Asociaţia Marilor Reţele Comerciale (AMRCR) susţine că acuzaţiile de creştere artificială a preţurilor înainte de reducerea TVA fac parte dintr-un "plan al grupurilor de interese" deranjate de lupta cu evaziunea fiscală, acesta urmărind demonizarea supermarketurilor şi transformarea lor în "ţapi ispăşitori".
AMRCR transmite că îşi reafirmă sprijinul faţă de măsura de reducere a TVA la produse alimentare adoptată de Guvernul României, care va intra în vigoare la 1 iunie 2015.
Potrivit unui comunicat transmis redacţiei, Asociaţia Marilor Retaileri din România a recomandat tuturor membrilor săi să utilizeze toate instrumentele comerciale care le stau la dispoziţie pentru ca scăderea TVA să se regăsească în preţul la raft şi să fie, astfel, în beneficiul consumatorului. Această poziţie a fost exprimată şi în şedinţele oficiale avute la Ministerul Agriculturii la care au participat Ministerul de Finanţe, Consiliul Concurenţei, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului, dar şi la Comisia pentru Agricultură a Camerei Deputaţilor.
AMRCR reiterează faptul că înţelege să fie partener al Guvernului în acest proiect şi reaminteşte că membrii AMRCR au cerut FMI în urmă cu patru ani reducerea TVA la alimente în vederea relansării consumului, facilitării accesului clienţilor la produse alimentare de bună calitate şi redirecţionării bugetului familiilor şi către produse nealimentare.
Asociaţia reaminteşte faptul că acuzaţiile de creştere artificială a preţurilor în perioada premergătoare creşterii TVA nu au fost confirmate de nicio instituţie abilitată în acest sens. Dimpotrivă, Institutul Naţional de Statistică a dat publicităţii, recent, indicele preţurilor, potrivit căruia majoritatea preţurilor au scăzut în ultimele luni.
Potrivit AMRCR, în pofida acestor elemente a devenit evident în ultima perioadă că există un plan al grupurilor de interese deranjate de lupta Guvernului împotriva evaziunii fiscale prin care se încearcă demonizarea supermarketurilor şi portretizarea acestora în "ţapi ispăşitori" pentru diverse pretinse probleme cu care s-ar putea confrunta diferite sectoare din agricultura românească. În această strategie distructivă nimic nu a fost uitat: s-au folosit termeni precum "sabotaj" sau "tun" sau expresii precum "profiturile se ascund în buzunarele comercianţilor" pentru a ilustra situaţii de modificări ale preţurilor la diverse produse, fără a se fi menţionat dacă aceste produse erau sau nu în promoţie în perioadele monitorizate, dacă diferitele comparaţiile se refereau la aceeaşi marca de produs, acelaşi producător, acelaşi comerciant sau aceeaşi unitate de măsură. Retailerii au fost acuzaţi de practici incorecte în relaţiile cu furnizorii precum şi de transfer al profitului în afara ţării, folosindu-se, bineînţeles, întreg arsenalul naţionalist-populist de rigoare, transmite Asociaţia.
Aceasta arată că, mai mult, recent a putut constata că au devenit foarte vocale şi personaje care sub protecţia termenului "investitor" vor să transfere către supermarketuri pierderile suferite ca urmare a precarităţii propriului management.
"Însă fără îndoială cea mai mare surpriză sau, mai bine zis, stupefacţie ne-a fost provocată de uşurinţa cu care, sub pretextul sprijinului acordat producătorilor locali, s-au promovat concepte şi iniţiative care nu numai că nu au nimic de-a face cu existenţa unei pieţe libere şi concurenţiale, dar în subsidiar urmăresc să deturneze o parte a consumului către proprietarii pieţelor unde cvasi-totalitatea operaţiunilor comerciale este nefiscalizată.
