A PROMULGAT CODUL DE PROCEDURĂ FISCALĂ, DAR A RESPINS CODUL FISCAL Iohannis i-a băgat în ceaţă de tot pe oamenii de afaceri

A.T.
Ziarul BURSA #Companii / 21 iulie 2015

Actualizare 15:42 FSD: "Decizia de a retrimite în Parlament Codul Fiscal este una inoportună în actualul context economic şi politic"

Fundaţia Stânga Democratică (FSD) consideră că decizia Preşedintelui Klaus Iohannis de a retrimite în Parlament pachetul legislativ privind Codul Fiscal este una inoportună în actualul context economic şi politic.

În susţinerea acestei afirmaţii, FSD menţionează o serie de efecte negative ce s-ar putea propaga în economia românească:

1) Influenţa negativă asupra creării de noi locuri de muncă. Unul dintre obiectivele urmărite prin pachetul de legi asupra Codului Fiscal este crearea de locuri de muncă prin reducerea fiscalităţii. Este o măsură care vine să ajute cetăţenii şomeri şi să îi susţină pe cei fără venituri.

2) Lipsa de predictibilitate a mediului fiscal pentru anul 2016. Orice agent economic, fie că este vorba de o societate de stat sau o companie privată, are nevoie de un mediu fiscal predictibil pentru a-şi putea realiza un buget de venituri şi cheltuieli adecvat. Decizia de a retransmite pachetul de legi în Parlament lasă sub semnul întrebării condiţiile fiscale ale anului următor.

3) O piedică în creşterea venitului disponibil al cetăţenilor. Noul Cod Fiscal vine cu o serie de ajustări de taxe care pot conduce la un venit disponibil mai mare către cetăţeni.

4) Ratarea unei ocazii majore privind stimularea consumului. Unul dintre elementele cheie ale Codului Fiscal este legat de reducerea Taxei pe Valoarea Adăugată de la 24% la 19%. Un aspect important este legat de scăderea poverii fiscale de pe consumator, care în final va avea la dispoziţie un venit disponibil mai mare.

România este una dintre ţările cu cele mai ridicate cote de TVA din Europa, iar o stimulare o consumului este greu de realizat în condiţiile în care nu este însoţită şi de o reducere a acestei taxe. Un exemplu în acest sens este şi Spania, care deşi a trecut printr-o perioadă de recesiune puternică, a păstrat cota de TVA la 18% (printre cele mai reduse din Europa), iar acum rezultatele se pot vedea în creşterea economică înregistrată.

5) Relaxarea fiscală este o politică economică sustenabilă. În momentele de criză economică sau de revenire după criză, relaxarea fiscală este una dintre soluţiile optime pentru a încuraja economia. Putem lua ca exemplu Polonia care nu s-a confruntat cu o recesiune economică. Există modele economice de succes şi în ţări care nu au dictat toate politicele economice plecând de la cuvântul austeritate.

Faţă de cele enumerate mai sus, FSD adaugă că în România "singurele reforme fiscale care să conţină şi un orizont de timp şi o viziune pe mai mulţi ani au fost cele propuse şi implementate de stânga românească, în 2003 prin adoptarea noului Cod Fiscal şi în acest an prin modificările sustenabile aduse acestui act". FSD reiterează că măsurile de austeritate impuse în 2010 şi-au arătat rapid "falimentul" şi consecinţele economice şi sociale nesustenabile.

---

Actualizare 14:56 Claudia Ţapardel: "Avem manualul de instrucţiuni, dar nu avem Codul Fiscal"

Eurodeputata PSD Claudia Ţapardel consideră că preşedintele Klaus Iohannis ne oferă, prin retrimiterea către Parlament a Codului Fiscal imediat urmată de promulgarea Codului de Procedură Fiscală, nonsensul politic al verii.

Purtătoarea de cuvânt a TSD atrage atenţia că Administraţia Prezidenţială se va face culpabilă de toate posibilele pierderi pe care economia din România le va suferi, ca urmare a întârzierii unei legislaţii fiscale relaxate şi pro-creştere, solicitată şi salutată de tot mediul de business din ţara noastră.

"Administraţia prezidenţială împreună cu PNL fac, în acest moment, un joc periculos. Promulgarea Codului de procedură fiscală este utilă doar la pachet cu noul Cod Fiscal. Altfel, în contextul blocării Codului Fiscal, gestul devine un nonsens politic ce poate dăuna intereselor mediului economic din România. Degeaba ai manualul de instrucţiuni pentru un produs despre care ştii că va stimula economia, dacă nu ai produsul propriu-zis. Este nevoie de întregul pachet - Cod Fiscal şi Cod de Procedură Fiscală - pentru ca România să continue şi să îşi accelereze ritmul actual de dezvoltare şi să treacă de pragul de 5% creştere economică, începând cu 2016", a punctat Claudia Ţapardel.

