• Comisia Europeană urmează să ia azi o decizie cu privire la un posibil ajutor de stat de aproximativ 27 de milioane de euro, bani care s-ar putea să fie imputaţi atât uzinei "Automobile Craiova", cât şi grupului "Ford"
• Sebastian Vlădescu: "Ajutoarele de stat pentru privatizarea uzinei craiovene vor fi recuperate repede, pentru că Ford va vira anual 300-350 de milioane de euro la buget"
Autorităţile noastre aşteaptă un răspuns oficial de la Comisia Europeană privind privatizarea uzinei de automobile de la Craiova cu gigantul Ford, până la sfârşitul acestei săptămâni, după care preluarea ar putea fi finalizată în maxim o lună.
Decizia Comisiei Europene ar urma să fie luată astăzi, la reuniunea săptămânală a Comisiei Europene. Potrivit unor surse oficiale europene, Comisia va impune societăţii craiovene şi companiei "Ford" să înapoieze statului român aproape 27 de milioane de euro, sumă ce reprezintă ajutorul de stat primit din partea autorităţilor române în procesul de privatizare.
Sebastian Vlădescu, preşedintele comisiei de privatizare a societăţii "Automobile Craiova", a declarat ieri, pentru ziarul "BURSA", că, deocamdată, nu a primit nimic oficial de la forul european până la acest moment, precizând că "Ford" nu trebuie să înapoieze nimic deocamdată statului român, întrucât nici nu a plătit şi nici nu a primit nimic până acum. Contractul de privatizare a uzinei de la Craiova conţine 43 de "clauze de consistenţă", printre care cele mai importante sunt acordul Comisiei Europene, aprobarea legii de privatizare în Parlament şi avizarea de către Consiliul Concurenţei a concentrării economice, fără de care preluarea nu se poate încheia.
Sebastian Vlădescu ne-a mai spus: "În momentul în care condiţiile vor fi îndeplinite, contractul va intra în vigoare, şi previzionez că acesta se va finaliza în jurul datei de 15-30 martie. În funcţie de conţinutul deciziei Comisiei Europene, vom discuta cu Ford. Personal, cred că Ford va fi de acord cu decizia Comisiei Europene şi, dacă va fi cazul, suma de 27 milioane de euro va fi plătită către statul român de către Automobile Craiova, împreună cu firma Ford".
Statul român poate acorda două ajutoare de stat la privatizarea Automobile Craiova de până la 200 de milioane de euro, potrivit acordurilor încheiate cu Uniunea Europeană, din care unul regional de circa 154 milioane de euro, şi un altul pentru pregătirea profesională, în valoare 50 milioane de euro, mai spune fostul ministru al finanţelor.
Autorităţile noastre au făcut deja notificări pentru cele două ajutoare de stat.
Sebastian Vlădescu ssusţine că, dacă statul român va acorda ajutoarele de stat , acestea vor putea fi recuperate în scurt timp, deoarece "Automobile Craiova" şi, implicit, Ford vor vira bugetului de stat, în fiecare an, între 300-500 milioane de euro.
Ajutorul de stat de aproape 27 de milioane euro care s-ar putea imputa astăzi uzinei şi compoaniei Ford nu intră în cele două amintite, precizează Sebastian Vlădescu, adăugând: "De fapt, Comisia Europeană ne impută acum că nu trebuia să stipulăm în contractul de privatizare că vrem să vindem Automobile Craiova unui producător de autoturisme, ci oricărei companii care ar fi dat mai mult".
Compania americană Ford a fost de acord să plătească 57 milioane de euro pentru 72,4%, care reprezenta pachetul deţinut de statul român la "Automobile Craiova".
Ford s-a angajat totodată la investiţii directe de 675 milioane euro pentru modernizarea fabricii şi pentru creşterea producţiei de automobile la 300.000 de vehicule anual, dar şi pentru suplimentarea numărului de angajaţi.
După privatizarea uzinei, Ford ar putea fi interesată şi de preluarea titlurilor de la acţionarii minoritari, din care cel mai important este SIF Oltenia, deşi legea pieţei de capital acordă facilitatea companiilor care preiau peste 50%, prin privatizare, să nu facă ofertă de preluare pentru restul acţiunilor. Sebastian Vlădescu confirmă voalat interesul Ford pentru restul acţiunilor de la uzina crioveană: "După finalizarea contractului Ford, va începe programul de restructurare a fabricii care îi cuprinde şi pe micii acţionari. În mod cert aceştia vor fi mulţumiţi".
Contractul pentru preluarea Automobile Craiova a fost semnat în luna septembrie a anului trecut, după ce statul român şi-a răscumpărat acţiunile vândute companiei coreene Daewoo, în 1994, pentru suma de aproximativ 60 de milioane dolari.