Enel Energie Muntenia va modifica acele clauze considerate agresive din contractele cu clienţii rezidenţiali de pe piaţa liberă, însă ar fi necesară o decizie a Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) care să aplice această regulă tuturor furnizorilor ce activează pe piaţa concurenţială pentru clienţii rezidenţiali, se arată într-un comunicat al Enel, remis astăzi redacţiei.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a anunţat luni că a amendat cu 13.000 de lei societatea Enel Energie Muntenia pentru practici comerciale incorecte, în urma sesizărilor venite din partea unei asociaţii de proprietari din Voluntari.
"Clauza considerată de către ANPC agresivă (...) se referă strict la contractele încheiate pe piaţa liberă cu clienţi persoane fizice. Aceste clauze nu se aplică şi nici nu sunt incluse în contractele standard încheiate cu clienţii casnici de pe piaţa reglementată (piaţă la care se raportează peste 90% din clienţii noştri casnici)", se precizează în comunicat.
Potrivit oficialilor Enel, penalitatea la care face referire comunicatul ANPC reflectă costurile adiţionale pe care compania Enel Energie Muntenia le-ar putea avea dacă clientul rezidenţial pe piaţa liberă decide să înceteze acest contract înainte de termen.
"Principiul reciprocităţii se aplică, iar în aceste contracte de pe piaţa concurenţială există aceeaşi penalitate pentru furnizor, dacă acesta decide să înceteze contractul înainte de termen', susţin reprezentanţii companiei.
"Respectăm decizia ANPC şi vom modifica acest tip de clauză în contractele destinate clienţilor rezidenţiali pe piaţa liberă. În acelaşi timp, ar fi necesară o decizie a ANPC care să aplice această regulă tuturor furnizorilor care activează pe piaţa concurenţială de pentru clienţii rezidenţiali', au adăugat oficialii Enel.
Potrivit unui comunicat al ANPC, în cazul în care consumatorii doreau să denunţe anticipat contractele, aceştia trebuiau să notifice "cu 30 de zile şi să plătească celeilalte părţi suma de 400 lei pentru fiecare lună pentru care operează denunţarea contractului". Legislaţia specifică desfăşurării activităţii din domeniu nu prevede posibilitatea ca SC Enel Energie Muntenia SA să denunţe unilateral contractul, existând situaţii limitative în care furnizorul este îndreptăţit să rezilieze din iniţiativa sa contractul de furnizare a energiei electrice.
Totodată, ANPC a mai precizat că, în timpul desfăşurării controlului, Enel Energie Muntenia SA a prezentat trei contracte de furnizare energie electrică încheiate de către Enel Energie Muntenia SA cu asociaţii de proprietari, respectiv trei contracte de furnizare energie electrică încheiate cu consumatori persoane fizice. În urma controlului, s-a constatat că acea clauză de denunţare era menţinută, fiind modificate doar termenele aferente notificării şi sumele datorate în caz de denunţare anticipată.
"Concluziile controlului au fost acelea că SC Enel Energie Muntenia SA utilizează o practică comercială agresivă. Operatorul economic impunea consumatorilor să rămână captivi în contractul de furnizare a energiei electrice, pe toată durata contractuală. SC Enel Energie folosea o poziţie de forţă, o influenţă nejustificată faţă de consumatori, putând limita libertatea de alegere şi comportamentul consumatorilor de a denunţa contactul de furnizare a energiei electrice. S-a constatat încălcarea prevederilor legii 363/2007 modificată, operatorul economic fiind sancţionat cu amenda contravenţională", se precizează în comunicatul ANPC.
Comisarul şef al Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Ilfov a dispus măsura de încetare a practicii comerciale incorecte, prin care SC Enel Energie Muntenia impunea consumatorilor să rămână captivi în contractul de furnizare a energiei electrice, precum şi plata unor sume incorecte cu titlul de penalităţi.