Reporter: Cum aţi decis să porniţi "Webecom"?
Valentin Mănescu: La 18 ani voiam să îmi înfiinţez propria afacere, deja lucram, pe cont propriu, la diferite proiecte, încă din perioada liceului, în plus, nu mi-am dorit niciodată să fiu angajat, să am un program fix. Din acest motiv am considerat că cel mai bine este să încep o afacere pe cont propriu şi din munca mea să ajut şi alte persoane care vor să dezvolte afaceri.
Reporter: 18 ani este o vârstă fragedă. Cum aţi avut curajul să demaraţi proiectul?
Valentin Mănescu: Da, 18 ani nu este o vârstă foarte mare, însă, eu unul am ales acel moment pentru că atunci îmi permitea statul român să îmi înfiinţez o firmă. Aş fi făcut-o şi la 16 ani, probabil, dacă aş fi avut posibilitatea. Mi-am continuat studiile, am considerat că, decât să am studii tehnice, mai bine urmez studii de marketing, pentru că m-ar fi ajutat mai mult în afaceri. Partea tehnică deja o stăpâneam, pentru că am făcut un liceu de matematică-informatică, iar multe lucruri din zona de IT oricum se învaţă din mers, nu la şcoală. Nu m-am gândit niciun moment că nu va merge, că îmi asum un risc, abia, după doi-trei ani, mi-am dat seama cât de mari erau ris-curile. Nu mi-am dorit niciodată să mă îmbogăţesc din această afacere, doar să fiu cel mai bun în domeniul meu de activitate, cel al furnizării de soluţii pentru comerţul online. Asta îmi propun şi în continuare, să reuşesc să ajung lider de piaţă în acest domeniu, aflat în plină expansiune, care, în timpul crizei, nu a înregistrat scăderi, ci a crescut în fiecare an. Aş spune că a avut creşteri fabuloase într-un mediu economic destul de vitreg.
Reporter: La cât s-a ridicat inves-tiţia iniţială? Cât a durat până aţi reuşit să vă autofinanţaţi?
Valentin Mănescu: Investiţia iniţială a fost destul de modestă. am început cu aproximativ 7.000-8.000 lei, dintre care 4.000 lei i-am cheltuit pentru a cumpăra licenţe software. Calculatorul îl aveam deja, înfiinţarea firmei m-a costat 1.500 lei, iar restul banilor i-am folosit pentru a acoperii rulajul de marfă. Prima afacere pe care am făcut-o când am înfiinţat firma a fost să deschid un magazin de telefoane mobile şi accesorii GSM. Aveam nevoie de bani până când mi se întorceau banii de pe colete de la clienţi. După acest pas, mi-am dat seama că oportunităţiile sunt mult mai mari şi, decât să mă plafonez administrând un magazin online de telefoane şi accesorii, am preferat să furnizez şi altora soluţia software pe care am construit-o.
Reporter: Care a fost sursa de finanţare pentru investiţia iniţială?
Valentin Mănescu: Primii bani i-am luat de la părinţi. Ăsta a fost marele meu avantaj. Nu au fost mulţi bani, nu susţin un angajament faţă de o bancă sau faţă de un investitor în momentul în care nu cunoşti afacerea, nu ştii exact ce faci, nu ştii cât de profitabil e, nu ştii ce perspective îţi oferă. Eu am preferat, întotdeauna, să aleg soluţia autofinanţării, pe principiul "mă întind cât îmi este plapuma".
Reporter: Cât a durat până când a venit primul client?
Valentin Mănescu: Primii clienţi pe realizarea de magazine online şi oferirea de servicii comerţ electronic au venit relativ repede, pentru că deja aveam magazinul propriu, şi existau multe persoane care voiau să îşi facă alte magazine pe domenii de piaţă apropiate sau nu în unele cazuri. La început un client venea la trei luni. Trei luni în care aveam timp să fac magazinul, să îmi mai creez proceduri în firmă, să îmi mai dezvolt propria aplicaţie software. Apoi, lucrurile au început să accelereze. Am început să avem un client la două luni, la o lună, la două săptămâni, iar, în clipa de faţă, pot spune că avem, lunar, aproximativ 15-20 de clienţi noi. În momentul actual, investim serios în publicitate, ştim exact cât ne costă ca un om să pună mâna pe telefon şi să ne sune, ştim exact cât ne costă ca un om să semneze un contract cu noi şi ştim ce profit avem cu fiecare client.
Reporter: În prezent, "Webecom" oferă şi alte servicii, în afara celor de realizare de magazine electronice. Care sunt segmentele pe care le acoperiţi?
Valentin Mănes-cu: Am început cu realizarea de magazine online, apoi am descoperit că mulţi clienţi au nevoie şi de soluţii de găzduire, aşa că le-am oferit şi acest produs. Gusturile s-au rafinat, apoi, iar clienţii au început să aibă nevoie şi de servicii de design. Practic, la ora actuală, ne poziţionăm pe piaţa de soluţii integrate de comerţ online. Nu mai folosim sintagma "realizare magazine online" pentru că înfiinţarea în sine a unui astfel de magazin reprezintă, deja, un concept integrat de servicii specializate. Vorbim despre soluţii de comunicare, soluţii de reducere a costurilor, soluţii software, soluţii de publicitate. Toate acestea trebuie să meargă împreună. Dacă una dintre aceste componente nu funcţionează, un magazin online în care se investesc foarte mulţi resurse ajunge devine neproductiv.
Reporter: Care este profilul clientului "Webecom"?
Valentin Mănescu: Lucrăm atât cu clienţi mari, cât şi cu clienţi mici, cu până la zece angajaţi. Întotdeauna ne-a plăcut să lucrăm cu clienţii mici, pentru că dorim să ajutăm oameni să îşi construiască un business cu propriile puteri. Cu clienţii mici am avut, întotdeauna, cele mai multe colaborări şi am reuşit performanţe fantastice, pe care nu cred că le-am fi reuşit cu companiile mari. De ce cred acest lucru? Pentru că într-o companie mare deciziile se iau foarte greu, există multă inflexibilitate, foarte multe proceduri interne. Înţeleg acest lucru, pentru că, altfel, nu ar putea rezista la aceste dimensiuni, dar zona de online nu este făcută pentru cei mari. Este făcută pentru cei buni! Dacă cei buni reuşesc să fie la fel de mari şi în piaţa digitală, cu atât mai mult au un avantaj semnificativ. Dar, în general, cei mici sunt mult mai ambiţioşi şi depun mai mult efort ca să reuşească să îşi atingă obiectivele.
Reporter: Serviciile oferite depind de dimensiunea clientului?
Valentin Mănescu: Putem să oferim soluţii complete de comerţ online, comunicare şi marketing, atât pentru cei mici, cât şi pentru cei mari. De obicei, cei mari caută la noi doar ce nu găsesc la alţii, pentru că noi avem o strategie de vânzări diferită faţă de majoritatea concurenţilor noştri. Folosim foarte mult mediul de comunicare virtual şi nu încercăm să ne ducem în casa clientului şi să-i cerem să lucreze cu noi. Îl aşteptăm pe el să ne contacteze. Când are nevoie de noi va şti unde să ne găsească.
Reporter: Cât de mare este echipa "Webecom" în clipa de faţă?
Valentin Mănescu: La ora actuală, suntem cinci oameni în firmă. Firma este a mea, dar ceilalţi sunt ca şi asociaţii mei. Venim constant la birou şi când spun "constant" nu înseamnă de luni până vineri. De multe ori, se întâmplă să venim de luni până duminică, când avem proiecte foarte mari. Toţi oamenii cu care lucrez sunt plătiţi pe bază de proiect. Din acest motiv nici nu pot să îi numesc "angajaţi", sunt mai degrabă parteneri în firmă. În ceea ce priveşte specializarea fiecăruia, toţi avem minim două abilităţi diferite. Eu, de exemplu, cunosc atât partea de promovare, cât şi cea tehnică, mai exact cea care priveşte găzduirea şi programarea unui magazin online. Alţi colegi sunt specializaţi pe partea de web design, programare, comerţ, marketing, securitatea informaţiilor şi chiar şi sociologie.
