Mulţi cred că franciza este o invenţie strict americană. Incorect! În timpurile în care europenii descopereau şi colonizau Lumea Nouă, diferitele guverne de pe Vechiul Continent acordau francize - drepturi şi privilegii - de a conduce noile colonii. Un exemplu este Jamestown din Virginia. De asemenea, companiile europene care operau în Extremul Orient primeau drepturi şi privilegii pentru a face afaceri cu mirodenii. Franciza, aşa cum o cunoaştem astazi, însă, a prins formă şi s-a concretizat pe continentul american. Portalul de franciză Blue Mau Mau a realizat o listă cu opt dintre aceşti "pionieri" în lumea francizei.
Tipografia lui Benjamin Franklin
In 1731 Benjamin Franklin, împreună cu Thomas Whitmarsh, a pus bazele unei afaceri privită acum ca un predecesor al afacerii format franchising. Realizând o anumită standardizare a modelului de afacere, Franklin a reuşit să pună bazele unui lanţ de tipografii prin care se făcea distribuţia şi ceea ce numim astăzi trainingul operatorilor, în schimbul unei taxe.
Isaac Singer, magnatul maşinilor de cusut
In 1858, Singer avea nevoie de capital pentru a putea pătrunde pe piaţă cu noua sa invenţie - maşina de cusut. Astfel, în schimbul unei taxe, producătorii fabricau noul său produs. Apoi, Singer a cedat întreprinzătorilor locali drepturile de a vinde noua maşinărie şi de a-i învăţa pe clienţi cum sa o folosească, tot în schimbul unei taxe.
Managerul de restaurante, Fred Harvey
Harvey este perceput ca pionierul francizei în domeniul restaurantelor. Începând cu anul 1876, Frederick Henry Harvey a pus bazele unei linii de unităţi francizate Harvey House de-a lungul rutelor feroviare de pe continentul Nord-American.
Salonul de înfrumuseţare Martha Harper
The Harper Method Shop era marca pentru un salon de înfrumuseţare şi o fabrică de şampon. În 1891 această afacere, deţinută de domnişoara Harper, faimoasă pentru părul ei foarte lung, a început francizarea. În jurul anilor 1950, avea nu mai puţin de 350 de unităţi francizate. Printre clienţii salonului se numărau militanta pentru drepturile femeilor Susan B. Anthony şi preşedinţii Woodrow Wilson şi Calvin Coolidge.
Roy Allen şi al său A&W
In 1919 Allen a deschis, în Lodi, California, primul stand care servea root beer - un tip de băutură răcoritoare pe bază de extract din rădăcina copacului Sassafras Albidum. Apoi a franchizat conceptul său de "drive-in" - angajaţii veneau şi preluau comanda şi serveau clienţii chiar la maşina acestora. Restaurantele nu aveau un meniu fix şi nici nu exista un set de reguli de operare a afacerii. Cu toate acestea, în 1933 franciza avea peste 170 de unităţi.
Managerul de hoteluri şi restaurante Howard Johnson
După ce a deschis mai multe unităţi în Boston, Johnson a francizat faimosul său magazin în care se servea îngheţată. El avea controlul asupra standardelor de operare, a numelui, preparatelor culinare, mărfurilor furnizate si aspectului colonial pe care francizaţii le utilizau contra unei taxe. În 1954 lanţul şi-a extins afacerile la domeniul hotelier, devenind cea mai extinsă reţea de franciză din anii 1950.
Reţeaua Rexall a lui Louis Liggett
In 1904 Louis Liggett a reuşit să convingă nu mai puţin de 40 de farmacii să investească 4.000 USD în produsele sale farmaceutice pentru a le vinde cu amănuntul, sub egida Rexall. După primul Război Mondial a creat un lanţ de franciză, în prezent familia brand-urilor Rexall având peste 1.000 de locaţii.
McDonald"s al lui Ray Kroc
Nu se poate realiza un istoric al francizei fără a-l include pe cel care, ca vânzător de mixere pentru milk-shake a păşit în restaurantul fraţilor McDonald şi astfel au apărut premisele a ceea ce astăzi este cotată ca fiind cea mai extinsă şi cunoscută franciză în toată lumea. În acel restaurant, Ray Kroc a descoperit un concept nou de preluare şi onorare a comenzilor şi a avut ideea extinderii lui. Restul e istorie...