavirus, electromobilitatea rămâne o oportunitate importantă de a îmbunătăţii costurile operaţionale. Pe acest segment, ţara noastră se poziţionează înaintea unor ţări puternice precum Statele Unite, Spania sau Italia în ceea ce priveşte ponderea vehiculelor pur electrice şi a celor hibride în totalul înmatriculărilor de autoturisme noi, care în al doilea semestru al anului trecut a fost de aproximativ 2,2%, potrivit Indexului de mobilitate electrică realizat de compania de consultanţă Roland Berger.
Totodată, numărul de staţii de încărcare din ţara noastră creşte constant, iar soluţii avem chiar de la un producător autohton.
Cifrele arată clar că industria automobilelor este una din componentele esenţiale ale economiei, iar reducerea activităţii a afectat şi va afecta grav societatea, în ansamblul ei. Scăderea pieţei auto din acest an îşi va pune puternic amprenta pe întreaga economie mondială.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 13.04.2020, 15:28)
A inceput anul cu motoarele turate? Probabil este doar o figura de stil.
Dle autor, realitatea este ca industria auto este in recesiune de cel putin 9 luni. Ah, ca se inchid niste fabrici, asta nu face decat sa fie folosita cumva ca o scuza.
Germanii folosesc capsunarii in baraci, izolati de restul comunitatii. La fel constructorii.
Daca fabricantii de masini ar fi avut piata de desfacere semnificativa, ar fi produs masini chiar daca isi ruga angajatii sa ramana 5 zile langa uzina, testati la cateva zile.
Dar, statul prin ajutorul la nivel european de a plati somajul tehnic al angajatilor in locul companiilor, a facut aceasta inchidere destul de usor de tolerat de industria auto.
Singura problema pe care o pot intalni acum este faptul ca pierd cota de piata daca se culca pe urechea somajului tehnic.
Doar in China a fost lockdown complet si in cateva localitati din Italia. In rest, s-a putut merge la munca.... daca ar fi avut cui sa produca. Avem deci in fata un soc al cererii. Si poate ca este mai bine asa. UE oricum avea in intentie sa creasca sustenabilitatea industriei. Sa nu mai fii tentat sa schimbi masina la fiecare 2-3 ani pentru ca, evident pentru cei cu putin creier, un astfel de ritm este nesustenabil pentru mediul ecologic in care vrem sa traim. Daca vom lua masini doar o data la 8-10 ani in loc de 3, atunci India si China vor avea din nou cerul nepoluat si vor putea vedea muntii (ca acum).
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.05.2020, 15:52)
corecta opinie.
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.05.2020, 16:01)
un mic amendament ... cred ca tehnologiile aferente vehicolelor electrice (acumulatori, motorizare, recuperare energie etc) sunt mult mai avansate in sectorul militar.