"Avem un Cod de procedură fiscală în vigoare, dar şi un Cod Fiscal sabotat de preşedintele Iohannis şi cei din PNL. Administraţia Prezidenţială şi PNL întreţin o atmosferă de confuzie, care pune în pericol stabilitatea mediului privat din România. Firmele nu ştiu la ce să se aştepte în perioada următoare, pentru că atât PNL, cât şi Preşedinţia actionează haotic. Prin urmare, atât opoziţia, cât şi preşedintele Iohannis se fac culpabili de toate posibilele pierderi pe care economia din România le va suferi ca urmare a întârzierii unei legislaţii fiscale relaxate şi pro-creştere, salutată şi solicitată de tot mediul de business din ţara noastră" a subliniat purtătoarea de cuvânt a TSD, Claudia Ţapardel.

---

Actualizare 12:24 Economişti: Oportunitatea scăderii poverii fiscale prin Codul Fiscal, o şansă ce nu trebuie ratată

Mai mulţi profesori de economie din România au semnat o scrisoare deschisă în care susţin că relaxarea fiscală conţinută de Codul Fiscal respins de preşedintele Klaus Iohannis este "o şansă ce nu trebuie ratată".

"Suntem un grup de cadre didactice, economişti, antreprenori şi manageri preocupaţi de politicile publice care afectează climatul de afaceri şi bunăstarea populaţiei. Urmărind anumite luări de poziţie din ultima perioadă cu privire la Codul fiscal, dorim să atragem atenţia asupra faptului că, în opinia noastră, oportunitatea politică a scăderii poverii fiscale generată odată cu elaborarea legii referitoare la Codul fiscal se constituie într-o şansă ce nu trebuie ratată", se arată într-o scrisoare deschisă adresată preşedintelui Klaus Iohannis, premierului Victor Ponta, preşedintelui Senatului, Călin Popescu Tăriceanu şi tuturor liderilor partidelor politice.

Scrisoarea este semnată de profesori universitari de la mai multe universităţi din ţară, printre care Bogdan Glăvan - Universitatea Româno-Americană, Cristian Păun şi Costea Munteanu - Academia de Studii Economice, Vlad Mureşan - Universitatea Babes-Bolyai; economişti (Florin Cîţu, Claudiu Năsui, Ovidiu Neacşu, Adrian Mitroi - analist economic) şi antreprenori (Octavian Bădescu - Sameday Courier, Decebal Popescu - Cartrans Romania, Victor Dragomirescu - Romanian Software).

Semnatarii consideră că prosperitatea nu se poate construi pe deficite bugetare şi datorie publică, rostogolită anual şi că politicile monetare şi fiscale nu pot compensa absenţa reformelor reale, astfel că este nevoie de o nouă abordare, bazată pe responsabilitate şi principii sănătoase.

"Credem în importanţa scăderii taxelor, a simplificării fiscale şi a reducerii birocraţiei. Între taxe mari, corupţie şi evaziune fiscală există o relaţie directă. Fără îndoială că noul Cod Fiscal nu este perfect. Însă reducerea taxelor este un lucru bun în sine, de aceea se cuvine să fie susţinută necondiţionat, indiferent de culoarea politică a Guvernului care a iniţiat-o. Ideea că reducerile de taxe pot periclita stabilitatea financiară a ţării este, stricto sensu, un truism: orice relaxare fiscală poate micşora încasările bugetare, dar acest efect nu constituie un motiv pentru respingerea ei", se mai arată în document.

Coerenţa diverselor măsuri fiscal-bugetare nu poate fi dedusă din Codul fiscal, ci din strategia Guvernului în acest domeniu, din ansamblul iniţiativelor legislative şi din legea bugetului de stat, apreciază aceştia.

Cadrele universitare, antreprenorii şi economiştii observă "cu îngrijorare" că apetitul Guvernului pentru măsuri populiste a sporit în ultima vreme şi se arată dezamăgiţi că restul clasei politice "mimează", în cel mai bun caz, un protest neconvingător împotriva acordării de alocaţii, subvenţii şi alte cadouri, fără să ofere soluţii alternative.

"Ar fi însă şi mai trist ca reducerea poverii fiscale să ajungă ţapul ispăşitor în toată această cacofonie politico-legislativă. Mai cu seamă cu cât scăderea impozitelor nu este un privilegiu, ci un deziderat firesc pentru o economie care vrea să intre pe un traseu de dezvoltare accelerată", notează documentul.

Semnatarii arată că România, o ţară cu taxe mari, deşi încasează la buget mai mulţi bani decât media ţărilor în dezvoltare, ritmul creşterii economice este inferior acesteia. Explicaţia este că taxele mari inhibă dezvoltarea, pe când cele mici "cresc bunăstarea tuturor, putând aduce chiar şi venituri mai mari la buget".

"Nivelul de trai poate spori doar datorită creşterii productivităţii, care face ca un volum tot mai mare de bunuri şi servicii să fie obţinute cu preţul aceluiaşi efort depus. Pledăm deci pentru concentrarea pe acele politici care încurajează crearea de locuri de muncă, investiţiile şi productivitatea, iar noul Cod fiscal trebuie să facă un pas în această direcţie", se precizează în scrisoare.

Cei care îşi asumă documentul apreciază că este momentul oportun, în perioadă de creştere economică, pentru scăderea fiscalităţii şi că această reformă nu poate fi amânată în mod credibil, luând în considerare că experienţa recentă de pe plan intern şi internaţional arată elocvent că, în condiţii de recesiune, politicienii nu au capacitatea de a întreprinde acest gen de măsuri, ci din contră.

---

Actualizare 11:34 Consiliul Investitorilor Străini susţine proiectul noului Cod Fiscal în varianta aprobată de Parlament

Consiliul Investitorilor Străini (FIC) susţine adoptarea noului Cod Fiscal în varianta aprobată de Parlament, explicând că multe din prevederile noului Cod Fiscal reprezintă un important pas înainte în zona de modernizare şi clarificare a cadrului fiscal românesc.

Potrivit FIC, proiectul noului Cod Fiscal este rezultatul unui efort susţinut al mediului de afaceri din România derulat pe parcursul ultimilor 2 ani împreună cu autorităţile. "Considerăm că textul adoptat de Parlament în urmă cu o lună reprezintă o îmbunătăţire substanţială a legislaţiei fiscale din România, care aduce mai multă claritate şi predictibilitate politicii fiscale pe termen mediu şi lung", se arată într-un comunicat remis redacţiei.

Companiile membre FIC transmit că apreciează iniţiativa de reducere a poverii fiscale din România, fapt ce poate ajuta la creşterea competitivităţii ţării noastre în regiune.

"În acelaşi timp, consideră că viabilitatea noilor măsuri fiscale este la fel de importantă deoarece pentru investitori, ceea ce contează până la urmă este stabilitatea, predictibilitatea şi transparenţa sistemului fiscal pe termen lung", menţionează FIC.

În acest context, Consiliul Investitorilor Străini "consideră necesară păstrarea disciplinei bugetare pentru a nu exista derapaje macroeconomice care să necesite ajustări fiscale ulterioare", conchide comunicatul.

---

Actualizare 11:10 Ponta: "Nu avem Codul Fiscal, dar avem Cod de procedură; adică avem căruţa, dar nu avem caii"

Premierul Victor Ponta a declarat, marţi, că până la 1 septembrie se va găsi o formulă constituţională pentru adoptarea Codului Fiscal şi reducerea TVA, fără să precizeze care va fi această formulă şi a arătat că a fost promulgat Codul de procedură fiscală, adăugând:"Adică avem căruţa, nu avem caii"

"În primul rând, mă bucur foarte tare că avem promulgată legea amnistiei fiscale, pentru că îndreptăm o serie de greşeli legislative şi de aplicare din 2010 încoace. În al doilea rând, nu ştiu dacă să mă bucur sau nu, dar înţeleg că avem Codul de Procedură Fiscală. Nu avem Codul Fiscal, dar avem Codul de procedură fiscală. Adică avem căruţa, dar nu avem caii. Poate aşa se lucrează nemţeşte, nu ştiu sau româneşte", a spus Ponta.

El a adăugat că până la urmă Codul Fiscal este un document bun şi până la 1 septembrie se va găsi o formulă constituţională pentru adoptarea lui.

"Nu pot să spun decât un singur lucru, că în continuare cred că o decizie politică, sută la sută politică, greşită, afectează, până la urmă dezvoltarea noastră economică. Până la urmă Codul fiscal este un document bun pe termen lung, care din fericire fusese votat de toată lumea, deci avea şi stabilitate politică şi că până la 1 septembrie într-o formulă constituţională o să avem şi Codul Fiscal şi reducerea TVA la 19%. Asta aşteaptă toţi cei care investesc, creează locuri de muncă în România, plătesc taxe în România şi care au contribuit, de fapt, la creşterea economică de peste patru procente de la începutul acestui an", a declarat premierul.

"În rest, politică pentru alţii, eu vreau să fac administraţie şi să-mi fac treaba", a adăugat Ponta.

El nu a precizat care va fi varianta aleasă pentru Codul Fiscal, respectiv ordonanţă, asumarea răspunderii Guvernului sau sesiune extraordinară a Parlamentului.

---

Actualizare 11:05 Teodorovici: "Codul Fiscal nu va fi modificat, dar aplicarea unor măsuri poate fi devansată"

Ministrul de finanţe: "TVA de 19%, de la 1 ianuarie cel târziu"

Ministrul Finanţelor, Eugen Teodorovici, a declarat, marţi, că proiectul Codului Fiscal, retrimis vinerea trecută spre reexaminare Parlamentului de către preşedintele Klaus Iohannis, nu va suferi modificări, urmând să fie adoptat în aceeaşi formă de Parlament sau printr-o serie de ordonanţe ale Guvernului.

Teodorovici a adăugat că aplicarea unora dintre măsurile prevăzute în document ar putea fi devansată. Ministrul Finanţelor a subliniat că cea mai importantă măsură prevăzută în noul Cod Fiscal, TVA de 19%, va fi aplicată "de la 1 ianuarie cel târziu".

(E.D.)

---

După ce vineri a retrimis Parlamentului spre reexaminare Codul Fiscal, preşedintele Iohannis a promulgat, ieri, Codul de Procedură Fiscală şi a băgat de tot în ceaţă mediul de afaceri. Decizia este cu totul neobişnuită, întrucât cele două Coduri sunt "surori", fiind modificate în tandem.

Părerile despre decizia preşedintelui sunt împărţite în rândul politicienilor, consultanţilor şi oamenilor de afaceri. În timp ce unii spun că singura problemă la Codul Fiscal este modificarea TVA, care nu are impact pe promulgarea Codului de Procedură Fiscală, alţii spun că cele două legi sunt "surori" şi că, dacă se modifică noul Cod Fiscal în toamnă în Parlament, atunci va fi un blocaj total la nivelul contribuabililor şi administraţiilor fiscale.

Preşedinţia nu ne-a transmis, până la închiderea ediţiei, lămuriri asupra situaţiei.

Dan Schwartz, Managing Partner, RSM Scot, ne-a declarat: "Decizia de promulgare a Codului de Procedură Fiscală este cireaşa de pe tort, după ce Preşedinţia a trimis spre reexaminarea Parlamentului Codul Fiscal. Nu există o logică economică în acest şir de decizii. Codul de Procedură va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2016 şi se va aplica fie pe Codul Fiscal vechi, fie pe cel nou, care va ieşi din Parlament, după reexaminare. Este posibil să nu vedem modificări faţă de varianta aprobată în iunie, dar dacă vor exista, atunci cele două legi vor trebui corelate".

Consultantul susţine că în situaţia în care vor exista neconcordanţe între Codul Fiscal şi Codul de Procedură, vom avea o mare problemă: blocaj total la nivelul autorităţilor fiscale şi contribuabililor. În aceste condiţii, domnia sa crede că preşedintele Klaus Iohannis trebuie să explice public de ce a decis promulgarea Codului de Procedură Fiscală şi a respins Codul Fiscal.

Dan Schwartz apreciază: "Oricum, mediul de afaceri are de suferit din acest ping-pong politic cu legea. Din comunicarea Preşedinţiei, constat că motivele respingerii Codului sunt defazate în timp şi nu ţin de Codul Fiscal în sine, ci de politica fiscală. Acestea trebuiau dezbătute înainte de adoptarea legii în Parlament şi nu după. De obicei, în cererea de reexaminare, Preşedinţia precizează ce trebuie pus în loc în actul normativ nepromulgat. Nu este şi cazul Codului Fiscal. În aceste condiţii, retrimiterea actului normativ în Parlament aruncă noul Cod Fiscal în derizoriu. Probabil că nu vor exista modificări sau acestea vor fi minore".

Reprezentantul RSM Scot ne-a mai spus că orice amânare a adoptării noului Cod Fiscal, fie el bun sau rău, este nocivă pentru mediul de afaceri, care este privat de o planificare bugetară, iar proiectul bugetului de stat pe 2016 va fi realizat cu întârziere.

Dan Schwartz a ţinut să precizeze că mediul de afaceri nu a fost consultat la partea de politică fiscală atunci când s-a dezbătut noul Cod, dar pe partea tehnică au fost cooptaţi specialiştii, iar procedurile au fost simplificate, rezultând un act normativ bun.

Ionuţ Dumitru, preşedintele Consiliului Fiscal, ne-a declarat: "Probabil că preşedintele Iohannis nu a avut nicio problemă cu Codul de Procedură Fiscală. Dacă punctul de discuţie este doar nivelul de TVA şi acesta este motivul pentru care Codul Fiscal a fost retrimis Parlmentului, atunci nu există impact pe Codul de Procedură Fiscală. Codul Fiscal este cel care aduce modificări importante".

Domnul Dumitru a declarat, recent, că nu se poate certifica faptul că măsura de reducere a TVA nu va afecta MTO (Obiectivul bugetar pe termen mediu): "Anul trecut, am reuşit să respectăm deficitul structural aferent MTO, respectiv 1%, însă, anul viitor, la o TVA de 19%, vom discuta de un deficit efectiv de 3,2%, corespunzător unui deficit structural de sub 1%. Ca să avem un deficit structural de 1%, ar trebui ca deficitul efectiv să fie mai mic de 1%. În aceste condiţii, nu vom respecta pactul de stabilitate şi de creştere, vom avea o deviaţie masivă de la obiectivele pe termen mediu".

