Avalanşă teribilă de oferte în Săptămâna luminată, la Artmark! Timp de două zile a plouat cu propuneri şi tentaţii, cu capodopere şi debutante, vechi, foarte vechi, şi noi, sau destul de noi, şi sculptură, şi pictură, legende şi anonimi, arme fioroase şi delicat mobilier de grădini şi grădiniţe, ba chiar şi vinuri, nu ştiu cât de rare, dar sigur scumpe, nu prea potrivite pentru paranoica pregătire pentru "tradiţionala" masă de Paşte.
Pe ansamblu s-a vândut binişor, de sute de mii de euro, răspândiţi pe loturi ieftine, de luat direct acasă, sau pe piese de zeci de mii de euro. Preţul cel mare nu vine de la capodopere, ci "După baie", pastel de Luchian, un nud cu spatele, etichetat de participări la expoziţii şi cu faţa plină de apariţii în cataloage sau alte publicaţii, totul într-o aureolă de mari colecţii prin care a trecut. S-a vândut cu 86 de mii de euro, un preţ modest faţă de evaluarea de una-două sute de mii de euro la care se spera. Restul sunt piese din seria vestită şi de debut a serilor nebune, cea a celor 25 de capodopere, tocmai bune de inves-tit în ele: "Debarcader pe Sena, dinspre Belleville" de Pallady, dat cu 48 de mii de euro, "Zi de iarnă" de Camil Ressu, o scenă care dovedeşte că şi pe vremuri era zăpadă iarna, s-a vândut cu 32 de mii de euro, iar "Ţăran cu desagă", pe drum, de Rudolf Schweitzer - Cumpăna a reuşit 25 de mii de euro. Tot atât a scos şi Nicolae Vermont pentru "Suflete slave" sau "Crimă şi pedeapsă".
La contemporani, preţurile nici nu se compară. Şeful de clasament este Alexandru Ciucurencu, cu o "Natură statică cu flori şi pensule" de 19,5 mii de euro, urmat fiind de un "Rege nebun" de Corneliu Baba cu numai 9 mii. Din lotul de Musceleanu, florile s-au vândut cu 2,2 mii de euro iar femeia în interior cu 6 mii. Urmează preţuri confuze: Margareta Rădulescu cu 2 mii, Alma Redlinger cu 2,4 mii şi Francisc Chiuariu cu 3 mii. Şi totuşi, o lucrare mai complicată de Horia Damian a ajuns la 3,4 mii de euro.
Cele 25 de vedete au oferit un spectacol interesant, intenţia organizatorilor fiind destul de clară, cum au realizat-o, în schimb, este cam greu de dibuit. Totul a început cu o natură statică, bine spus tradiţională, de Iser, vândută cu 16,5 mii de euro, peste estimarea de sus a preţului de adjudecare. Şi s-a vândut, şi nu era decât începutul. O altă natură creată de artist în lumea mirifică a atelierului, artistul fiind Ion Theodorescu-Sion, s-a vândut cu 13,5 mii de euro, în intervalul de estimare.
"Noapte la Vitré" nu este titlul unui film, ci subiectul unei picturi, una făcută cam acum un secol de Eustaţiu Stoenescu, pictorul oltean de rang mare, coleg de ani ai studenţiei la Paris cu Titulescu, dar în domenii diferite. A obţinut 19 mii de euro pentru acest peisaj cam cenuşiu, preţul mare fiind sub estimarea minimă, dar la niveluri de pornire. S-ar putea ca fiecare dintre loturile acestei vânzări, din start reduse la un număr de vânzare privată, cu uşile închise, să merite menţionat şi amintit. Dar preferăm plăcerea discuţiei pe fiecare caz care merită atenţia unei analize. Altfel, cum am mai aminti de Vlaici, localitatea din judeţul Olt unde colecţionarul şi omul de energie şi acţiune Alexandru Bogdan-Piteşti avea un conac şi lanuri mari. Mulţi artişti români de maximă importanţă i-au trecut pragul, i-au fost oaspeţi şi i-au dat speranţe marelui colecţionar că va face aici un muzeu al operei sale de colecţionar. Dar nu înregistrăm decât o nouă ocazie ratată de a avea un muzeu aparte, ocazie pe care o trecem pe lista uluitor de lungă şi grea a rateurilor culturale şi de civilizaţie. În vânzarea Artmark de numai 25 de oferte, dar ce oferte!, apare Camil Ressu cu o "Ţărăncuţă în pridvor, la Vlaici", de pe la începutul anilor '20, de acum aproape un secol. Preţul de vânzare pentru acest ulei pe pânză de dimensiuni însemnăţele a fost de 15,5 mii de euro, un picuşor peste estimarea maximă. Un grup de ţărani în sumane, dar cu spatele la privitor, surprinşi de pictorul Dumitru Ghiaţă din Colibaşi într-un târg din Mehedinţi, au adus licitaţiei un nivel de 18,5 mii de euro.
Petraşcu s-a născut nu în 1972, cum scriau dintr-o greşeală materială organizatorii, ci în 1872, că altfel murea înainte de a se naşte. Lucrarea sa având ca subiect imagini din Toledo, mai exact podul Alcantara, a plecat la exact 22 de mii de euro, cât reprezenta minima estimată a valorii de licitare pentru această piesă.
Sculptura a punctat şi ea, cu un Cornel Medrea, "Fata cu ghimpele", care a plecat pentru 14 mii de euro. Regalul sculpturii a aparţinut formulei stranii care a alăturat mobilierul de grădină şi tot felul de ciudăţenii aferente unei selecţii serioase de sculptură contemporană, în viaţă sau nu. Cu 8 mii s-a dat o alegorie de citit de Ion Irimescu cel Longeviv, dispărut când s-au împlinit 102 ani de la naşterea sa. Ion Pârvan ne-a fost şi el contemporan, până a plecat la cele sfinte. Sculptura sa de bronz cu două personaje a plecat pentru 5,5 mii de euro. Sculptura în marmură de Marcel Guguianu, cel care va împlini 90 de ani în acest an, a fost retrasă, noi putând emite tot felul de supoziţii.
O caracteristică a acestei şi a acestor vânzări a fost repetarea unui model destul de repetitiv, roata cu un om ca ax, al lui Ion Mândrescu, o lucrare care ne-a surprins plăcut când am văzut-o prima dată, dar care ne copleşeşte prin repetiţie. Este drept, în acelaşi timp, că are şanse să devină o imagine simbol a Bucureştiului. Într-o primă formulă se numeşte "Roata timpului" şi s-a vândut cu 9 mii, a doua oară este rotită în altă direcţie, se numeşte "Omul, Timpul, Spaţiul" şi nu a fost adjudecată, este una dintre puţinele oferte care nu s-a mai vândut.
Astfel de realizări merită stropite cu vin de calitate, este momentul cel mai bun, nu este rece, dar nici foarte cald, cât să pice cel mai bine o licoare scumpă şi bine evoluată. Ar merge la fix vreo 72 sticle Rothschild, Smith Haut Lafitte, Chassagne Montrachet şi alte nume serioase ale practicii oenologice, ce pot fi cumpărate cu 4.600 euro lotul. Sau un Château Montrose Saint Estephe 2eme Grand Cru Classe 1995, plecat pentru 1.680 euro. Sau o sticluţă de 3 litri de Château Latour Pauillac 1er Grand Cru Classe Dublu Magnum 1975, vândută cu un accesibil 1.490 euro.
În cinstea celor de faţă şi viitori, scriitorilor şi mai ales cititorilor, o salvă de onoare dintr-un tun englezesc, cu afetul original, armă de ceremonie de la începutul sec. XIX, vândut cu 1.700 euro, în licitaţia de suveniruri militare ce a încheiat seria de vânzări cu diferite teme şi tematici propuse de Artmark în prima decadă a lui aprilie.