Dezvoltatorii imobiliari au început să investească tot mai mult în promovarea din cadrul târgurilor de profil, după cum susţine Vlad Vlăsceanu, directorul tIMOn.
Domnia sa a subliniat că, în acest an, investitorii din imobiliare au cheltuit cu circa 40-50% mai mult faţă de anii trecuţi pentru prezentarea la târgul care se desfăşoară în aceste zile în Capitală: "Revenim, oarecum, la strălucirea târgurilor din anii 2007-2008, când dezvoltatorii cheltuiau peste 1 milion de euro în astfel de evenimente. Cred că anul viitor expozanţii vor ajunge la 1 milion de euro - investiţii în promovarea din cadrul tIMOn".
Vlad Vlăsceanu a subliniat că băncile au cea mai slabă prezentare, standurile lor fiind cele mai neatrăgătoare. Acest lucru arată lipsa de strategie a instituţiilor bancare, a mai spus domnia sa, menţionând: "Băncile au investit cel mai puţin în promovarea la acest târg, pentru că se mulţumesc cu Prima Casă, program garantat de stat, iar strategia acestora se orientează către reclame cu Harap Alb. Băncile nu au o strategie care să vizeze piaţa rezidenţială din România".
Directorul tIMOn a menţionat că, în condiţiile în care băncile au ales să îşi retragă finanţările acordate proiectelor imobiliare, "este de salutat orice investiţie în domeniul rezidenţial, orice construcţie de locuinţe noi care să contribuie la un fond de locuinţe în care 90% este reprezentat de apartamente vechi, construite în urmă cu mai bine de 30 de ani. În condiţiile în care băncile aşteaptă profituri uriaşe fără investiţii minimale, dezvoltatorii imobiliari sunt cei care trebuie să găsească soluţii proprii de finanţare şi de proiectare a dezvoltărilor urbane".
Potrivit domniei sale, în 99,9% dintre cazuri, proiectele finalizate au fost realizate exclusiv din fonduri proprii ale dezvoltatorului, fapt confirmat de toţi expozanţii care ne-au răspuns, ieri, la întrebări, după deschiderea târgului.
În aceste condiţii, în perioada crizei, cel puţin trei cartiere de mari dimensiuni au construit şi vândut peste 2000 de locuinţe, a declarat Ion Cătuţoiu, managing partner la compania de consultanţă imobiliară RealTime. Domnia sa a subliniat: "Şi în continuare vom asista la proiecte mari de locuinţe care se vor lansa pe piaţa din România".
Domnul Cătuţoiu a mai spus că investitorii care au succes sunt cei ce se poziţionează corect faţă de nevoia primară (localizare, acces la mijloacele de transport, facilităţi, infrastructură şi utilităţi, siguranţa familiei) şi puterea de cumpărare a clientului.
Tendinţa, în piaţă, este ca dezvoltatorii să-şi construiască ansamblurile rezidenţiale pe faze de lucru.
Proiectele de mari dimensiuni au în spate investitori importanţi, din alte ţări. Mulţi dintre ei au achiziţionat terenurile în trecut şi-şi dezvoltă afacerile imobiliare în prezent, potrivit lui Ion Cătuţoiu, care a declarat: "În prezent, dezvoltatorii de locuinţe trebuie să fie curajoşi, inteligenţi şi să stea în stradă pentru a vedea ce vrea piaţa, deşi mai sunt investitori care stau în birouri şi iau modele din alte ţări şi le aplică fără succes în România. Din fericire, pe piaţă sunt mai mulţi cei din prima categorie".
Domnia sa a precizat: "Foarte multe fonduri sunt interesate de colateralele vândute din creditele neperformante. Acestea reprezintă partea toxică a pieţei, care va avea o influenţă pe repoziţionare. Pentru piaţa imobilelor va fi un suflu nou. Vorbim de terenuri, în mare parte, şi de investiţii speculative, făcute înainte de criză. Acestea se vând la preţuri mai mici faţă de piaţă, dar nu vor influenţa sectorul.
În următorii ani, vom asista la un alt tip de politică în piaţă, se va ajunge la reconversie".
Referitor la cerere, Vlad Vlăsceanu a menţionat că, la noi, se observă un comportament atipic, care ţine de cultura clientului, acesta preferând să se mute într-un bloc vechi dintr-un cartier tradiţional, în loc să meargă câţiva km mai departe de locaţia respectivă şi să-şi cumpere ceva nou la acelaşi preţ.
"În general, oamenii migrează către aglomerările urbane. În acest fel, imobilele din sudul Capitalei au ajuns mai scumpe decât cele din Pipera", a menţionat domnia sa.
În acelaşi timp, sunt zone (cum ar fi cele centrale şi ultracentrale din Bucureşti) unde preţurile apartamentelor vechi şi preţurile celor noi sunt egale sau chiar acestea din urmă costă mai puţin decât primele.
În aceste condiţii, programul "Prima casă" ar trebui să se orienteze către locuinţele noi, opinează sursele citate.
Patru noi proiecte de locuinţe dezvoltate de investitori străini în zone centrale şi semicentrale din Bucureşti, totalizând 1.100 de unităţi şi o investiţie de peste 100 de milioane de euro, sunt disponibile, de ieri, la vânzare.
Ansamblurile, lansate la Târgul Imobiliar Naţional (tIMOn), sunt localizate în zonele Batiştei, Tineretului, Pipera şi Ficusului şi sunt destinate atât segmentului mediu, cât şi celui de lux.
"Într-o piaţă deja stabilizată, observăm diferenţe specifice de preţuri de la o zonă la alta. Astfel, pentru cele mai mici dintre locuinţele din fiecare ansamblu, Adora Pipera are un preţ de 47.400 euro, The Park Tineretului - 55.000 euro, Ficusului Residence - 109.300 euro şi Batiştei Apartments - 210.000 euro", potrivit organizatorilor evenimentului.
• Knight Frank: "Creştere spectaculoasă a valorii tranzacţiilor imobiliare, în România"
România poate înregistra o valoare a tranzacţiilor imobiliare de circa 800 de milioane de euro, până la finalul acestui an, înregistrând o creştere importantă faţă de anul 2009, potrivit lui Horaţiu Florescu, directorul executiv The Advisers/Knight Frank.
Domnul Florescu apreciază că evoluţia domeniului a fost influenţată de revigorarea pieţei imobiliare la nivel global. Domnia sa subliniază, într-un comunicat: "Credem că efectele revigorării pieţei la nivel global se vor resimţi şi în România. Volumul investiţional pe piaţa locală a crescut deja simţitor anul acesta (cu un forecast la finele 2014 de 700-800 milioane euro, o creştere notabilă faţă de anul de criză 2009, care înregistra un volum de investiţii de 63 milioane euro). Mai mult, ne aşteptăm ca activitatea chiriaşilor să crească în mod constant, în pas cu redresarea economică şi cu dezvoltarea tehnologiei şi a infrastructurii".
Compania de consultanţă imobiliară Knight Frank a lansat raportul Global Cities, care arată că industriile noilor tehnologii şi redresarea economică vor conduce la o creştere a chiriilor între 20% şi 40%, în principalele oraşe din lume, în următorii cinci ani.
La nivel global, un nou val al dezvoltărilor imobiliare este aşteptat să susţină creşterea economică, până în 2019 oferta limitată de spaţii noi de birouri şi cererea ridicată de spaţiu comercial vor pune presiune pe rata de neocupare din marile oraşe. În aceste condiţii, rata medie de neocupare va scădea la doar 6,3%, în top 10 oraşe din lume, Tokyo ajungând la o rată de neocupare de 3,9%, iar Londra - la 4,4%.
În Europa, volumul total al investiţiilor imobiliare a crescut de la 103 miliarde dolari, în 2009, la 196 miliarde dolari, în 2013.
• Locuinţe noi, în Capitală
Compania Volumetric a demarat execuţia unei clădiri cu 12 apartamente în nordul Capitalei, pe bulevardul Ficusului, fiind prima dintr-o serie de proiecte similare pe care Grupul intenţionează să le dezvolte în următorii ani, pe piaţa noastră şi reprezentând o investiţie de 1,5 milioane de euro. Volumetric mai are afaceri imobiliare la noi, cel mai cunoscut fiind ansamblul rezidenţial Privilegio Braşov.
Adora Pipera va fi dezvoltat în mai multe etape, fiind al patrulea proiect din România realizat de compania israeliană Tagor. Totalizând 600 de apartamente, proiectul are o valoare de 57 milioane euro.
Un alt proiect rezidenţial este cel de pe strada Batiştei, reprezentând un imobil de 13 unităţi locative. În acest caz, preţurile de vânzare ajung la 540.000 de euro, un loc de parcare putând fi cumpărat cu 25.000 de euro.
Investitorul are o experienţă de 15 pe piaţa imobiliară din întreaga lume şi deţine două terenuri de dimensiuni mari în Bucureşti, în zone centrale şi ultracentrale, unde intenţionează să construiască locuinţe.
Unul dintre cumpărătorii potenţiali este un antreprenor român, care intenţionează să plătească 540.000 de euro pentru una dintre locuinţe, cu bani cash.
"Sunt interesaţi să cumpere antreprenori, consultanţi, avocaţi. Nu există acest gen de produs pe piaţă, există potenţial de vânzare. Preţul de construcţie al proiectului este de circa 1.000 de euro pe metru pătrat, plus preţul terenului", potrivit lui Georgian Marcu, directorul general al Green Angels, promotorul exclusiv al proiectului, citat de Mediafax.
Domnia sa consideră că cea mai mare problemă a pieţei imobiliare este că "segmentul de mijloc nu e acoperit cu produse competitive": "Terenurile în zone centrale şi semicentrale sunt încă foarte scumpe, iar dezvoltatorii consideră că e mai uşor să faci acelaşi tip de produs".