Şi Cristian Pârvan, secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), consideră că singura problemă a preşedintelui este reducerea TVA de la 24% la 19%: "Este neobişnuit să promulgi Codul de Procedură Fiscală fără Codul Fiscal. Probabil că şeful statului şi-a făcut socoteala că în toamnă Parlamentul va tranşa problema şi îi va retrimite Codul înapoi spre promulgare".

În urma deciziei de ieri a preşedinţiei, deputatul PNL Andreea Paul ne-a creionat două scenarii: "Avem noul Cod de Procedură, dar rămâne Codul Fiscal vechi, ceea ce impune corelarea prin OUG a celor două acte normative. Dacă rămâne noul Cod Fiscal după reexaminare, atunci nu va fi nicio problemă. Cert este că cele două coduri sunt înrudite: Codul Fiscal arată structura şi nivelul taxelor şi impozitelor, iar Codul de Procedură Fiscală indică modul de administrare al acestor taxe".

Domnia sa susţine că este logic să existe o corelare perfectă între aceste coduri pentru buna operabilitate.

Întrebată cum comentează decizia lui Klaus Iohannis, Andreea Paul ne-a spus că este clar că preşedintele îşi doreşte îmbunătăţirea şi simplificarea procedurilor fiscale din ţara noastră.

Coaliţia pentru Dezvoltarea României (CDR) apreciază că forma actuală a Codului Fiscal aduce claritate şi predictibilitate pentru mediul de afaceri şi că este important ca noul cadru fiscal să poată fi aplicat cât mai curând, dar să rămână stabil şi predictibil, cu efecte pe termen lung.

"Precizăm că implicarea Coaliţiei nu a vizat propuneri de niveluri sau praguri de impozitare, a căror stabilire a ţinut de asumarea răspunderii politice", se arată într-un comunicat al CDR.

Reprezentanţii Coaliţiei consideră importantă aplicarea noului cadrul fiscal cât mai curând, continuând totodată procesul de implementare a propunerilor de modernizare fiscală, rămase în curs de aprobare sau promulgare: "CDR apreciază dorinţa autorităţilor române de a limita extinderea poverii fiscale asupra mediului de afaceri prin adoptarea de măsuri care contribuie la poziţionarea competitivă a României din punct de vedere al fiscalităţii".

A continuat circul politic pe marginea Codului Fiscal

În numai trei zile, politicienii au transformat respingerea Codului Fiscal de către preşedinte într-un circ total, în goana după voturile necesare pentru alegerile de anul viitor.

Asumarea răspunderii Guvernului, adoptarea prin ordonanţă de urgenţă şi convocarea Parlamentului în sesiune extraordinară sunt cele trei variante pe care le iau în calcul liderii coaliţiei pentru promovarea măsurilor Codului Fiscal, a spus, ieri, preşedintele interimar al PSD, Rovana Plumb, potrivit Mediafax.

Domnia sa a subliniat faptul că se ia în calcul adoptarea unei decizii "sustenabile", dar aceasta va fi stabilită numai în urma discuţiilor în coaliţie.

"Se vor mai face amendamente, le studiem şi pe cele de la Cotroceni şi vom analiza. Cel mai important amendament se referă la reducerea TVA la 19%", a spus, la rândul său, liderul ALDE Daniel Constantin.

Liderii coaliţei sunt de acord cu Codul Fiscal în forma adoptată de Parlament, a ţinut să precizeze Rovana Plumb, care a adăugat că "modalitatea de soluţionare" a acestei chestiuni, în urma retrimiterii legii spre reexaminare, va fi comunicată de premierul Victor Ponta.

Liderul deputaţilor PNL, Eugen Nicolăescu, a declarat, ieri, că o lege adoptată de Parlament şi aflată în proces de promulgare -cum este Codul Fiscal- nu mai poate fi adoptat prin altă procedură legislativă, cum ar fi asumarea răspunderii Guvernului sau o Ordonanţă de Urgenţă. El speră că liderii coaliţiei vor convoca Parlamentul pe tema Codului Fiscal: "Probabil va avea mintea de pe urmă, în sensul în care să se pună la masă şi să convoace Parlamentul, că de aceea este majoritate parlamentară şi bineînţeles, absolut toţi cei care au ceva de spus să dezbată încă o dată care sunt riscurile aplicării Codului Fiscal, în condiţiile în care Guvernul nu şi-a îndeplinit angajamentele".

Guvernul Ponta are toată legitimitatea deciziilor, plecând de la ordonanţă la asumarea răspunderii în Parlament, să promoveze şi să implementeze măsurile cuprinse în Codul Fiscal, pentru că este obligat să ţină cont de votul dat de Parlament şi nu de opţiunile politice, a declarat preşedintele interimar al PSD, care a spus, duminică, într-o conferinţă de presă, că modificările de fiscalitate s-au bucurat în Parlament de o susţinere cvasiunanimă şi, de aceea, măsurile care sunt cuprinse în codurile fiscale trebuie să fie promovate.

