Pasagerii zborurilor efectuate pe aeroporturi din Uniunea Europeană sau curselor aparţinând unor companii aeriene europene au dreptul la compensaţii materiale în cazul în care zborurile înregistrează întârzieri nejustificate ce depăşesc cinci ore, potrivit directivelor europene, care au intrat în vigoare din 2007, informează Ministerul Transporturilor. Regulamentul comunitar prevede faptul că pasagerii care sunt refuzaţi nejustificat la îmbarcare şi cei cărora li s-au anulat zborurile pot beneficia atât de compensaţii băneşti (a căror valoare depinde de lungimea rutei) cât şi de asistenţă gratuită conform prevederilor articolelor 8 şi 9 din regulamentul nr. 261 pe 2004 al Parlamentului European şi al Consiliului European.
În cazul întârzierilor mai mari de două ore, pasagerii au dreptul la asistenţă gratuită din partea transportatorilor constând, după caz, în oferirea de mâncare, asigurarea cazării la hotel şi a transportului între aeroport şi hotel, oferirea gratuită a posibilităţii de comunicare prin telefon, fax, telex sau e-mail.
Dacă întârzierea este cel puţin cinci ore, pasagerii au dreptul, la alegere, la rambursarea costului biletului în termen de şapte zile, rerutarea până la destinaţia finală, cu prima ocazie sau la o dată convenabilă, sau oferirea unui bilet de întoarcere, la punctul iniţial de plecare. În cazul anulării zborurilor, transportatorii nu sunt obligaţi să plătească compensaţii financiare pasagerilor dacă demonstrează că anularea s-a produs datorită unor circumstanţe extraordinare care nu au putut fi evitate chiar dacă au fost luate toate măsurile rezonabile. Totodată, transportatorii aerieni au obligaţia ca la ghişeele de check-in de pe aeroporturi să asigure informarea în scris, la cerere, a pasagerilor cu privire la drepturile pe care le au în caz de refuz la îmbarcare, anulare sau întârziere a unui zbor. Statele membre ale Uniunii Europene au obligaţia de a desemna o autoritate naţională care să supravegheze modul în care sunt respectate drepturile pasagerilor şi căreia aceştia i se pot adresa în cazul în care le sunt încălcate respectivele drepturi. Pentru România această autoritate este Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, desemnată prin HG 1912/2006. În România constituie contravenţii atât neoferirea de către transportatorii aerieni a compensaţiilor financiare şi a asistenţei prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 261/2004, cât şi neinformarea pasagerilor cu privire la drepturile pe care le au în caz de refuz la îmbarcare, anulare sau întârziere a zborurilor.