Viitorul automobilului va fi... electric?

MIREL SCHERER
Ziarul BURSA #Companii #Auto / 15 ianuarie 2013

Viitorul automobilului va fi... electric?

Mai devreme sau mai târziu, vehiculele acţionate de motoare termice care utilizea­ză combustibil fosil vor deveni exponate de muzeu. Este evident că rezervele de petrol şi gaz se vor epuiza şi noile forme de exploatare, cum este cea atât de controversată a gazului de şist, nu vor prelungi decât temporar situaţia exis­tentă. Două conferinţe importante desfăşurate în Franţa au analizat cele mai recente cercetări şi realizări tehnice în acest domeniu.

Organizată la Versailles în zilele de 19 şi 20 noiembrie 2012, conferinţa < Mov'eo days > a reunit 450 de specialişti din industria automobilă veniţi să dezbată despre vehiculul de mâine. Conferinţe, întâlniri de afaceri, ateliere tematice, expoziţie, vehicule de demonstraţie - programul a fost pasionant.

Să reamintim că "Mov'eo", organizatorul conferinţei, este un pol de competitivitate francez creat pentru a desfăşura activităţi de cercetare şi dezvoltare în domeniul automobilelor şi al transportului colectiv. Implantat în regiunile Basse-Normandie, Haute-Normandie şi Ile-de-France (care reprezintă 70% din activitatea de cercetare şi dezvoltare automobilă franceză), "Mov'eo" regrupează 333 membrii şi a validat 291 de proiecte de cercetare reprezentând un buget de 1,29 miliarde de euro.

Care este viitorul automobilului? Aceasta a fost una din întrebările principale dezbatute de participanţi. Previziunile sunt edificatoare. Specialiştii estimează că, în anul 2020, jumătate din numărul total de automobile vândute în lume vor avea o componentă electrică în grupul motopropulsor. 4% din aceste componente vor putea fi reîncărcate. Această mobilitate electrică implică noi forme de utilizare a automobilelor şi impune găsirea de noi soluţii tehnice care să permită dezvoltarea acestor mijloa­ce de transport.

Louis Gallois, comisarul general pentru investiţii şi autor al raportului "Pacte pour la compétitivité de l'industrie française" (n.r. Pact pentru competitivitatea industriei franceze) a făcut cu ocazia acestei conferinţe o analiză fără concesii, dar optimistă, a situaţiei actuale. "Societăţile franceze specializate în construcţia de automobile se confruntă pe piaţa mondială a automobilelor cu obstacole bine identificate", observă acest specialist, fost patron al EADS şi creator al think tank-ului "La fabrique de l'industrie", adăugând: "Ca de exemplu, o prezenţă slabă în segmentul de gamă superioară, un nivel de cercetare şi de dezvoltare prea timid sau care nu este destul de integrat, o finanţare a inovaţiei insuficientă, un sector industrial care nu este prea dezvoltat...".

Fără însă să cadă în fatalism, Louis Gallois consideră că industria automobilă franceză dispune de atuuri considerabile: un număr extraordinar de specialişti diverşi şi de înaltă calificare, toate tehnologiile necesare, o poziţie avantajoasă în domeniul vehiculelor hibride şi electrice care sunt viitorul aces­tei industrii, doi constructori situaţi în primele locuri ale clasamentului mondial. Sfatul său? -  "Trebuie mizat pe inovaţie, calitate, servicii şi, în acelaşi timp, trebuie îmbunătăţite productivitatea şi competitivitatea".

Lansat în urmă cu un an la Paris, "Autolib'", primul serviciu public de automobile electrice dezvoltat la scara unei mari metropole europene, nu pare să fi convins multă lume să renunţe la metroul parizian. Este de ajuns să citeşti articolul scris pe site-ul "Le Point" de un ziarist care a încercat acest nou mijloc de transport timp de 70 de zile pentru a cunoaşte motivele (http://www.lepoint.fr/auto-addict/essais/70-jours-en-autolib-je-reprends-le-metro- 21-09-2012-1508758_651.php).

