• Update 21:51
Omul de afaceri Gruia Stoica a declarat că a fost invitat astăzi, la Ministerul Tranporturilor, pentru a fi anunţat că nu au fost îndeplinite condiţiile suspensive privind privatizarea CFR Marfă.
De asemenea, domnia sa a subliniat că va participa la acest proces chiar şi "de 100 de ori dacă va fi nevoie".
• Update 20:11
Consiliul Concurenţei a trimis, astăzi, solicitări de informaţii companiilor concurente şi principalilor clienţi ai CFR Marfă şi Grup Feroviar Român, în contextul analizării pieţei de transport feroviar de marfă, conform unui comunicat de presă.
"Sunt necesare clarificări şi informaţii din piaţă pentru a putea analiza posibilele implicaţii ale preluării CFR Marfă de către Grup Feroviar Român S.A. Trebuie să cunoaştem inclusiv punctul de vedere al clienţilor existenţi şi potenţiali ai celor două companii.
Obţinerea unor răspunsuri detaliate la întrebările noastre este foarte importantă, având în vedere cotele de piaţă deţinute de cei doi operatori", a declarat domnul Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
• Update 17:18 Privatizarea CFR Marfă ar fi eşuat
GFR şi Ministerul Transporturilor nu ar fi găsit nicio soluţie în ceea ce priveşte privatizarea CFR Marfă, conform surselor de presă.
Procesul de privatizare ar putea fi reluat.
---
• "Şi dacă aş plăti toată suma luni (n.r. astăzi), marţi mi-ar da banii înapoi, pentru că nu ar putea fi făcut transferul de acţiuni, nefiind îndeplinite toate condiţiile contractuale"
Hotărârea de Guvern pentru privatizarea CFR Marfă conţine o eroare umană, este de părere omul de afaceri Gruia Stoica, deţinătorul Grup Feroviar Român (GFR), care a câştigat licitaţia pentru privatizarea companiei de stat.
Domnia sa ne-a spus acest lucru făcând referire la termenul de 14 octombrie (astăzi) impus în HG pentru finalizarea privatizării.
"Hotărârea de Guvern despre care discutăm şi care prevede ca plata să fie făcută integral în 60 de zile de la intrarea ei în vigoare nu este corelată cu legislaţia europeană, care impune ca înaintea finalizării unei tranzacţii să fie obţinut avizul de la autoritatea de concurenţă. Este o eroare umană în această Hotărâre de Guvern. Trebuie să corelăm HG cu legislaţia europeană, contractul de vânzare-cumpărare fiind corelat cu reglementările Uniunii Europene", ne-a spus Gruia Stoica, vineri, după ce a ieşit de la Ministerul Transporturilor, unde a avut discuţii cu reprezentanţii acestuia.
Investitorul ne-a precizat că, în urma sa, la minister au rămas echipele tehnice din partea ambelor părţi, care urmau să discute pe marginea situaţiei de la CFR Marfă.
Proprietarul GFR ne-a declarat: "În primul rând am cerut o întrevedere în cadrul căreia să stabilim în ce stadiu se află îndeplinirea condiţiilor contractuale care-i revin vânzătorului (n.r. Ministerul Transporturilor). Apoi, am solicitat să se analizeze posibilitatea corelării Hotârării de Guvern cu legislaţia europeană".
Gruia Stoica ne-a mai spus: "Şi dacă aş plăti luni (n.r. astăzi), marţi (n.r. mâine) mi-ar da banii înapoi, pentru că nu s-ar putea face transferul de acţiuni, neavând avizul de la Consiliul Concurenţei".
Omul de afaceri a subliniat că GFR are banii necesari pentru achitarea întregii sume pe care şi-a asumat-o pentru preluarea CFR Marfă, dar că, înainte de a plăti, trebuie să vadă că Ministerul Transporturilor şi-a îndeplinit obligaţiile contractuale: "Avem banii şi nu sunt din surse ilegale. Suntem pregătiţi să plătim, dar aşteptăm să vedem dacă vânzătorul şi-a îndeplinit obligaţiile".
Premierul Victor Ponta consideră că Executivul şi-a îndeplinit toate obligaţiile din contractul pentru privatizarea CFR Marfă, declarând că, deşi nu cunoaşte toate detaliile, nu ştie ce ar mai trebui să facă Guvernul în această tranzacţie, emiterea avizului de către Consiliul Concurenţei nedepinzând de Guvern.