Deputatul Andreea Paul a arătat, într-un comunicat de presă, că Guvernul Ponta nu este capabil să aplice Codul Fiscal: "Am susţinut permanent relaxarea fiscală responsabilă. O susţinem în continuare. Cu atât mai mult cu cât au fost adoptate amendamente ale PNL importante - este bine că PSD nu uită asta. Am spus şi ceea ce trebuie făcut pentru ca aceste măsuri de relaxare fiscală să poată fi aplicate fără a derapa. O colectare mult mai bună a TVA este obligatorie. Am şi făcut calculul pe care ei, cei din PSD, nu vor să-l facă. O creştere a colectării TVA de la 58% în prezent, la 73% cât mai repede posibil, pentru a acoperi integral golul dat de diminuarea TVA de la 24% la 19%, ţinta propusă este sub nivelul realizărilor bulgarilor în prezent, deci cu voinţa similară se poate şi la noi".

Domnia sa acuză că evaziunea fiscală a crescut sub guvenul PSD cu 18 miliarde de lei, conform ultimelor date disponibile la Consiliul Fiscal. Cam atât este şi impactul măsurilor de relaxare fiscală pe care l-au ratat în ultimii 3 ani, a subliniat deputatul, care a completat: "Atunci când am dat votul pentru Codul Fiscal am precizat acest lucru într-un pachet mult mai amplu de măsuri pentru o nouă construcţie bugetară. Nu doar că PSD nu are de gând să se preocupe de creşterea colectării veniturilor, de «moartea politică a evaziunii», cum le place lor să se exprime public, dar se aruncă la mărirea cheltuielilor bugetare fără acoperire sau pe datorie".

Andreea Paul consideră că PSD a căzut în propria fraudă economică şi minciună şi că semnalul ferm că PSD vrea doar să cânte relaxarea fiscală, nu să o aplice, l-a dat chiar doamna Rovana Plumb, când a anunţat introducerea noii legi a salarizării bugetarilor.

Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat, ieri, şi legea referitoare la anularea unor obligaţii fiscale, legat de reîncadrarea activităţii independente în activitate dependentă, a anunţat Administraţia Prezidenţială. Legea se referă şi la anularea obligaţiilor fiscale pentru salariaţii care au primit indemnizaţii de delegare, cum ar fi diurnele, pe care organele fiscale le-au considerat salarii.

Legea promulgată de preşedinte se mai referă la persoanele care au obţinut venituri sub nivelul salariului minim pe economie şi au fost obligate să plătească contribuţii de sănătate la nivelul salariului minim pe economie. Altă modificare se referă la persoanele fizice autorizate care au depăşit plafonul de venituri şi trebuiau să se declare plătitoare de TVA. În cazul în care contribuabilul şi-a exercitat dreptul de deducere în primul decont de taxă pe valoarea adăugată depus după emiterea deciziei de impunere, organul fiscal nu anulează diferenţele de taxă pe valoarea adăugată. În acest caz, organul fiscal anulează doar obligaţiile fiscale accesorii aferente diferenţelor de taxă pe valoarea adăugată.

În document este amintit că organele fiscale au reconsiderat/reîncadrat veniturile realizate din desfăşurarea ca activitate independentă a unor profesii libere ca fiind venituri din activităţi dependente, pentru meserii precum cele practicate de persoanele fizice autorizate în diverse domenii, de liber profesionişti (farmacişti, medici, arhitecţi, experţi contabili, consultanţi fiscali, evaluatori, executori judecătoreşti, avocaţi etc.) şi de persoanele fizice în domeniul drepturilor de autor.

Opinia Cititorului ( 13 )

  1. A promulga un nou cod de procedura fiscala, fara schimbarea coduli fiscal, nu este neaparat o grozavie, insa este, iata, un bun prilej pentru ca specialistii de Cismigiu sa se dezlantuie in titluri precum "A PROMULGAT CODUL DE PROCEDURA FISCALA, DAR A RESPINS CODUL FISCAL - Iohannis i-a bagat in ceata de tot pe oamenii de afaceri".

    1. Ai dreptate, s-a mai întâmplat. Codul fiscal este legea 571/2003 iar Codul de procedură fiscală este Ord Guv 92/2003. Există legi care actualizează doar unul dintre documente. De ex, Legea 46/2011 a actualizat doar procedurile. Sau Legea 100/2013. Sunt legi aprobate de Parlament și semnate de Președinte, conform procesului legislativ normal.

    Nu inteleg de ce sa respingi un Cod fiscal, bun-rau, asa cum o fi el numai pentru simplul motiv ca rata de colectare a TVA este de numai 58%. De ce nu se iau masuri pentru respectarea stricta a Legii iar romanul de rand sa nu sufere pentru neaplicarea prevederilor legale de colectare a TVA ? De ce sa suferim toti pentru evaziunea fiscala din Romania si de ce nu se pedepseste cu inchisoarea cu ani grei de temnita aceasta infractiune?

