• Manchester United FC sau FC Barcelona va câştiga peste 110 milioane de euro; în această perioadă de scădere, finala UEFA Champions League devine şi mai valoroasă pentru economie
Două dintre cele mai mari cluburi de fotbal la nivel mondial vor concura în această seară pentru premiul de peste 110 milioane de euro, acordat ca urmare a câştigării finalei UEFA Champions League 2009. Meciul aduce câştiguri de până la 310 milioane de euro pentru economia Europei, conform unui nou studiu comandat de MasterCard, sponsor oficial al UEFA Champions League.
Raportul MasterCard Heart of Sports Commerce, realizat de profesorul Simon Chadwick, unul dintre cei mai renumiţi experţi din domeniul sportului, a arătat că FC Barcelona şi FC Manchester United vor beneficia de efecte economice pozitive, cum ar fi creşterea cotei echipei, premii în bani, contracte de sponsorizare, drepturi de televizare, creşterea vânzărilor la bilete. În cazul în care se clasează pe locul al doilea, una dintre aceste echipe va câştiga cel puţin 65 de milioane de euro.
Profesorul Chadwick a constatat că finala din 2009 va genera un profit economic superior celui de anul trecut - 310 milioane de euro, comparativ cu 267 de milioane de euro. El consideră că situaţia economică globală actuală este un factor pozitiv cheie în acest sens, deoarece a creat în economia europeană o nouă comunitate de iubitori ai fotbalului şi de companii, cu o putere de cumpărare de 25 de milioane de euro.
Este vorba de persoane care nu erau pasionate anterior de UEFA Champions League şi care caută modalităţi de distracţie care să le distragă atenţia de la condiţiile economice dificile. De asemenea, este vorba de companii care caută cel mai bun raport calitate-preţ şi vizibilitatea oferită de finala UEFA Champions League, cum sunt cele care investesc în publicitate. Această tendinţă a economiei a fost deja identificată şi la alte evenimente sportive majore în 2009, cum ar fi NFL Superbowl, unde au crescut atât numărul de privitori, cât şi bugetele de publicitate din 2008 în 2009 i, transformându-l într-unul din cele mai mari evenimente de acest gen, din istoria sa.
Meciurile recente dintre mari cluburi, desfăşurate în UEFA Champions League, au arătat, de asemenea, un interes crescut. De exemplu, atunci când Real Madrid a jucat împotriva FC Liverpool, 42% dintre telespectatorii din Spania au urmărit meciul în momentul de vârf. Similar, 34% dintre telespectatorii din Anglia au vizionat meciul dintre FC Chelsea şi FC Liverpool în momentul de vârf.
INFORMAŢII
Câştigul clubului de pe locul I: până la 110 milioane de euro
Câştigul pentru oraşul echipei de pe locul I: până la 15 milioane de euro
Câştigul clubului de pe locul al doilea: până la 65 de milioane de euro
Câştigul în Europa: până la 75 de milioane de euro
Câştigul pentru Roma: până la 45 de milioane de euro
Impactul economic al finalei UEFA Champions League 2009 = 310 milioane de euro
Datele de mai sus includ un "bonus de recesiune", în valoare de 25 de milioane de euro
Creşterea economică pentru Roma
Conform studiului MasterCard, Roma urmează să câştige peste 45 de milioane de euro în urma găzduirii finalei din 2009. Acest boom economic va rezulta din creşterea pe termen scurt înregistrată în comerţ, din cheltuielile iubitorilor de fotbal în baruri, cluburi, magazine, hoteluri, locuri de atracţie turistică, librării şi în incinta Stadionului Olimpic, alături de cheltuielile realizate de sponsori şi de companii pentru activităţi de marketing în oraş. De asemenea, capitala italiană va înregistra şi o creştere pe termen mai lung, datorită dezvoltării turismului şi şanselor sporite de a găzdui pe viitor evenimente majore.
Câştigul de 45 de milioane de euro pentru Roma este comparabil cu cele 44,5 milioane de euro câştigate de gazda din 2008 - Moscova, şi cu cele 26 de milioane, cât a estimat un studiu anterior MasterCard că a câştigat Atena în 2007. Uşoara creştere înregistrată de Roma, în comparaţie cu Moscova este datorată localizării centrale a capitalei italiene, faţă de alte zone din Europa. În acelaşi timp, trebuie să luăm în calcul un anumit nivel de austeritate, deoarece o parte dintre fanii fotbalului a ales să vadă finala din 2009 acasă, decât să călătorească la Roma.
Barcelona şi Manchester pot, de asemenea, să câştige
Oraşul clubului câştigător poate beneficia de aproximativ 15 milioane de euro în urma finalei din 2009. Suma se va resimţi într-un impact pozitiv asupra economiei, ca urmare a creşterii vizibilităţii şi a îmbunătăţirii imaginii şi a reputaţiei oraşului. Acestea vor duce la dezvoltarea turismului şi a încrederii consumatorilor, ceea ce presupune o creştere a cheltuielilor, după ce barurile, restaurantele, magazinele şi librăriile s-au bucurat de o creştere pe termen scurt datorită calificării în finală.
Profesorul Chadwick a declarat:
"Ceea ce promite să fie o competiţie între cele mai mari echipe din lume este, de asemenea, un stimulent major pentru economie. Finala UEFA Champions League demonstrează că mega-evenimentele sportive pot depăşi condiţiile economice dificile din prezent, datorită impactului lor emoţional uriaş.
Ne putem aştepta la creşteri modeste în ceea ce priveşte activitatea economică şi comercială din jurul finalei din 2009, care ar fi fost mai semnificativă în cazul în care climatul economic ar fi fost diferit. Cu toate acestea, avem de-a face cu un "bonus de recesiune" de aproximativ 25 de milioane de euro, care se adaugă la suma totală, rezultând din numărul mai mare de oameni interesaţi de acest eveniment, ca urmare a situaţiei economice actuale.
Unele persoane s-ar putea să nu călătorească la Roma, dar vor contribui la dezvoltarea economiei de acasă. Datorită accesibilităţii ca zonă a capitalei italiene pentru Spania, Anglia şi alte ţări, străzile, hotelurile, magazinele şi barurile sale vor fi, oricum, pline de iubitori ai fotbalului, în căutarea unei experienţe unice."
Paul Meulendijk, Head of Sponsorship, MasterCard Europe, a spus:
"Finala UEFA Champions League este cel mai mare meci de fotbal din 2009 în ceea ce priveşte interesul manifestat în Europa şi în întreaga lume. Este, pur şi simplu, o experienţă de nepreţuit pentru fani, fie că fac o excursie la Roma, fie că privesc meciul acasă, cu prietenii sau familia. Studiul nostru arată că pasiunea pentru fotbal este mai presus de suişurile şi coborâşurile economiei şi, mai mult, duce la o creştere pentru unele segmente ale economiei.
MasterCard este sponsor oficial al UEFA Champions League din 1994 şi de-a lungul timpului am fost în inima comerţului din jurul fotbalului, facilitându-le fanilor achiziţia de bilete şi excursii la meciuri - de altfel, am fost prezenţi oriunde se efectuează plăţi."
Datorită cercetărilor privind impactul sezoanelor 2006-2007, 2007-2008 şi 2008-2009 din UEFA Champions League şi al ediţiei din 2008 a Campionatului European de Fotbal UEFA 2008, MasterCard este unul dintre furnizorii de top de informaţii din sportului.