Autoritatea de Concurenţă a anunţat că, în mod legal, pentru emiterea acestui aviz, prin care se va stabili dacă în urma preluării CFR Marfă de către GFR se va forma o concentrare economică, este nevoie de maximum cinci luni.
Zilele trecute, Gruia Stoica a menţionat că, potrivit contractului de privatizare a CFR Marfă, GFR trebuie să plătească banii după emiterea avizului de către CC.
"Nu există niciun alt termen concret în contractul de privatizare în ceea ce priveşte finalizarea tranzacţiei. Nu ştiu de ce a apărut termenul de 60 de zile în Hotărârea de Guvern. Vânzătorul ar fi trebuit să coreleze Hotărârea de Guvern cu contractul de privatizare'', a precizat investitorul.
Menţionăm că aceeaşi Hotărâre care prevede termenul de 60 de zile de la intrarea sa în vigoare pentru finalizarea procedurii impune şi faptul că procesul de privatizare va fi încheiat în momentul în care vor fi îndeplinite mai multe condiţii, printre care şi emiterea avizului de către Consiliul Concurenţei (CC).
CC a avertizat Guvernul încă din vară, când a avizat proiectul de Hotărâre de Guvern privind privatizarea CFR Marfă, că textul actului normativ poate crea confuzii privind termenul de plată a banilor, a spus, la finalul săptămânii trecute, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
Omul de afaceri Gruia Stoica mai are de plătit 170 de milioane de euro pentru pachetul de 51% din acţiunile CFR Marfă. Restul de 30 de milioane de euro, din suma totală de aproximativ 200 de milioane de euro, a fost depus în două rate, respectiv 10 milioane euro - pentru garanţia de participare la procedură şi 20 milioane euro - într-un cont escrow deschis la Banca Transilvania.
Ministerul Transporturilor (MT) a intenţionat să prelungească termenul de finalizare a privatizării, dar nu a făcut acest lucru, Ministerul Justiţiei dând aviz negativ proiectului MT, potrivit surselor noastre.
Ministrul de resort Ramona Mănescu a anunţat, săptămâna trecută, că termenul-limită de plată rămâne 14 octombrie.
Gruia Stoica opinează că privatizarea CFR Marfă se va termina într-un mod "tipic românesc".
În luna iunie, GFR a fost declarat câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, contractul fiind semnat la începutul lunii septembrie.
Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a declarat, vineri, că termenul de privatizare a CFR Marfă, care expiră astăzi, nu poate fi extins, adăugând că nu ar vrea să vorbească despre un eşec al privatizării companiei de stat.
Oficialul a subliniat: "Nu ştiu dacă se va întârzia privatizarea CFR Marfă. Există un singur termen, până luni (n.r. astăzi), când trebuie să intre banii în cont. (...) Sper ca termenul să fie respectat. O să aflăm luni cum se finalizează. Şi eu, şi premierul vrem ca statul să ia cea mai bună decizie, legală. Indiferent care va fi aceea, trebuie să fie fundamentată juridic bine pentru că statul nu-şi poate permite să piardă".
Potrivit ministrului de resort, ambele părţi şi-au îndeplinit toate obligaţiile: "Dacă în momentul de faţă ştim că ambele părţi şi-au îndeplinit obligaţiile, au făcut demersurile necesare, nu putem vorbi de o vină a cuiva. Este foarte posibil ca acele condiţii suspensive de care vorbea şi domnul Gruia Stoica să nu fi fost îndeplinite nu din vina părţilor, ci din cauze independente de voinţa lor. Spre exemplu, GFR a depus o notificare către Consiliul Concurenţei. Sigur, este incompletă, dar au depus-o. Doar că nu se poate aştepta nimeni ca CC să dea o decizie în termenul stabilit de contract, care este 13 octombrie. Deci, independent de ceea ce a făcut deja GFR, nu putea fi îndeplinită condiţia suspensivă în termenii prevăzuţi de HG şi de contract".
