VEKA, producător german de profile din PVC, estimează că afacerile din România vor avansa cu 20% în acest an, la 16 milioane euro, pe baza consolidării reţelei de parteneri locali, dar şi creşterii exporturilor de uşi şi ferestre realizate de producătorii români care utilizează profilele companiei. "Am găsit noi parteneri, cu potenţial, care au decis să lucreze cu noi, în vreme ce alţi parteneri tradiţionali au înregistrat creşteri de vânzări", a declarat ieri, la o întâlnire cu presa, Robert Post, directorul general VEKA Romania, citat de Mediafax. El conduce şi operaţiunile VEKA din statele din spaţiul ex-iugoslav, Ungaria, Bulgaria şi Turcia.
Grupul german este prezent pe piaţa românească prin subsidiara VEKA România, dar derulează şi vânzări directe către parteneri.
Conform datelor raportate la Ministerul Finanţelor, afacerile firmei VEKA România s-au plasat la 24,4 milioane de lei (5,8 milioane euro) în 2011.
"Pentru noi există două părţi ale pieţei. Una internă, pentru ferestrele care sunt produse şi instalate în România, iar cealaltă este reprezentată de export. Noi vindem profilele, ferestrele sunt asamblate în România şi livrate către companii de construcţii sau dealeri, în ţări precum Italia, Elveţia sau Austria. În acest moment există o majorare a livrărilor externe, dar nu cred ca va fi o creştere pe piaţa interna", a spus Post.
El a precizat că grupul are 75 de parteneri activi în România, unii fiind preluaţi de la competiţie, iar VEKA urmăreşte în general relaţii de exclusivitate.
"Foarte multe companii mici s-au pierdut, prin faliment sau prin oprirea activităţii.(...) Între clienţii mici şi mari pe care-i avem există diferenţe semnificative: unii produc doar 5 ferestre pe zi, iar alţii, cei mari, ajung la 500 de unităţi zilnic", a spus reprezentantul companiei.
Post spune că "nu este o filosofie" să construieşti o fereastră, în schimb despre producătorii care utilizeaza profilele PVC sunt relevante calitatea lucrării, consultanţa şi distribuţia.
El estimează că piaţa locală de tâmplărie termoizolantă din PVC va stagna în acest an la aproximativ 300 milioane de euro. Profilele reprezintă circa o treime din aceasta valoare, iar diferenţa este acoperită de sticlă, feronerie şi accesorii.
• Piaţa de tâmplărie termoizolantă a scăzut dramatic
Piaţa de tâmplărie termoizolantă, cunoscută şi sub denumirea de "termopane", a înregistrat creşteri explozive înainte de criză, depăşind nivelul de 1 miliard de euro în perioada de boom a construcţiilor. După venirea crizei, sectorul de profil a scăzut dramatic, pierzând două treimi din valoare până în prezent.
Produsele de tâmplărie termoizolantă pot fi execute utilizând profile din PVC, cu ponderea cea mai ridicată, aluminiu sau lemn stratificat.
"Nu cred că piaţa internă va reveni la nivelul de dinainte de criză, care a reprezentat o anormalitate. Toată lumea era fericită de cifrele respective şi de creşterile anuale de 30-50%, dar în final a trebuit să acceptăm că a fost o situaţie anormală", a spus Post.
Grupul a fost interesat de construcţia unei fabrici în România, dar proiectul a fost abandonat după venirea crizei.
Şeful VEKA România a spus ca piaţa locală este în proporţie de 80% orientată spre preţul cel mai mic, dar există şi un segment al clienţilor care vizează produsele de calitate.
Majoritatea clienţilor VEKA din România sunt privaţi, compania nefiind implicată în programul de reabilitare termică a clădirilor derulat de autorităţi din cauza presiunii pe preţ, potrivit sursei citate.
Cu afaceri estimate de 850 milioane de euro în acest an, grupul este prezent în 26 de ţări şi operează 14 centre de producţie.
VEKA produce profile PVC pentru ferestre, uşi, obloane şi rulouri. Printre competitorii companiei în România se numară şi nemţii de la Gealan şi Rehau.