Un serviciu public fără fundamente economice sănătoase este ineficient

Theodor Stolojan
Ziarul BURSA #Politică #Sănătate / 22 ianuarie

Un serviciu public fără fundamente economice sănătoase este ineficient

English Version

Theodor Stolojan

Din nou România se confruntă cu proteste ale angajaţilor din sistemul public de sănătate. Economiştii au o bogată experienţă cu sistemele publice neperformante: mai mulţi bani nu aduc un plus de calitate, în lipsa aşezării acestor sisteme pe fundamente economice sănătoase.

Din punctul de vedere al fundamentelor economice pe care funcţionează, sistemul public de sănătate din România este total învechit.

În primul rând, la fel ca înainte de anul 1990, serviciile publice de sănătate sunt privite ca fiind "bugetare" şi nu ca servicii esenţiale în societate, creatoare de valoare adăugată, având însă o particularitate deosebită: includ principiul solidarităţii, prin mecanismul asigurărilor sociale de sănătate.

În al doilea rând, instituţiile publice care generează serviciile de sănătate nu reflectă costurile reale ale acestor servicii. Aceste instituţii publice "bugetare" fac investiţii din fonduri asigurate de către bugetul de stat şi bugetele locale, din fonduri europene, pe care însă nu le amortizează şi, deci, nu au costuri cu amortizarea. Or, după cum se ştie, medicina modernă foloseşte instrumente tot mai sofisticate şi care necesită investiţii tot mai mari. De aceea, în sistemul public de sănătate, nu de puţine ori avem cazuri de achiziţii de echipamente medicale scumpe, care zac nefolosite sau aproape nefolosite, fără întreţinerea corespunzătoare de care acestea au nevoie. Instituţiile respective nu au obligaţia să plătească impozitele locale pe clădiri şi terenuri. Modul de finanţare din mai multe bugete publice induce o anumită lipsă de responsabilitate pentru folosirea eficientă a resurselor puse la dispoziţia acestor instituţii publice.

Pornind de la această realitate, a unor costuri care sunt cu mult sub valoarea reală a actului medical, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate stabileşte tarife pentru decontarea serviciilor medicale efectuate de către instituţiile publice care, de asemenea , nu reflectă costul real al acestor servicii. Tarifele respective sunt folosite şi în decontările cu firmele private prestatoare de servicii medicale, pe care le dezavantajează în mod evident, întrucât aceste firme suportă în întregime toate cheltuielile generate de un act medical, inclusiv costul investiţiilor.

În al treilea rând, sistemul de asigurări sociale de sănătate este învechit şi nefuncţional; practic a rămas pe aceleaşi principii ca înainte de anul 1990, cu precizarea că le-a deformat şi pe acestea.

Astfel, nu există absolut nici o relaţie între cota de 10% - contribuţia de asigurările de sănătate (calculată la veniturile salariale) - şi costul real al serviciilor medicale. În condiţiile în care, în România, există numai 5,7 milioane angajaţi, plătitori de contribuţii de asigurări de sănătate, dar 18 milioane de persoane asigurate de sistemul de asigurări de sănătate, este evident că un astfel de sistem este nefuncţional şi nu asigură resursele financiare necesare sistemului public de sănătate. Soluţiile găsite de către diferite guverne pentru a mări aceste resurse au dat naştere la aberaţii economice, cum ar fi, de exemplu, obligaţia de a plăti contribuţii de asigurări de sănătate la veniturile din investiţii, realizate de către persoanele fizice.

În al patrulea rând, economia oricărui sector, inclusiv a sectorului public de sănătate, poate fi rezumată în trei cuvinte: oamenii răspund la stimulente. Iar cel mai puternic stimulent în economia de piaţă este preţul. Românii au putut constata efectul preţului energiei, care a determinat o creştere impresionantă a gospodăriilor care au investit în panouri fotovoltaice, precum şi cel al majorării indemnizaţiei acordate donatorilor de sânge, unde, de la o penurie de donatori, s-a ajuns la limitarea numărului şi la programarea acestora.

Desigur, ideea centrală a oricărui sistem de asigurare socială de sănătate este că multe persoane decid să contribuie cu sume relativ mici, din care să fie acoperit costul serviciilor medicale pentru cei care au neşansa de a se îmbolnăvi, la un moment dat. În acest fel, societatea evită ca cei bolnavi să cadă în sărăcie, achitând în întregime costul actelor medicale, sau să nu aibă acces la serviciile medicale de care au nevoie. Cum este situaţia în România ? Exact invers: mulţi sunt asiguraţi, dar puţini plătesc contribuţiile de asigurări sociale de sănătate.

În al cincilea rând, actualul sistem public de asigurări de sănătate nu poate stimula persoanele asigurate, pentru a adopta un stil de viaţă sănătos, care să prevină, cât se poate de mult, îmbolnăvirile şi, în consecinţă, cheltuielile cu asistenţa medicală. Contribuţiile de asigurări sociale de sănătate nu pot fi diferenţiate între oamenii sănătoşi şi cei bolnavi. Ar fi exact negarea principiului solidarităţii, pe care este construit sistemul de asigurări de sănătate. Dar sistemul românesc nu poate stimula oamenii care adoptă un stil de viaţă sănătos, tocmai pentru că nu are capacitatea de a urmări şi evalua comportamentul a circa 18 milioane de persoane asigurate, fiind concentrat numai pe persoanele care necesită îngrijiri medicale.

