Implementarea soluţiilor de inteligenţă artificială (AI) în companiile din România a cunoscut o creştere importantă în ultimul an, stimulată de evoluţiile tehnologice şi de nevoia de optimizare a proceselor interne şi externe. Această tendinţă accelerează în 2024, pe măsură ce companiile caută soluţii pentru reducerea costurilor şi îmbunătăţirea eficienţei operaţionale, potrivit unei analize TARA Interactive, companie românească de dezvoltare de software, conform unui comunicat transmis redacţiei.
Potrivit comunicatului, anul trecut, implementările de soluţii AI au fost prezente în diverse sectoare din România, cu exemple notabile în domeniul sănătăţii, unde algoritmi de inteligenţă artificială sunt folosiţi pentru diagnosticare medicală, şi în sectorul financiar, unde AI este utilizată pentru detectarea fraudelor şi optimizarea tranzacţiilor. Iar lansarea prototipului ChatGPT în noiembrie 2022 a accelerat semnificativ interesul şi adopţia AI în companii. În doar câteva luni, ChatGPT a început să fie integrat în diverse aplicaţii, stimulând companiile să exploreze modalităţi de utilizare a AI pentru îmbunătăţirea operaţiunilor.
"Contextul economic actual şi lipsa de personal determină companiile să se orienteze către automatizare, iar AI-ul devine un catalizator esenţial pentru transformarea digitală. Estimările indică faptul că investiţiile în AI vor reprezenta între 1% şi 10% din cifra de afaceri a companiilor, în funcţie de mărimea şi specificul acestora", spune Vlad Lepădatu, Managing Partner la TARA Interactive, menţionând că Investiţiile în AI sunt aşteptate să crească în viitorul apropiat, atât pentru companiile care abia încep să exploreze această tehnologie, cât şi pentru cele care au făcut deja paşi semnificativi în direcţia automatizării. "În următorii ani, soluţiile AI vor deveni din ce în ce mai avansate şi integrate în procesele de afaceri. Este de aşteptat ca, în următorii cinci ani, cei care amână adoptarea AI să fie depăşiţi de companiile care îmbrăţişează aceste tehnologii încă de pe acum".
Cum sunt folosite soluţiile AI în România
AI-ul îşi găseşte aplicaţii în multiple industrii din România. În sectorul IT, inteligenţa artificială asistă programatorii în dezvoltarea soluţiilor software, iar în comerţul electronic, ajută la documentarea produselor şi la generarea imaginilor. În sectorul financiar, detectarea fraudelor este îmbunătăţită semnificativ de soluţiile de inteligenţă artificială AI. Tendinţele dominante, însă, în utilizarea AI-ului, ţin de automatizarea proceselor şi utilizarea chatboţilor. La nivel internaţional, se adaugă utilizarea AI în machine learning, sănătate, robotică şi sustenabilitate.
Până în prezent, TARA Interactive a implementat cu succes soluţii AI pentru sortarea emailurilor şi dezvoltarea chatboţilor, optimizarea rutelor de transport, analiza datelor financiare, forecast, automatizarea generării ofertelor şi automatizarea interacţiunii cu furnizorii în industria eCommerce, demonstrând impactul pozitiv al acestor tehnologii asupra eficienţei operaţionale.
TARA Interactive a încheiat anul 2023 cu afaceri de peste 1,2 milioane de euro (la nivel de grup), în creştere cu 15% faţă de anul anterior. Pentru 2024, compania estimează un avans de aproximativ 30% pentru business-ul desfăşurat în România şi de circa 80% pentru cel la nivel internaţional, în contextul în care, peste 70% din afacerile TARA Interactive au loc în afara României, se menţionează în comunicat.