    1. Observatie corecta: reducand evaziunea fiscala, se obtine acces la dezvoltare economica, prin posibilitatea de a relaxa fiscalitatea. Numai ca reducerea evaziunii fiscale in Romania ar atinge interese extrem de dure, necesitand, printre altele, sa se afle si cam ce s-a intamplat cu Codrut Marta. Poftim de vezi!

      Da Cristi ai perfecta dreptate.... dar sa-ti mai spun eu ceva ...apropo de colectarea TVA-ului. In primele luni se lauda ca s-au facut colectari mai bune....Da intradevar asa este numai ca aceste colectari IN SUMA MARE se datoreaza si se compun din datoriile curente plus restantele... Deci pe viitor nu se pot face extrapolari (regule de trei simple)... se vor colecta doar contributiile de TVA cele curente...nemai existand restante... Sigur ca nu la toti restantierii sau ajuns la aceasta situatie dar trebuie sa tina cont si de aceasta situatie... Toti acesti "ageamii" nu sunt corecti si nu ne relateaza exact adevarul iar noi facem fel si fel de comentarii in necunostinta de cauza...

    Care ne crede pe toți prost informați.

     

    Cifra de 58% grad de colectarea a TVA făcea parte din rapoartele Consiliului Fiscal din 2011, cu referire la anul 2009. 

     

    Raport Anual 2011, pg 8, "Astfel la nivelul anului 2009, gradul de eficienţă al taxării în cazul taxei pe valoarea adăugată şi a contribuţiilor sociale – calculat ca raport între rata implicită de impozitare şi cea legală – este printre cele mai reduse din ţările est europene din eşantion, 58% în cazul TVA-ului, faţă de Estonia (90%) sau Bulgaria (71%) şi 64% în cazul contribuţiilor sociale." 

     

    Dna Paul știe desigur cum se colectează TVA-ul. A demonstrat-o cât timp a fost la conducere. Iată cum o laudă Consiliul Fiscal. 

     

    Raport Anual 2011, pg 34, "În perioada 2009-2010, gradul de eficienţă al taxării pentru TVA a scăzut substanţial în România comparativ cu perioada anterioară crizei economice, în 2010 eficienţa colectării fiind la acelaşi nivel ca în 2009, ceea ce sugerează faptul că mai bună colectare din a doua jumătate a anului nu a făcut decât să compenseze pierderile de eficienţă a colectării din primul semestru al anului." 

     

    Iată care sunt rezultatele colectării TVA din primul semestru (în miliarde lei): 

    2010: 16.4 (anul creșterii TVA cu 26%, de la 19 la 24) 

    2011: 21.6 (ultimul an cu Blejnar la ANAF și Ialomițianu la Finanțe) 

    2012: 23.7 (creștere de 9.7% - cum, PSD fără Blejnar colectează mai mult?) 

    2013: 24.2 (creștere de 2.1% - modest, dar în linie cu creșterea PIB de 1.8% din sem 1 al anului 2013) 

    2014: 24.6 (creștere de 1.6% - modest, dna ministru Petrescu) 

    2015: 29.2 (creștere de 18.7% - vai, ce căpcăun de ministru ați adus - ministrul "colectează tot") 

    A. Paul: " Am şi făcut calculul pe care ei, cei din PSD, nu vor să-l facă." Lasă-i pe cei din PSD, dna Paul. Ei, vă place calculul meu? Eu cred că din ce calcul ai făcut tu rezultă doar minciuni. Dna Paul, hai să ne comparăm cifrele și spuneți-mi unde greșesc. 

    1. Cristi aceste sume si procente calculate sunt convins ca sunt corecte... dar nu reflecta intrutotul...realitatea privind colectarea dela fiecare contribuabil in parte. Se ascund cateva nereguli asa cum am explicat la pct.2.2 unde ti-am dat un exemplu...Ca sa nu vorbim si de o analiza mai profunda asupra numarului de contribuabili ...trecand dela un an la altul etc. Situatia ..,parerea mea este mai complexa. daca vrem sa tragem totusi o concluzie. In economia noastra sau intamplat multe anomalii.... de ex cazurile de insolventa a societatilor ...etc.

      O cifra poate face cit o mie de cuvinte! :))

      Si ce spune vasile merita atentie. 

      Un pomicultor din Marea Britanie se lauda ...printre multe altele ca in anul trecut el a obtinut o recolta de-prune- in medie pe un pom intre 800-1000 de prune. Romanul... ca sa nu se fraca de rusine a zis ca el a obtinul o recolta medie pe un pom cu 15% mai mult decat in anul precedent. Intre timp aliniind datele .la aceeasi unitate de masura ( % ),britanicul n-a obtinut decat cu 8 % mai mult fata de anul precedent. Dar luand in cifre absolute... situatia era alta Romanul 200x15%=30 de prune,britanicul 900x8%=72 de prune. Si ca sa inchei aceasta "farsa politica" ...as sa laudat d-na Paula V cand a fost la guvernare cu INVESTITIILE facute in Romania.. Eram tara cu procentul cel mai mare din UE. Asa ca ..aceste date cu %.,ne pot da erori daca nu facem o analiza mai pertinenta.

      Creeaza buna dispozitie si tamaduieste sufletul.

      Nu am date legate de acest motiv și te cred că acesta ar putea fi un argument. Ba chiar îți dau și un exemplu în sprijinul tău.

       

      cursdeguvernare.ro: "Alte strategii ale Fiscului 

       

      În toamna anului 2013, o altă strategie a autorităților atingea apogeul. 

      La sfârșitul lunii 2013, ministrul Finanțelor de atunci, Daniel Chițoiu, anunța, în preambulul discuțiilor cu troica FMI-CE-BM, creșterea semnificativă a ratei de colectare a impozitelor și taxelor. 

      ... 

      Taxele si impozitele care fuseseră plătite cu întârziere au mai fost luate o dată de către fisc – prin executări silite și popriri de conturi, în intervalul în băncile comerciale încă nu apucaseră să anunțe plățile. 

      Așa-numite le reglaje s-au făcut ulterior, prin compensare de la un trimestru la altul, sau chiar de la un an fiscal la altul." 

       

      Sper că în acest caz nu este același lucru și că cifrele de colectare vor fi sustenabile. Uite ce acțiune s-a luat la începutul anului 2015. 

       

      "Se strânge lațul în jurul plătitorilor de TVA incorecți 

       

      Fiscul își formează adevărate baze de date cu informații detaliate despre plătitorii de TVA. Administratorii și asociații trebuie să declare chiar și ce profesii au, ce studii, ce au lucrat înainte, ce venituri brute au pe an, în ce firme mai sunt acționari și asociați, ce conturi are firma în străinătate, câte contracte de muncă sunt pe firmă. Cei care au făcut evaziune, și-au închis firmele mai vechi și le-au băgat în insolvență pe altele nu vor mai putea să fie plătitori de TVA. 

       

      O firmă care devine neplătitoare de TVA nu mai poate emite facturi purtătoare de TVA. Astfel, dacă o societate corectă face afaceri cu o firmă inactivă fiscal atunci firma corectă nu își poate deduce TVA în propria ei activitate. Cu alte cuvinte, firmele corecte care nu au probleme nu ar mai avea niciun motiv să cumpere mărfuri sau servicii de la firme neplătitoare de TVA, pentru că acele sume nu pot fi deduse din punct de vedere fiscal și astfel nu pot să își deducă acele cheltuieli din impozitul pe profit. Lista firmelor care nu mai au cod valid de TVA se găsește pe site-ul ANAF sub forma „Listă contribuabili inactivi fiscal“." 

       

      Iar efectul în primăvară a fost de aparente abuzuri. Firmele plătesc pentru a își continua activitatea până la judecarea cauzei. 

       

      "O adevărată campanie de descoperire a firmelor care fraudează TVA a luat amploare în ultima vreme. Direcţia Generală de Antifraudă Fiscală (DGAF) investighează marile lanţuri de evaziune, o acţiune legitimă şi necesară. 

      Din păcate, metoda de recuperare a taxei este foarte controversată. Practic, este verificat lanţul de tranzacţii, iar, dacă unul dintre furnizori a devenit, între timp, inactiv sau şi-a pierdut codul de TVA, consideră că celelalte firme „ştiau sau ar fi trebuit să ştie că, prin achiziţia lor, participă la o operaţiune implicată într-o fraudă privind TVA“, potrivit justificării din procesele verbale. Consecinţa este că inspectorii decid că societatea nu mai poate beneficia de dreptul de deducere a taxei şi îi blochează conturile, bunurile şi stocurile." 

      Uite ca numai din cateva conversatii intre noi...se nasc atatea si atatea probleme... si atunci intreb eu ?? nu era necesar mult mai explicit dezbaterea acestui Cod Fiscal ?? Fara nici un menajament trebuie sa atingem atat rezultatele pozitive si nu in ultimul rand ce facem cu acoperirea deficitului ( eventual zic eu) daca el se creeaza cum afirma unii specialisti.... Eu nu vreau sa politizez acest Cod Fiscal ...dar eu sunt ferm convins ca multi parlamentari ( convins ca peste 80 %) ..habar nu au sa interpreteze un buget.. chiar un buget de "buticar" Asa ca acel vot dat de d-lor a fost unul "cu capul inainte"...ca doar vezi tine bine la "electorat"..

    si-a luat omul tara inpoi.....si face cu cea ce vrea p--a lui.......oare creierele spalate feisbuciste care si ei si-au luat tara inpoi, au ceva habar de aceste coduri?....sau pentru astea nu trebuie dat like and share.....deci....neinteresant ....

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb