Cele 12 avioane F16 Block 15, achiziţionate de Forţele Aeriene Române, vor fi utilizate atât pentru poliţia aeriană, dar şi pentru misiuni de contracarare a acţiunilor unui inamic, potrivit unor surse din Armata Română.
Fostul ministru al apărării Corneliu Dobriţoiu a anunţat în urmă cu doi ani că ţara noastră riscă să nu mai poată asigura integral serviciul de poliţie aeriană, dacă nu vor fi achiziţionate noi avioane sau nu vor fi revitalizate cele 30-35 avioane MIG 21 Lancer, aflate în dotarea armatei române - în condiţiile în care acestea au peste 45 de ani de viaţă.
Ţara noastră a semnat Scrisoarea de Ofertă şi Acceptare cu Guvernul SUA în decembrie 2013, ceea ce asigură suportul programatic pentru transferul (aprobat de SUA) de aparate de zbor F-16 din Portugalia în România. Conform acordului respectiv, în România vor fi livrate 12 avioane de tip F-16 Block 15 la standardul "Midlife-Upgrade" începând cu 2016. Autorităţile române vor plăti 628 de milioane de euro pentru cele 12 aparate.
Forţele Aeriene Române sunt cel de-al 28-lea client care achiziţionează cel mai des utilizat avion de luptă multirol de cea de-a patra generaţie din lume. Avioanele F 16 sunt mai uşor de compatibilizat în cadrul proiectelor multinaţionale derulate de NATO.
Roderick McLean, vicepreşedinte al companiei şi director general al Integrated Fighter Group F-16/F-22, a declarat cu ocazia unei recepţii organizate de Lockheed Martin, în prezenţa premierului Victor Ponta: "Vom pune la dispoziţie standarde tehnice şi publicaţii pentru aparate de zbor pentru a garanta faptul că operatorii şi personalul tehnic dispun de surse de referinţă de prima clasă în scopul atingerii întregului potenţial al acestei platforme de luptă în prima linie". Circa 90 de piloţi vor fi antrenaţi pentru noile aparate. Atât pregătirea piloţilor, cât şi mentenanţa vor începe în Portugalia şi apoi activitatea se va transfera în România.
Premierul Victor Ponta a declarat că achiziţionarea avioanelor multirol F16 este un gest practic, prin care România îşi arată ataşamentul faţă de parteneriatul strategic cu SUA şi NATO. Domnia sa a adăugat: "Cred că decizia achiziţiei acestor avioane a fost una bună. Chiar dacă, sigur, a implicat şi implică nişte costuri importante, cred că şi Guvernul viitor va trebui să facă eforturi şi investiţii astfel încât capabilitatea militară românească să fie la nivelul standardelor NATO şi ale SUA".
• Duane Butcher: "F-16 poate furniza capacitatea unei reacţii puternice şi eficiente în cazul unei agresiuni"
Achiziţionarea unui avion de vânătoare complet interoperabil cu NATO şi forţe SUA este un pas important pentru transformarea forţelor aeriene române în forţe armate moderne şi interoperabile, F-16 furnizând capacitatea unei reacţii puternice şi eficiente în cazul unei agresiuni, afirmă Duane Butcher, însărcinatul cu afaceri al Ambasadei SUA la Bucureşti, adăugând că programul şi pregătirea aferentă pentru aceste aparate sosesc într-un moment extrem de important pentru regiunea Mării Negre.
Oficialul SUA a spus că este apreciat şi angajamentul consecvent al autorităţilor române pentru creşterea bugetului apărării în vederea atingerii standardului NATO de 2% din PIB, un imperativ necesar pentru ca forţele armate să îşi planifice capacităţile pe termen mediu şi lung.
• Din "Fast and Furious", Ponta a ajuns moale şi foarte lent, după zborul cu F16
"A zbura cu un avion supersonic a fost întotdeauna un vis pentru mine", a declarat recent premierul Victor Ponta, adăugând că nu şi-ar fi putut îndeplini niciodată această dorinţă cu un MIG 21 deoarece este prea înalt şi, în plus, ar fi trebuit să explice presei că utilizarea unui MIG nu înseamnă neapărat că "îţi plac cei care îl produc".
În urmă cu o lună, premierul Victor Ponta s-a aflat la Baza 71 Aeriană din Câmpia Turzii, unde a zburat cu un avion F-16, pilotat de un pilot american.
Premierul a spus: "Am aşteptat venirea lui F16, nu am dorit să ratez această oportunitate şi întotdeauna am fost pasionat de maşini rapide, maşini de raliu sau de Formula 1. Am crezut că sunt «Fast and Furious» (n.r. furios şi iute), însă, după zborul cu F16, am devenit moale şi foarte lent şi, când am aterizat, îmi pierdusem zâmbetul şi energia, dar nu şi mândria. I-am spus pilotului: fac pariu cu tine că piloţii români vor zbura chiar mai bine decât tine, pe aceleaşi aparate. Sper să văd acest lucru întâmplându-se".
CRIN ANTONESCU ÎN VIZITĂ LA LOCKHEED MARTIN
• "Investiţiile în Apărare pot reprezenta o oportunitate pentru noi locuri de muncă"
Preşedintele PNL, Crin Antonescu, a vizitat în această săptămână sediul Lockheed Martin din Washington DC, prilej cu care s-a întâlnit cu doamna Nancy Ziuzin Schlegel, vicepreşedinte Washington Internaţional Business Development şi cu directorii unor programe militare pe care această companie le dezvoltă.
Liderul liberal a susţinut că există o excelentă cooperare între România şi SUA în domeniul militar, iar faptul că ţara noastră a optat, spre exemplu, pentru avionul F16 atunci când a trebuit să aleagă un avion multirol pentru Forţele Aeriene, arată puternica dimensiune a cooperării în sectorul securităţii dintre cele două ţări. Lockheed Martin este compania care produce avioanele F16 , până în prezent fiind livrate 4544 aparate, România fiind al 28-lea client.
PNL susţine într-un comunicat: "Creşterea bugetului pentru Apărare în România, pe care PNL o susţine fără reţinere, poate reprezenta o oportunitate si pentru întărirea cooperării economice a parteneriatului strategic dintre România şi Statele Unite".
În opinia PNL, cooperarea cu firme americane din domeniul apărării poate să aducă investiţii pentru industria de apărare din România, noi locuri de muncă şi parteneriate tehnologice de substanţă.
Punctele de interes ale întâlnirii avute de Crin Antonescu la sediul Lockheed Martin au fost prezentările navelor de luptă pentru zona litorală sau a noului sistem antirachetă cu rază medie pe care Lockheed Martin îl dezvoltă împreună cu alte companii din Germania şi Italia, a sistemului de supraveghere AEGIS, care va fi instalat în cadrul sistemului antirachetă de la Deveselu.
•
Anul acesta F-16 Fighting Falcon sărbătoreşte 40 de ani de evoluţie şi rămâne cel mai eficient avion de luptă multirol de cea de-a patra generaţie din lume. Peste 4.540 aparate de zbor F-16 au fost livrate până în prezent şi se estimează că producţia va continua pe tot parcursul lui 2017. Cu sediul central la Bethesda, Md., Lockheed Martin este o companie globală aerospaţială şi de securitate cu aproximativ 113.000 de angajaţi în toată lumea şi este implicată în primul rând în cercetarea, proiectarea, dezvoltarea, fabricarea, integrarea şi susţinerea sistemelor, produselor şi serviciilor tehnologice avansate. Vânzările nete ale Corporaţiei în 2013 au fost de 45,4 miliarde de dolari S.U.A.
•
Suedezii de la Gripen şi consorţiul Eurofighter au făcut în urmă cu câţiva ani oferte ţării noastre, susţinând că avioanele lor sunt mai bune decât F16, deoarece sunt avioane mai noi, la preţuri similare.
Oficialii Gripen au spus, la acea vreme, că Romania şi-ar putea recupera o parte din bani din investiţiile pe care le-ar face în industria autohtonă.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 15.05.2014, 01:31)
Fă, Ponta în F-16 nu a fost copilot, ci bagaj. Avionul este supersonic, dar atunci nu a depășit viteza sunetului. Iar el a declarat că experiența aia în care n-a făcut absolut nimic a fost cea mai importantă din viața lui, când pe locul 1 ar fi trebuit să ceva legat de faptul că el conduce o țară.
Crin Antonescu este un zombie politic și se străduiește să deranjeze un spectacol în care el nu mai are niciun rol. "Investițile creează locuri de muncă" ... adică dacă e bine, nu e rău, ce descoperire făcu el taman din SUA ! Nici n-o să aibă cu ce plăti factura lobbyistei Schlegel pentru plimbarea la Lockheed Martin, se va face de tot râsul. Dar la acel moment nu va mai fi nici președinte PNL, așa că nu-i bai.
2. haine noi pentru un batranel
(mesaj trimis de ilie în data de 15.05.2014, 08:48)
Operatiunea cu RO -F16 este ca si cum ai pune un costum de firma pe un batran cu baston.
Pentru tarile care intradevar conteaza in NATO precum Polonia si Turcia s-au gasit solutii pt F16 noi la preturi" decente"
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de gigi în data de 15.05.2014, 14:31)
Masina la mana a doua, avioane la mana a doua.... suntem groapa de gunoi a europei si a americanilor......
2.2. mail de corespondenta (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de petru în data de 18.06.2014, 08:07)
poate la o suma generala facuta cu tot suportul logistic antrenarea pilotilor a tehnicienilor plus modernizarea la blok 60 daca se realizeaza nu e mult suma problema critica e ca lea luat prea vechi avioanele sint prea vechi sa vedem cum le va moderniza daca se va respecta promisiune sa le modernizeze blok 60 vom opera niste avioane cu aparatura mai moderna ca si polacii care au luat blok 52 + daca arfi fost sa se cheltuie separat cu toate celelalte lucruriri care ar fi necesare pentru zborul lor near fi costat mai mult problema e ca sint prea vechi
2.3. falcon (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.02.2016, 20:15)
este necesar- 3-4 escadrile f16-varf lance atac-aparare plus o escadrila f22/f35 sau eurofighter/rafale-atac si sustinere =aerian
1-distrugator,1-3 crucisatoare,1-2 fregate alaturi de cele existente=naval