O zecime din acquis-ul comunitar se referă la transporturi. Pe termen mediu, Uniunea Europeană vizează liberalizarea tuturor pieţelor de transport, în special în domeniile feroviar, naval şi aerian. Uniunea doreşte liberalizare şi competiţie pe aceste pieţe, dar nu fără reguli foarte stricte. Aceste reguli sînt obligatorii pentru ţările membre şi fac trimitere la protecţia mediului, a consumatorului, licenţierea unor operatori eficienţi, normele de siguranţă (mărfuri periculoase), limitarea ajutoarelor de stat etc.
• Imediat după aderare, impozitele vor însuma 60% din minimul impus de UE
Ţara noastră a negociat perioade de tranziţie pentru adoptarea normelor comunitare, după aderare. Pentru adoptarea regulilor privind gabaritele maxime la trans-port marfă, operatorii de la noi au o perioadă de graţie de şapte ani după integrare. Pentru taxarea vehiculelor la nivelul celor din Uniunea Europeană, ţara noastră va beneficia de o perioadă de tranziţie de patru ani. Impozitarea autoturismelor va creşte treptat după 1 ianuarie 2007. Imediat după aderare impozitele vor însuma 60% din minimul impus de UE. După doi ani sumele vor atinge nivelul minim impus.
• Transporturile vor beneficia, pînă în 2013, de 5 miliarde de euro...
"Uniunea Europeană reprezintă oportunităţi, dar şi obligaţii", a declarat Leonard Orban, secretar de stat în cadrul Ministerului Integrării Europene. După aderare, fondurile ISPA vor fi înlocuite de fondurile de coeziune (destinate transportului şi mediului). Transporturile vor beneficia de jumătate din fondurile de coeziune şi sumele se pot ridica pînă în 2013 la 5 miliarde de euro. Modul în care va fi alocată această sumă ridică de pe acum semne de întrebare.
• ... însă, greu de accesat
"România nu prezintă garanţia că poate gestiona fondurile" concluzionează Bogdan Teodoriu, consilier de stat în Administraţia Prezidenţială. Oficialii români sunt deja îngrijoraţi că România ar putea păţi ca Grecia, care are de înapoiat bani Uniunii Europene pentru că i-a cheltuit fără să respecte regulile stricte ce însoţesc aceste fonduri. "Trebuie să angajăm mii de oameni, cei mai buni specialişti, pentru administrarea fondurilor," a adăugat Leonard Orban.
• Probleme majore se regăsesc în transportul naval
Conform raportului de ţară, dintre toate sectoarele transporturilor doar cele aeriene stau un pic mai bine. La Tarom restructurarea trebuie însă continuată. În raport este sugerată privatizarea companiilor aflate în proprietatea Ministerului Transporturilor.
Probleme majore se regăsesc în transportul naval. România se află pe lista neagră a Memorandumului de la Paris. Anul acesta nu au existat arestări de nave sub pavilion românesc şi dacă situaţia se va menţine pînă la sfîrşitul anului viitor, ţara noastră are şanse să iasă de pe această listă. Pe de altă parte, flota internă nu se ridică la standardele europene (siguranţa maritimă, poluarea). Dacă acest lucru nu va fi rezolvat, de la 1 ianuarie 2007 ne putem afla în situaţia interzicerii circulaţiei navelor autohtone pe Dunăre.
Transportul rutier suferă în special din cauza lipsei infrastructurii. Autostrada Bucureşti - Nădlac este încă în fază de proiect. Estimările cele mai optimiste apreciază ca termen de finalizare a acestui tronson, anul 2015.
Uniunea Europeană manifestă un interes major pentru transportul feroviar electrificat. Acesta este caracterizat de un grad redus de poluare şi siguranţă sporită. În raportul de ţară, România a primit instrucţiuni foarte clare pentru modernizarea căilor ferate. Acestea trebuie să devină un mijloc de transport preponderent, atît pentru persoane cît şi pentru mărfuri.