Iată de ce, ca şi în trecut, actualele negocieri între angajaţii din sectorul public de sănătate şi guvern, care vor da curs revendicărilor de fonduri din bugetele publice, nu vor conduce la creşterea performanţei acestui sector, în lipsa unei reforme profunde. Încercările periodice de reformă au eşuat ca urmare a două cauze: rezistenţa incredibilă a sectorului public de sănătate la o reformă reală (orice familie are mai devreme sau mai târziu un bolnav în rândurile ei); lipsa de voinţă politică pentru a aşeza sistemul public de sănătate pe fundamente economice sănătoase. Iar aceste fundamente ar trebui să se sprijine exact pe stimulentele care să determine asiguraţii să adopte un stil de viaţă sănătos, iar personalul medical să utilizeze cu eficienţă resursele umane, materiale şi financiare de care dispun. Un prim pas obligatoriu în această direcţie este trecerea la reflectarea costurilor reale ale fiecărui act medical şi înlocuirea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate sub formă de cotă procentuală cu prima de asigurare de sănătate, stabilită în mărime absolută şi actualizată periodic, în funcţie de evoluţia costului serviciilor medicale, a structurii şi frecvenţei maladiilor. Dacă statul doreşte ca anumite categorii ale populaţiei, de vârstă sau sociale, să beneficieze de asigurări de sănătate gratuite, atunci statul trebuie să asigure plata primelor de asigurare de sănătate pentru categoriile respective, din bugetele publice. În prezent, în România funcţionează eficient câteva servicii medicale într-un parteneriat public-privat: serviciile de dializă, serviciile de imagistică şi cele de laborator. Să învăţăm din experienţa acestora. În secolul al XXI-lea, mai mult ca oricând, fundamentele economice sănătoase pentru sectorul public de sănătate (economics of public health sector) au devenit esenţiale pentru sănătatea economiei.

Opinia Cititorului ( 8 )

  1. Există modele performante de sisteme naționale de sănătate în țările vest-europene, adoptarea unuia în România poate începe prin voință politică.

    Prietenii mei de vârsta mea din vest beneficiază de servicii medicale gratuite. Fiind pensionar, în ultima vreme am avut nevoie de asistență medicală, constatând că, anumite servicii sunt supuse plăților. Acest lucru mi s-a părut nefiresc din motivul că, în cursul perioadei active de peste 40 de ani am plătit asigurarea de sănătate și în viața mea am avut în total 14 zile de concediu medical, adică nu am fost grav bolnav. 

    Dragilor, ieri ma uitam pe un canal la un serial polonez(destul de bun). Asa ca mi-am amintit de vremurile cand mergeam prin Polonia cel putin odata pe an(pt firma). Polonia, tot o tara fost comunista, care a scapat de comunism tot prin anii 90. Diferenta fata de Romania: daca din RO fug oamenii , ca fug , in Polonia s-au intors polonezii din america, din anglia, din europa. De ce? Pt ca viata in Polonia si economia Poloneza seamana foarte mult cu ce e in vest deja, sau chiar mai bine, fiindca esti acasa.

    Cum au facut asta? Ca au pornit de unde am pornit si noi: din comunism. 

    In primul rand foarte bun management de tara, sprijinirea initiativei private de catre guvern, de exemplu, am vizitat o fabrica noua facuta in varful unui deal. Si mirare: unde-i drumul, utilitatile? Dar am aflat: noi x srl construim fabrica, si guvernul vine si ne face tot restul, drum, curent etc. La fel e dc iti faci o casa pe camp pe terenul tau: guvernul iti trage apa, canal, curent , gaz si drum. Pt ca stie ca tu acolo poate mai faci o ferma , faci PIB, platesti taxe. Inca din 2008 aveau 4000 de km de autostrazi, asfalt pe toate strazile, si la sate, inclusiv drumuri laterale din paduri, si acelea erau asfaltate ca-n palma. Dar.. in Varsovia nu vedeai masini de lux cum vezi in Bucuresti, nici viloane de taspemii de mp, ceea ce te duce cu gandul ca se fura mai putin. 

    La noi a ramas PCR-FSN-PSDNL la conducere, din decembrie1989 pana azi. Si stiti ce altceva a ramas, apropo de spitale-medici? Dispretul autoritatilor fata de cetateanul roman. Pt ca pe vremea lui ceasca, in afara de lipsuri de tot felul, am avut acel dispret fata de romani a comunistilor. Adica erai umilit nu doar prin faptul ca stateai in foamen si frig , sau intuneric, dar nu aveai voie sa vorbesti liber, nici macar un banc, nu aveai voie arte martiale ca-i era frica la ceasca, stateai la cozi pentru orice, circulai agatat pe scara tramvaiului dimineata, te ducea la manifestatii, numai te trezeai dus, acolo ei vorbeau, ei aplaudau in boxe, ei strigau ceausescu pcr. tu te uitai in jur.. cine striga? nimeni. Dar ca si azi, tovarasul politist, tovarasul cu functie pcr si turnator la securitate era promovat chiar dc era imbecil, tovarasul bugetar special era special si pe vremea aia. 

    Diferenta dintre Polonia unde polonezii se intorc cu MILIOANELE, si Romania, de unde romanii pleaca cu MILIOANELE, este dragilor respectul/dispretul fata de cetatean al autoritatilor. De-asta sunt spitalele cum sunt, drumurile, economia, si restul.

    1. Și cum explici de ce sancționează UE Polonia?

    ...

    1. Alegi sa traiesti intr-un sistem defect si apoi te plangi ca nu e bine. In Romania medicii isi fac de cap prin spitale. Fiecare etaj de spital are un baron. Daca o asistenta plateste 10 000 Euro, un medic cat plateste ca sa devina baron pe cateva saloane?

      Uau!!!!!!!!!!

    ...

    ...

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
boromir.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

03 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9770
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7308
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3444
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9957
Gram de aur (XAU)Gram de aur402.2774

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
contragarantare.ro
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb