Proiectele care au şanse să fie implementate pe piaţa energiei din ţara noastră sunt, în general, proiecte de mari dimensiuni, este de părere Ion Andronache, preşedintele companiei româneşti de automatizări indus-triale şi sisteme de măsură "Syscom18". În acest sens, domnia sa ne-a declarat: "În contextul dezbaterilor generate de Conferinţa < Comportamentul în afaceri, pe timp de criză >, organizată cu sprijinul Băncii Naţionale a României, este important să menţionăm că, în sectorul energetic, proiectele care au încă şanse să fie implementate sunt, în general, proiecte de mari dimensiuni, care necesită investiţii financiare semnificative, dar care sunt accesate în mare parte de către companiile multinaţionale prezente în România".
În sectorul naţional de petrol şi gaze, odată cu privatizarea companiilor energetice, furnizorii români de echipamente şi servicii au constatat că accesul la proiectele mari de investiţii le este îngreunat de prezenţa agresivă pe piaţă a multinaţionalelor, ne-a mai spus Ion Andronache: "Companiilor autohtone le lipseşte susţinerea coerentă şi consistentă. Promovarea companiilor autohtone la nivel naţional şi internaţional ar putea constitui o soluţie din care întreaga industrie energetică românească ar avea de câştigat".
În consecinţă, în opinia reprezentantului "Syscom18", societăţile din ţara noastră au nevoie de mai mult sprijin decât cele străine: "Pe pieţele locale pe care sunt prezente, companiile multinaţionale vin cu o serie de avantaje competitive greu de învins de firmele autohtone: forţa capitalului şi accesul rapid la surse de finanţare, dar şi lobby-ul de care beneficiază".
Managerii locali continuă să aibă argumente în favoarea serviciilor autohtone, considerând că marile companii energetice de pe piaţa locală ar putea beneficia de avantaje specifice, apelând la firmele conaţionale. Printre aceste avantaje s-ar număra următoarele: sumele inves-tite s-ar întoarce în ţara de origine; companiile producătoare de echipamente sau instalaţii ar deveni tot mai puternice, cu referinţe bune şi eligibilitate maximă; societăţile de proiectare ar demonstra un grad din ce în ce mai mare de profesionalism, putând proiecta instalaţii complexe care nu au mai fost realizate până acum pe plan naţional (chimie, petrochimie, gaz natural lichefiat).
Dacă ieri globalizarea părea un concept străin şi îndepărtat de România, azi se face simţit şi la noi în ţară, susţin reprezentanţii companiei, adăugând că, în special în industriile producătoare, strategia multinaţionalelor este să reducă tot mai mult costurile şi să folosească mână de lucru ieftină: "Astfel, se văd nevoite să facă investiţii în economii cu legi relativ permisive, cum ar fi China, India şi chiar Europa de Sud-Est, inclusiv România".
Din 2009 până în prezent, pe fondul crizei economice, numărul proiectelor industriale s-a redus semnificativ faţă de nivelul anilor 2007-2008. Potrivit statisticilor, proiectele care, încă, mai sunt realizate sunt accesate, în principal, de multinaţionalele prezente pe piaţa românească.