În pofida acestor constatări negative, Morald Chibout, director general al "Autolib'", rămâne optimist. "Autolib' înregistrează din ce în ce mai mulţi clienţi şi va da naştere la alte iniţiative în acest domeniu", a explicat domnia sa la conferinţa de la Versailles, adăugând: "Cautăm în permanenţă inovaţii ce pot fi integrate şi testate în vehiculele noastre. De altfel, experienţa Autolib' este pregătită pentru a fi exportată în alte metropole mondiale şi această aventură nu este decât la primii săi paşi".

Directorul general delegat al grupului Renault, Carlos Tavares, a ţinut să reamintească cu această ocazie: "Piaţa automobilelor este mai mult decât oricând una mondială, cu o migraţie care se deplasea­ză din Nord spre Sud şi din Vest spre Est. Această piaţă, a cărei cartografii evoluează rapid, va continua să crească. Ea va depăşi 100 de milioane de automobile noi vândute în 2020". 

Responsabilul Renault a reamintit că "industria auto va trebui să facă faţă noilor nevoi ale utilizatorilor şi evoluţiei profunde a modului lor de utilizare. Viitorul automobilului şi al mobilităţii aparţine unor noi categorii de vehicule şi, în particular, vehiculelor electrice. Vehiculele hibride, care sunt deja folosite, reprezintă o manifestare a acestei stări de tranziţie spre automobilul electric şi cu zero emisiune". 

Pentru specialistul francez este clar că, având în vedere această evoluţie, industria auto franceză nu va putea reveni în prim-plan dacă nu va renunţa la modelul "Commodity Business".

"Industria auto trebuie gândită altfel, de manieră mult mai trans­versală ca altadată", a explicat Carlos Tavares în faţa specialiştilor prezenţi la "Mov'eo Days", menţionând: "Trebuie întărite legăturile între toţi actorii sectorului, IMM-uri, constructori, subcontractori etc. Renault a mărit deja cu 50% numărul de inovaţii cu un ritm de cel puţin 15 inovaţii care sunt integrate pe an în automobilele pe care le produce. Majoritatea acestor inovaţii sunt furnizate de IMM-urile franceze. Priorităţile grupului nos­tru sunt, de altfel, clare: o evoluţie în gama susţinută de o diferenţiere puternică bazată pe inovaţie". 

Organizat de către Societatea inginerilor din industria automobilelor (SIA) la Paris în 4-5 decembrie 2012, congresul şi expoziţia CESA 2012 au reunit 400 de participanţi, 110 conferenţiari şi 40 de expozanţi. Manifestarea a constituit un prilej pentru o dezbatere activă în jurul mai multor subiecte de actualitate: piaţa electronicii automobile, noua mobilitate, conducerea asistată, gestiunea energiei, "infotainment", eficacitatea energetică legată de electrificare şi mecatronică, noile materiale şi arhitecturi ale vehiculelor.

Notă:

Redactor şef al jurnalului web de noutăţi tehnologice şi industriale Fabrication Mécanique (http://fabricationmecanique.wordpress.cm), Mirel Scherer este absolvent al Institutului Politehnic din Bucureşti. Ziarist din 1981 în presa tehnică din Franţa, el a fost redactor şef adjunct al revistei Industrie et Technologies şi "grand reporter" la importantul săptămânal economic şi industrial L'Usine Nouvelle. Specialist în informatica indus­trială, automatisme industriale şi echipamente de producţie, el a fost distins de mai multe ori cu Trofeul celui mai bun jurnalist, acordat de Clubul presei informatice din Franţa.

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. Nu, viitorul automobilului va fi altul..Combustibilul viitorului va fi apa. Un model de autoturism care utilizeaza apa drept combustibil a fost inventat de ing.Rusetel Cu ani in urma. Din pacate ,conceptul era o fundatura tehnica si n-a prins.Din unele date,exista o solutie care utilizand acelas combustibil elimina inconvenientele primei solutii tehnologice. Brevetata cu multi ani in urma. Ramane la latitudinea inventatorilor , ca propulsia sa fie electrica sau nu. In varianta actuala sunt necesari acumulatori ,se pare de capacitate mare.Si statii de incarcare la cateva sute de km parcursi. Anii ce vin ,vor da drept de existenta exclusiv solutiilor cu eficienta maxima si poluare zero. Restul este poezie.Tehnica

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
raobooks.com
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
chocoland.ro
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

20 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7908
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3538
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9910
Gram de aur (XAU)Gram de aur401.4137

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb