• Interviu cu Gheorghe Rizea Niţu, director general executiv al societăţii
"Altur" SA Slatina împlineşte anul acesta 28 de ani de existenţă, acumulând de-a lungul acestei perioade o bogată experienţă în realizarea produselor turnate din aliaje de aluminiu pentru producţia de pistoane auto şi de piese turnate din astfel de aliaje pentru industria constructoare de maşini din România. Prin redimensionarea capacităţilor de producţie şi a celor administrative, din dorinţa de a se adapta nevoilor specifice pieţei, dar şi prin promovarea investiţiilor şi a celor mai noi tehnologii au făcut din "Altur" SA o societate performantă, capabilă să concureze pe piaţa externă cu cele mai puternice firme europene. În toţi aceşti ani, politica firmei a fost şi va rămâne o politică de promovare a calităţii produselor, a diversificării portofoliului de produse şi a dezvoltării acestora la preţuri cât mai reduse, astfel încât raportul calitate/preţ să fie maxim. În acest sens, "Altur" SA are implementate sisteme de management ale calităţii (ISO 9001/2000, ISO-TS 16969/2002) şi de management al calităţii mediului (ISO 14001/2006).
2005 şi 2006, ani dificili pentru societate
Comentând involuţia activităţii societăţii din ultimii ani şi cauzele care au generat-o, domnul director general Gheorghe Rizea Niţu a declarat: "Activitatea anilor 2005 şi 2006, încheiată cu pierderi (5.985.954 lei pierdere netă în 2005, 4.239.505 lei pierdere netă în 2006) a fost influenţată de următorii factori: a) devalorizarea monedei europene în raport cu moneda naţională (2005/2004 scădere cu 11%, 2006/2004 scădere 13%); b) reînnoirea parcului auto din România cu produse din import, fapt ce a condus la o scădere semnificativă a vânzărilor pentru produsele autohtone; c) scăderea temporară a pieţei de autoturisme în anul 2005 la nivel european, lucru ce a condus la o diminuare a cererii de produse din partea clienţilor noştri din domeniul auto; d) creşterea substanţială a preţului la materia primă de bază folosită de noi (aluminiu primar şi aliaje de aluminiu), energie, utilităţi. În anul 2006, situaţia economico-financiară a companiei a înregistrat o tendinţă de îmbunătăţire faţă de 2005, datorită creşterii vânzărilor la export cu circa 54%, a dezvoltării de noi produse şi ca efect al investiţiilor realizate în acest timp".
23.360.000 euro venituri din export
Unul dintre cele mai importante obiective din strategia pe termen mediu şi lung a societăţii este consolidarea relaţiilor comerciale cu actualii clienţi şi dezvoltarea afacerilor cu aceştia, precum şi atragerea de noi clienţi, cu preponderenţă din spaţiul Uniunii Europene, dar şi din piaţa autohtonă. Piaţa externă a companiei a cunoscut o continuă dezvoltare în ultimii ani, ajungând la un volum al exportului de 23.360.729 euro în anul 2006 (15.132.639 euro în 2005, 14.841.921 euro în 2004), principala piaţă externă pentru piesele turnate fiind localizată în ţările Europei Occidentale, spre care se realizează 99,5% din total export, pieţele din Siria, Egipt şi Iran deţinând o pondere de 19% din exportul societăţii de piese de schimb auto.
Structura exportului pe ţări se prezintă astfel: Germania (40,24% din total export), Franţa (29,43%), Polonia (11,79%), Olanda (8,67%), Italia (8,21%), cei mai importanţi clienţi fiind firmele: TRW Automotive pentru piese turnate static şi sub presiune - corpuri sisteme frână - BMW, Audi, Volkswagen, Fiat, Mercedes, Renault; Continental Teves (Germania) pentru piese turnate static - corpuri sisteme de frânare - BMV; Rubitech (Olanda) pentru piese turnate sub presiune, destinate sistemelor de încălzire (centrale termice Vaillant, Nefid & Buderus, Wiessman); Hagelmayer (Germania) pentru piese turnate static, utilizate la compresoare tip Bock; Dalmed (Italia) pentru piese turnate sub presiune destinate sistemelor de încălzire (centrale termice Vaillant).
Produsele turnate static reprezintă 72% din producţie
Din punct de vedere al tehnologiilor de fabricaţie, produsele turnate static (gravitaţional) reprezintă 72%, cele turnate sub presiune 18%, iar cele prelucrate mecanic (finite) 10%, principalul beneficiar fiind industria auto (88% din total producţie).
În perioada 2004-2007, investiţii de 17.231.000 lei
În legătură cu efortul investiţional făcut în ultimii ani pentru retehnologizarea, modernizarea şi completarea bazei materiale şi tehnologiilor de fabricaţie, domnul Gheorghe Rizea Niţu a declarat: "În perioada 2004-2006, au fost finalizate investiţii în valoare de 10.426.684 lei, din care 4.893.285 lei în 2004, 6.838.527 lei în 2005 şi 2.694.868 lei în 2006, concretizate în achiziţia de utilaje pentru turnătorii şi secţiile de prelucrări la rece, laboratoare, tehnică de calcul, mijloace de transport, construcţii. Pentru acest an, ne-am propus realizarea unor investiţii în valoare de 6.805.000 lei, fapt care vine să confirme atenţia sporită pe care o acordăm adaptării proceselor de fabricaţie şi control la tehnologiile moderne existente pe plan mondial".
Evoluţia pieţei interne
În ceea ce priveşte evoluţia cererii pe piaţa internă pe segmentul de activitate al societăţii slătinene, domnul Gheorghe Rizea Niţu a precizat: "Piaţa internă pe segmentele ce prezintă interes pentru Altur SA Slatina (pistoane şi seturi motor), din punct de vedere al capacităţii de absorbţie are o evoluţie descendentă, cauzele fiind multiple: scăderea producţiei la clienţii mari (Roman SA Braşov); intrarea în procedura de faliment a societăţii Tractorul SA Braşov şi închiderea definitivă a societăţii ARO SA Câmpulung. Datorită faptului că aceşti clienţi, cu o pondere importantă în vânzările de pistoane de prim montaj au redus în mod drastic producţia de autovehicule şi reînnoirea parcului de autovehicule din România cu autovehicule din import, au diminuat capacitatea de absorbţie a pieţei interne pentru produsele noastre.
Apariţia de noi concurenţi la produsele Altur SA Slatina (seturi motor) a dus la diminuarea substanţială a vânzărilor pe acest segment de piaţă.
Pentru contracararea efectului acestui aspect al pieţei interne, ce conduce inevitabil la scăderea vânzărilor, Altur SA Slatina a adoptat o politică comercială modernă şi flexibilă, îndreptată către nevoile clientului, ceea ce îi va permite păstrarea vânzărilor la un nivel aproximativ constant".
102.567.000 lei cifră de afaceri în acest an
Pentru acest an, prin BVC, conducerea şi-a fixat ca principale obiective obţinerea unei cifre de afaceri în valoare de 102.567.325 lei, un profit brut de 796.500 lei şi finalizarea unui program investiţional în valoare de 6.805.000 lei.
26.437.000 lei cifră de afaceri pe primul trimestru
Pe primele trei luni din acest an, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2006, "Altur" SA Slatina a realizat următorii indicatori economico-financiari: 26.437.641 lei cifră de afaceri (21.893.702 lei trim. I 2006), 26.352.210 lei producţie vândută (21.787.998 lei trim. I 2006), 27.739.654 lei venituri din exploatare (22.086.046 lei trim. I 2006), 765.152 lei pierdere din exploatare (907.493 lei pierdere trim. I 2006), 151.475 lei pierdere financiară (485.220 lei pierdere trim. I 2006), 27.801.961 lei venituri totale (22.112.092 lei trim. I 2006), 28.718.588 lei cheltuieli totale (23.504.805 lei trim. I 2006), 916.627 lei pierdere netă (1.392.713 lei pierdere netă trim.I 2006).
ANALIZĂ DE PIAŢĂ
Volatilitate pentru acţiunile ALT
Societatea "Altur" din Slatina emite acţiuni care se tranzacţionează la categoria a doua a Bursei de Valori Bucureşti începând cu data de 3 decembrie 2004 sub simbolul ALT.
Pe parcursul ultimelor 12 luni, evoluţia titlurilor ALT a fost destul de volatilă, cotaţia oscilând între minimul de 0,19 lei/acţiune şi maximul de 0,294 lei/acţiune. În şedinţa de vineri cursul, a închis la 0,216 lei/titlu, fiind în creştere cu +0,47% faţă de joi.
D.D.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 11.07.2007, 15:45)
d