Cel mai greu mi-a fost când am trecut de la un om la doi. De la doi oameni la trei diferenţa nu a fost foarte mare. Existau resursele financiare pentru a îi susţine, iar formarea lor nu mai depindea de un singur om. De la trei oameni la patru, precum şi de la patru la cinci, a fost uşor. Nici nu îmi este frică să ajungem în doi ani la o echipă de 10-15 oameni. Sunt convins că ne vom înţelege şi vom colabora extraordinar.
Reporter: Există perspective pentru creşterea echipei?
Valentin Mănescu: Există o perspectivă foarte bună, mai ales dacă mă raportez la ultimul an. Comenzile noastre sunt în creştere permanentă, cota de piaţă la fel, iar unii din concurenţii noştri nu mai fac faţă cu proiectele contractate. Anul viitor vrem să angajăm încă doi oameni. Nu ne grăbim să facem angajări pentru că nu vrem ca un om care lucrează cu noi să plece din cauza lipsei de resurse financiare, într-o posibilă perioadă cu mai puţine proiecte. Preferăm să muncim mai mult acum, să se stabilizeze numărul de comenzi şi să vedem capacitatea maximă a cererilor pe care le putem oferi, iar apoi vom creşte echipa cu unul sau doi oameni.
Reporter: Cum a evoluat cifra de afaceri în cei şapte ani de activitate?
Valentin Mănescu: De la an la an, cifra de afaceri a crescut. Nu am avut niciun an de scădere, nu am avut niciun an fără profit. Nu urmărim foarte mult datele legate de profitabilitate, pentru că preferăm ca toţi banii pe care îi câştigăm să îi reinvestim în companie. În zona din care venim, în momentul în care considerăm că este oportun, putem să avem o creştere de 10 ori mai mare într-un singur an, prin soluţii scalabile. Momentan, preferăm să investim mai mult timp în dezvoltarea de soluţii decât în vânzări. Vânzările încă nu au explodat şi nici nu ne dorim să se întâmple acest lucru în următorii doi-trei ani.
Reporter: Ce aşteptări aveţi pentru acest an şi pentru anul viitor?
Valentin Mănescu: În acest an lucrurile sunt deja clare. Până în octombrie, din datele pe care le avem de la firma de contabilitate, cifra de afaceri a crescut cu 30-35%, comparativ cu anul trecut. Majoritatea încasărilor noastre sunt din servicii, deci nu avem foarte multă materie primă pe care să o folosim. Perspectiva este bună, anul viitor, cu siguranţă, va exista o creştere mai mare. Noi oferim soluţii de reducere a costurilor. Va exista o creştere mai mare din punct de vedere al valorii, poate procentual se va păstra ritmul de creştere, dar oricum din punct de vedere al valorii sigur creşterea va fi mai mare. Noi tarifăm totul la cursul Euro, ceea ce ne ajută, din punct de vedere al creşterii. Nu ne facem griji cu privire la evoluţia pieţei, deoarece foarte multă lume intră pe zone de online. Piaţa creşte, consumul omului care stă pe Internet şi comandă produse de acasă creşte. Chiar dacă ne vom mai confrunta cu probleme, cum au fost cele din anul 2010, pe care cu greu am reuşit să îl încheiem pe profit, piaţa va continua să crească. Vor scădea vânzările din magazinele fizice, în favoarea celor din mediul virtual. Aceasta este realitatea.
Reporter: Cum arată piaţa în care activaţi?
Valentin Mănescu: Piata comerţului online a crescut in 2011 cu 24%, iar în acest an se estimările arată că se va tripla. Noi ne ocupăm mai mult de nişe. Creăm afaceri pe nişe neexploatate sau puţin dezvoltate. Acolo reuşim să dezvoltăm lucruri foarte interesante. De exemplu, mulţi dintre clienţii noştri au magazine online de haine pentru copii sau jucării. E un domeniu în continuă dezvoltare. Deja cumpărătorii aleg să achiziţioneze produse pentru copii din magazinele online pentru că sunt mult mai ieftine decât în farmacii sau în marile complexe comerciale. Iar, pe de altă parte, cei care le vând nu sunt nevoiţi să aibă atâtea stocuri pentru a putea furniza marfa respectivă.