•
Propunerile pe care Ministerul Transporturilor le-a făcut, vineri, GFR, au fost ca acesta din urmă să achite întreaga sumă de bani şi să renunţe la toate condiţiile care îl obligă în vreun fel pe vânzător, ne-au spus surse apropiate situaţiei.
•
Tribunalul Bucureşti a respins şi ultima cerere de anulare a privatizării CFR Marfă înaintată de OmniTRAX, compania americană neîndeplinind criteriile de chemare în judecată.
Instanţa a luat această decizie în ziua de 10 octombrie, după ce, cu o lună în urmă, a respins irevocabil, ca neîntemeiată, cererea de reexaminare depusă de OmniTRAX în urma unei acţiuni anulate în justiţie.
OmniTRAX Inc. a fost eliminată din cursa pentru privatizarea CFR Marfă, pentru că nu a depus în termenul stabilit oferta neangajantă în vederea participării la ultimele etape ale procesului de negociere aferent licitaţiei de privatizare a companiei de stat.
Americanii au atacat decizia atât la Tribunalul Bucureşti, cât şi la Consiliul Naţional al Contestaţiilor, Ministerul Finanţelor şi Ministerul Transporturilor, subliniind că nu au avut timp să strângă şi să auditeze documentele solicitate de stat.
Ministerul Transporturilor a anunţat, la data de 6 iunie, că privatizarea CFR Marfă va continua doar cu Grup Feroviar Român şi asocierea româno-austriacă Transferoviar Grup - Donau Finanz (care, ulterior, a renunţat la această cursă, nedepunând ofertă angajantă), în condiţiile în care plicul depus de americanii de la OmniTRAX nu conţinea oferta preliminară şi neangajantă.
Companie afiliată grupului Broe, OmniTRAX este un operator feroviar cu peste 17 linii scurte sau căi ferate regionale în America de Nord, servicii intermodale în porturi, facilităţi transload şi operaţiuni de comutare.
•
• GFR cere desecretizarea contractului de privatizare a "CFR Marfă"
"Grup Feroviar Român" (GFR) i-a cerut Ministerului Transporturilor să facă public contractul pentru vânzarea pachetului majoritar de acţiuni la "CFR Marfă" şi solicită implicarea directă a ministrului de resort, Ramona Mănescu, în vederea evitării unui eşec al privatizării.
"În calitate de cumpărător, Grup Feroviar Român, care şi-a îndeplinit până acum cu onestitate şi la termen toate obligaţiile care-i reveneau, consideră că atitudinea Comisiei de Privatizare a fost de natură să-i lezeze buna-credinţă, interesele şi eforturile financiare pe care le-a făcut pentru succesul acestei privatizări de importanţă strategică pentru statul român. Cu toate acestea, GFR este în continuare dispus să colaboreze cu Ministerul Transporturilor pentru a identifica împreună căile legale prin care poate fi evitat eşecul unei licitaţii care ar afecta negativ mediul economic şi ar descuraja investiţiile străine. Grup Feroviar Român contează pe susţinerea conducerii Ministerului Transporturilor pentru prevenirea acestei situaţii", potrivit unui comunicat transmis de "Grampet Group".
GFR consideră că, în acest moment, comisia de privatizare invocă termenul de obţinere a avizului din partea Consiliului Concurenţei drept motiv pentru un anticipat eşec al tranzacţiei, pentru a ascunde faptul că în mod flagrant nu şi-a îndeplinit obligaţiile care îi revin.
"În spiritul transparenţei, GFR îşi exprimă întreaga disponibilitate de a face public conţinutul contractului de privatizare şi cu această ocazie solicităm în mod public Ministerului Transporturilor renunţarea la clauza de confidenţialitate, pentru corecta şi completa informare a opiniei publice", subliniază "Grampet Group".
1. ma asteptam la asta.
(mesaj trimis de ion în data de 14.10.2013, 19:24)
daca pana si eu am stiut ca se va ajunge aici......
2. ma asteptam la asta.
(mesaj trimis de ion în data de 14.10.2013, 19:24)
daca pana si eu am stiut ca se va ajunge aici......
3. Eroare nu OROARE da
(mesaj trimis de Andre în data de 14.10.2013, 19:28)
Eroare umana este pinochio si camarilla uslista. Cum nu pot fi eutanasiati mai bine sa-i trimitem in delta la taiat stuf.