Scumpirile ating şi vacanţele. Preţurile cazărilor pentru vacanţa de Paşte vor fi cu 10-20% mai mari faţă de anul trecut, ca urmare a scumpirii energiei şi a produselor alimentare. Anunţul a fost făcut de Dragoş Anastasiu, vicepreşedintele Alianţei pentru Turism (APT): "La începutul anului, interesul (pentru vacanţa de Paşte) a fost peste anul trecut şi peste 2019, pentru că lumea vrea să se mişte. A apărut conflictul din Ucraina şi a venit o reacţie emoţională de aşteptare, ca să spun aşa, dar vedem că lucrurile încep să se încălzească şi suntem cumva la 40-50% faţă de aşteptările noastre şi faţă de ce ar fi fost înainte de declanşarea războiului. Dar eu cred că pe ultima sută de metri românii vor veni, vor înţelege că suntem o ţară sigură, că nu se întâmplă nimic, că viaţa e bine să meargă înainte şi din acest punct de vedere sunt optimist. Va trebui să vedem ce se întâmplă pe zona alimentară şi ne aşteptăm să fie un impact destul de mare pe preţul de achiziţie pentru ce avem noi nevoie ca să facem turism. Deci ne aşteptăm ca preţurile să crească. Eu sper să nu crească exagerat, sper să rămână undeva la 10-20% creştere de preţuri şi să nu fie peste, dar va trebui să vedem ce se întâmplă cu fluxurile alimentare şi tot ce se întâmplă pe zona de energie. Cu siguranţă aceste scumpiri se vor vedea, nu trebuie să ne ascundem, ci trebuie să fim sinceri, vor fi creşteri de preţuri".
Potrivit lui Anastasiu, conflictul din Ucraina nu va afecta turismul românesc pe termen lung: "Am văzut această reacţie emoţională şi în alte ţări. În Germania, reacţia a fost de minus 50%, la noi a fost minus 90%, că suntem mai aproape, dar lumea pe de o parte se obişnuieşte cu ştirile, pe de altă parte înţelege că suntem o ţară sigură şi că nu se va întâmpla nimic aici la noi, suntem NATO şi asta trebuie să fie clar pentru toată lumea". Problema a fost abordată şi de premierul Ciucă la conferinţa online "Turism cu Optimism", organizată de Alianţa pentru Turism: "România este o ţară sigură şi România trebuie să continue să îşi dezvolte toate elementele de potenţial astfel încât turismul să joace acea pondere în interiorul Produsului Intern Brut, pe care dumneavoastră, cei care vă desfăşuraţi activitatea în domeniul HoReCa, vi l-aţi propus ca nivel de ambiţie. (...) Avem posibilitatea ca, prin turism, prin domeniul HoReCa, să ajungem la o contribuţie de aproximativ 10% din PIB. Nu suntem acolo, dar faptul că împreună căutăm măsuri, faptul că împreună lucrăm la cadrul legal şi la măsurile de protecţie şi de sprijin a activităţii din turism ne dă încredere şi speranţă că putem să atingem acest nivel de ambiţie".
Operatorii din turism s-au obişnuit cu şocurile şi ştiu acum în ce mod să reacţioneze pe termen scurt, dar pe termen lung activitatea este evident afectată.
Guvernul a finalizat toată legislaţia cu privire la acordarea tichetelor de vacanţă din acest an, iar instituţiile publice pot începe să le emită, a afirmat ministrul Turismului, Daniel Cadariu: "Din punctul nostru de vedere, al ministerului, noi ne-am făcut treaba şi încurajez toate instituţiile publice să le emită. Există cadrul legal, există sume prevăzute în buget. De asemenea, încurajez toţi operatorii economici să apeleze la voucherele de vacanţă. Au posibilitatea în limita a şase salarii minime pe economie". Pentru aceste sume, operatorii economici nu mai plătesc contribuţii sociale şi pot fi deductibile din impozitul pe profit. Astfel, pot fi fidelizaţi salariaţii şi se poate da un imbold turismului, a adăugat Cadariu. Pe de altă parte, ministrul Turismului a arătat că a avut întâlniri cu reprezentanţii Ministerului Mediului pentru ca, în această vară, să nu mai existe probleme cu plajele în staţiunile de pe litoral, aşa cum s-a întâmplat anul trecut. Întrebat cum se va rezolva problema infrastructurii de transport, în condiţiile în care turiştii petrec o zi pe drum către orice destinaţie din România, ministrul a răspuns: "Da, avem o problemă cu infrastructura, ştim. Am făcut câteva adrese către Ministerul Transporturilor pe acest subiect. De exemplu, la Constanţa sunt prea puţini operatori pe aeroport. Am făcut o circulară şi am solicitat atenţie sporită autorităţilor judeţene care au aeroporturi în gestiune să se implice". El a mai spus că transportul greu de marfă ar trebui mutat pe cale feroviară, iar o altă idee ar putea fi anumite trenuri turistice, mai ales între staţiunile de pe litoral.