Volumul vânzărilor din comerţul cu amănuntul, barometrul pentru consumul privat (principala componentă a PIB), a crescut în februarie cu un ritm lunar de 0,6% după scăderea de 3,2% din ianuarie, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică (INS). Singura componentă care a înregistrat scădere în februarie este volumul vânzărilor de carburanţi.
Statisticile comunicate de INS arată totuşi o impulsionare a apetitului de consum la nivelul populaţiei pentru mărfurile nealimentare. Potrivit INS, cheltuielile consumatorilor cu produsele nealimentare au marcat o creştere lunară de 2,3% în februarie. Ianuarie şi februarie sunt două luni care din punct de vedere istoric sunt mai slabe ca nivel de activitate economică.
Totodată, vânzările de bunuri alimentare, băuturi şi tutun - cele mai reziliente în faza iniţială a crizei Covid, având în vedere natura crizei - au urcat cu o dinamică lunară de 0,7% în februarie. În acelaşi timp, vânzările de carburanţi în benzinării au scăzut cu 2,7% lună/lună în februarie pe fondul persistenţei crizei sanitare şi a restricţiilor. La finele lunii februarie 2021, comparativ cu februarie 2020, vânzările de carburanţi în benzinării sunt cu 9,1% mai mici.
Totodată, dinamica anuală a vânzărilor din comerţul cu amănuntul s-a temperat de la 1,6% în ianuarie la 1,3% în februarie, pe fondul declinului de 9,1% a vânzărilor de carburanţi în magazine specializate, potrivit lui Andrei Rădulescu, directorul de analiză macro de la Banca Transilvania.
Acesta mai arată că la polul opus, ritmul anual al vânzărilor de bunuri nealimentare a accelerat de la 5,4% în ianuarie la 7,1% în februarie, cel mai ridicat nivel din noiembrie. Nu în ultimul rând, dinamica anuală a vânzărilor de produse alimentare a decelerat de la 1,7% în ianuarie la 1,1% în februarie.
"Statisticile indică decelerarea ritmului anual şi evoluţia sub potenţial pentru a 10- a lună la rând în februarie, evoluţie influenţată de persistenţa crizei sanitare şi tranziţia spre un nou ciclu economic. Pe de altă parte, se confirmă scenariul relansării în V după incidenţa pandemiei - un şoc exogen fără precedent în ultimul secol la nivel mondial", arată Rădulescu.
La nivelul primelor 2 luni din 2021, volumul vânzărilor din comerţul cu amănuntul a crescut cu 1,5% faţă de perioada similară din 2020. Vânzările de bunuri alimentare şi vânzările de mărfuri nealimentare au crescut cu 1,4% şi 6,3% în primele două luni din 2021 faţă de primele două luni din 2020. La polul opus, vânzările de carburanţi în magazine specializate au scăzut cu 7,5% în perioada ianuarie-februarie 2021 faţă de perioada similară din 2020.
Vânzările din comerţul cu amănuntul şi-au revenit puternic din declinul provocat de criza sanitară, cu ritmuri anuale de 5% în a doua jumătate a lui 2020, însă primele două luni din acest an au fost destul de slabe, arată Eugen Sinca, analist la BCR Cercetare.
"Vânzările online au crescut cu 50,5% în februarie, reflectând o schimbare permanentă în comportamentul de consum. Înainte de criza corona, ritmul de creştere al vânzărilor online era de o singură cifră", arată Sinca.
Acesta mai notează că componenta de retail a indicatorilor de încredere în economie (ESI) calculaţi de Comisia Europeană indică un pesimism în creştere în rândul managerilor din acest sector.
"Prognoza noastră pentru vânzările din comerţul cu amănuntul în 2021 este de +5,3%. Perspectiva pe termen scurt este afectată de restricţiile noi aplicate de autorităţi la finalul lunii martie, respectiv de reducerea numărului de ore de operare pentru centrele comerciale din zonele cu rate mari de infectări. Pe termen mediu, optimismul consumatorilor este de aşteptat să-şi revină, în linie cu progresul campaniei de vaccinare şi eliminarea graduală a restricţiilor", mai arată Eugen Sinca.