Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) va organiza, pe 2 noiembrie, un miting de protest în faţa Guvernului, la care vor participa 6.000 de autovehicule.
"Mitingul de protest are 5 teme principale, de care Guvernul României este direct responsabil. Important de reţinut este că nu cerem subvenţii, nu cerem măriri de salariu, nu afectăm Bugetul Statului Român cu cerinţele noastre, ba din contră, cerem reglementări ale unor legi, prin Ordonanţă de Urgenţă, pentru a se stopa abuzurile unor grupuri de interese din Parlamentul României care au modificat legi pentru a permite ca activitatea de transport să fie piratată", precizează reprezentanţii COTAR într-un comunicat remis redacţiei.
Conform acestora, pirateria în transportul de persoane a devenit o activitate tolerată şi nesancţionată de autorităţile române, iar lipsa de implicare a autorităţilor române a permis, în decursul ultimilor ani, dezvoltarea unui fenomen al transportului regulat de persoane fără licenţă, în mod ilegal, dar nesancţionat, cu orare afişate şi staţii de preluare a clienţilor, în mod clar stabilite.
"Astfel de firme care desfăşoară activităţi ilegale au ajuns să-şi promoveze serviciile şi prin reclame şi spoturi publicitare: «Peste 40.000 de clienţi şi mai mult de 2.000.000 Km anual parcurşi în siguranţă ne recomandă ca cea mai bună şi sigură companie de transport». Lipsesc din această prezentare două cuvinte cheie, care ar trebui să preocupe serios autorităţile române: ilegal şi evazionist", spun reprezentanţii COTAR.
Aceştia susţin că Legea taximetriei conţine în mod deliberat formulări evazive şi incomplete, pentru a permite "grupurilor de interese apropiate unor interesaţi", să profite de o legislaţie lacunară şi făcută cu dedicaţie.
"Această lege a fost modificată astfel încât să le permită unor "grupări" să desfăşoare activităţi de taxi în alte localităţi, în afara zonei în care taximetriştii au licenţă de funcţionare. În prezent sunt mii de taxiuri cu licenţă în localităţile din jurul Bucureştiului, dar care, în realitate îşi desfăşoară activitatea în Capitală. Parlamentarii care au avut interese au modificat OUG 34/2010 prin legea 168/2010, chiar şi în acest an, făcând schimbări exact la acel articol care permitea organelor de control să elimine activitatea neautorizată, ilegală din această activitate", mai spun transportatorii.
Potrivit reprezentaţilor COTAR, activităţile ilegale şi evazioniste de transport persoane în regim taxi, prin folosirea unor platforme informatice (de tipul UBER), încalcă dreptul la concurenţă loială şi care conduc la dispariţia activităţii de taxi în condiţii legale.
"Mai mult, din informaţiile pe care le-am obţinut de la Poliţia Română, cei care practică acest tip de transport pot face şi victime printre clienţi, pentru că nimeni nu îi controlează. Victimele pot fi păcălite prin serviciile improprii care le sunt oferite şi pentru care nu pot depune plângere la o autoritate a statului, pentru că UBER nu intră sub incidenţa niciunei legi pentru protecţia consumatorului. Dar mai pot fi şi victime de tâlhărie, viol sau chiar omor, pentru că nimeni nu verifică identitatea şi activitatea anterioară a celor care intră în acest sistem. Astfel, activităţile gen UBER sunt servicii periculoase pentru populaţie, pe care parlamentarii le-au permis, în detrimentul siguranţei cetăţenilor. Toţi actorii din piaţa de transport persoane trebuie să se autorizeze conform legilor în vigoare , în caz contrar sunt «piraţi»", potrivit
comunicatului.
Legea românească, susţin transportatorii, trebuie să protejeze activităţile legale şi să găsească mijloace de descurajare a activităţilor ilegale.
"Dacă acest lucru nu se întâmplă, putem înţelege că diverşi parlamentari au iniţiative legislative care stimulează "ciubucăreală" în aceste activităţi, având, cel mai probabil,anumite interese . Aşa s-ar putea explica existenţa proiectului legii Co-voiajării, a deputatului PSD Lucian Şova", mai spun reprezentanţii confederaţiei.
COTAR solicită, de asemenea, pentru utilizatorii de licenţe de taxi, dobândirea dreptului de proprietate a licenţei de taxi, la cerere, aşa cum se întâmplă în ţări civilizate, în toată Uniunea Europeană din care facem parte. Suntem cetăţeni europeni şi ne vrem şi drepturile, nu numai obligaţiile.
De asemenea, apariţia OUG 69/2016, prin care se acordă facilităţi de transport elevilor, reprezentanţii COTAR consideră că este o măsură pe care Guvernul României ar fi trebuit să o ia de mult timp, dar forma sub care a fost gândită nu duce decât la împovărarea transportatorului privat, care şi acum aşteaptă câte un an de zile să-i fie rambursată contravaloarea cupoanelor de transport pentru pensionari.
COTAR propune transport gratuit pentru toţi elevii, iar transportatorii de persoane, prin curse regulate, să plătească 5% TVA, deductibil până la urmă. Guvernul are pârghiile necesare şi oameni supercalificaţi să facă toate calculele necesare privind încasarea de TVA şi plata parţială a abonamentelor şcolare, astfel încât va avea o mare surpriză când va constata, în urma calculelor, că propunerea noastră va deroga Bugetul României de o imensă sumă de bani, în timp ce contravaloarea integrală a biletelor va rămâne în bugetul familiilor elevilor. Vor fi 3 câştigători: statul, cetăţeanul şi transportatorul!
"Sperăm ca până pe data de 2 noiembrie 2016, data protestului, Guvernul să emită Hotărârea prin care va plafona tarifele RCA pe o perioadă de 6 luni. În caz contrar, subiectul RCA va deveni un nou punct al protestului nostru. Nu credem că Guvernul va intra în jocul electoral al marilor partide politice, astfel încât să întârzie această H.G., întârziere care va duce la protejarea intereselor financiare ale multinaţionalelor din asigurări, în dauna industriei de transport cu capital românesc", se mai menţionează în comunicat.