Reporter: Care ar fi sursele de creştere a pieţei şi care ar fi factorii care ar mai putea să blocheze aceas-tă creştere?
Valentin Mănescu: Riscul de fraudă, cel mai vehiculat element negativ, nu îl văd ca pe o problemă în momentul de faţă. Anul trecut, 5% dintre cei care cumpărau online, cumpărau cu cardul, anul acesta procentul a crescut la 7%.
În ceea ce priveşte siguranţa comenzii, marfa poate fi verificată în momentul în care clientul o primeşte. În cazul în care în colet nu se află ceea ce a comandat, Legea comerţului electronic obligă orice firmă din România ca, în termen de zece zile, să primească produsele înapoi.
Surse de creştere sunt foarte multe. Un magazin online nu are nevoie de atât de multe stocuri cum are un magazin fizic. Acest lucru înseamnă că produsele de lux pot fi găsite, online, la un preţ mai bun decât într-un magazin fizic. Aceasta deoarece produsul respectiv nu stă la raft să se deprecieze, pentru că preţurile scad în permanenţă şi niciun retailer nu vrea să meargă în pierdere când vinde un anumit produs.
Apoi, există produse de nişă, care sunt greu de găsit în marele magazine. Chiar dacă există în stoc, durează mult până le localizăm. În spaţiul virtual îl găsim rapid şi îl avem acasă, într-un mod foarte simplu.
Reporter: Poate antreprenoriatul să reprezinte o alternativă pentru tinerii care nu îşi găsesc un loc de muncă sau găsesc locuri de muncă sub nivelul lor de pregătire? Ce sfaturi aţi oferi tinerilor care ar dori să meargă pe acest drum?
Valentin Mănescu: Problema lipsei de locuri de muncă pentru tineri reprezintă o mare problemă, iar, din punctul meu de vedere, ar trebui să fie pentru ei o motivaţie ca să se gândească bine ce vor să facă cu viaţa lor. Antreprenoriatul se dezvoltă fantastic. Nu am conştientizat lucrul acesta decât în ultimele trei luni, în care am început să particip la evenimente de networking antreprenorial. Am văzut foarte mulţi oameni care cred în antreprenoriat, care au avut sau care cred că vor avea succes cu afacerile lor. Acesta este, în acest moment, singurul factor în economia actuală care poate să scoată lucrurile la lumină. Am mare încredere în antreprenoriat, mai ales în cel românesc şi chiar consider că se pot face foarte multe lucruri frumoase aici. Trebuie doar să încercăm. Tinerilor care vor să îşi deschidă propria afacere le recomand să nu se gândească de două ori ce se va întâmpla dacă planul lor nu dă roade. Să se gândească pur şi simplu ce vor să facă şi să fie un pic realişti, să vadă şi din punct de vedere financiar cum pot să îşi atingă acele rezultate.
Reporter: Vă mulţumesc!
1. Felicitari domnule Manescu,
(mesaj trimis de Virgil Bestea în data de 29.11.2012, 15:38)
poate ii spuneti si domnului prim-ministru din experienta dumneavoastra si ce inseamna pe langa tinerete , curaj si sentimentul de responsabilitate. Intr-o zi o sa ajungeti mare! "Noi tarifăm totul în la cursul Euro, ceea ce ne ajută, din punct de vedere al creşterii. "
2. Multumesc pentru comentariu!
(mesaj trimis de Valentin Manescu în data de 30.11.2012, 00:31)
Sunt multi cei ca mine, care-si castiga existenta din propria munca si au succes, chiar daca contextul politic nu este decent.
Nu vreau sa intru in discutii politice, nu am sa-i spun nimic domnului prim-ministru pentru ca cei care ne conduc nu au avut si nu au urechi sa auda (poate mai exista mici exceptii).
Eu o sa-mi vad de treaba mea, cat de bine o sa pot, o sa spun ce am de spus oricand se va ivi ocazia!
Cand poti in cateva momente sa pierzi tot ce ai avut, responsabilitatea devine mai importanta decat castigurile rapide!
Visez si sunt convins ca o sa traiesc clipa cand vom fi condusi de economisti si ingineri in loc de juristi si marionete!
Va multumesc inca o data pentru comentariu!