Rezultatul concret pe care şi-l doresc cei care nu văd cu ochi buni reducerea TVA este diminuarea sumelor vărsate la bugetul de stat laolaltă cu discreditarea şi, dacă este posibil penalizarea, celor care plătesc transparent cele mai mari astfel de sume precum şi punerea Guvernului în situaţia în care să ia în calcul amânarea sau chiar renunţarea la aplicarea reducerii generale de TVA de la 24% la 20%, la începutul anului 2016, fapt ce va aduce importante prejudicii membrilor noştri care comercializează produse nealimentare", mai arată comunicat AMRCR.
Asociaţia reaminteşte public că negocierile dintre furnizori şi fiecare lanţ de magazine sunt confidenţiale din punct de vedere al termenilor contractuali, al bugetelor de marketing şi al termenelor de plată. Întotdeauna furnizorii supermarketurilor îşi primesc contravaloarea mărfurilor exact la termenele prevăzute în contracte. Furnizorii au dreptul de a sesiza Consiliul Concurenţei pentru a semnala presupusele practici incorecte de poziţie dominantă. Profiturile lanţurilor de magazine pot fi consultate cu uşurinţă la registrul Comerţului de unde cei interesaţi le pot obţine şi le pot face publice. "Luăm chiar în considerare acţionarea în justiţie a tuturor celor care, prin declaraţii halucinante şi absurde, nu pot face dovada unei aşa-zise repatrieri a profiturilor", precizează AMRCR.
Potrivit acesteia, marii retaileri au modernizat comerţul din România, iar serviciile oferite consumatorilor sunt la cele mai înalte standarde, în condiţii de maximă siguranţă alimentară realizată prin trasabilitate, etichetare, depozitare şi vânzare. Toate aceste beneficii pentru clienţii noştri trebuie luate în considerare atunci când vorbim de costurile de funcţionare pe o piaţă extrem de concurenţială ca cea din România, bazată în primul rând pe oferta calitate-preţ, fapt ce determină o bătălie şi mai acerbă între retaileri - pe diverse segmente de comerţ (cash&carry, mari suprafeţe, proximitate, discounteri) pentru câştigarea, satisfacţia şi fidelizarea fiecărui client.
Nimic însă nu opreşte consumatorul să se îndrepte, dacă doreşte, către pieţele agro-alimentare sau micii comercianţi. Din această perspectivă apare cu atât mai deplasată şi mai nejustificată dorinţa unora de a închide supermarketurile duminica şi în timpul sărbătorilor legale. Obiectivul urmărit este acelaşi - diminuarea sumelor vărsate la bugetul statului prin scăderea vânzărilor. Însă pe cei care pretind că vor să ia această măsură în sprijinul producătorilor locali şi consumatorilor nu îi interesează că de fapt mulţi producători şi procesatori care lucrează cu supermarketurile îşi vor vedea puse în pericol afacerile deoarece comenzile se vor reduce ca urmare a scăderii consumului şi a perisabilităţii de peste week-end.
Mai mult, o parte semnificativă din personalul acestora îşi va pierde stabilitatea financiară, cu toate neplăcerile care decurg din această situaţie.
La finalul acestei scrisori AMRCR se referă şi la relaţia dintre supermarketuri şi producătorii/produsele româneşti. "Prin eforturile noastre, toţi clienţii au posibilitatea să îşi aleagă din magazine produse locale şi tradiţionale care sunt marcate vizibil. În plus, informaţii despre produsele româneşti se pot regăsi în cvasi-totalitatea mijloacelor specifice de informare; cataloage, flyere, broşuri, site-urile comercianţilor etc", transmite AMRCR.
Potrivit Asociaţiei, programe comerciale speciale au fost dezvoltate cu mulţi producători români, calibrate după potenţialul acestora, dar şi după sezonalitatea produselor. Câteva exemple ar fi: BILLA - Bun de România; METRO - De-ale noastre; PENNY- Produs în România; MEGA IMAGE - Sere, Gusturi româneşti; KAUFLAND - Din toată inima pentru România; CORA - cora alege româneşte; CARREFOUR - Filiera calităţii; Din grădină, la Carrefour, etc.
AMRCR îşi propune în perioada următoare să comunice mult mai multe detalii şi informaţii despre astfel de programe. Desigur că există în continuare potenţial de consolidare a unor astfel de iniţiative, iar trendul este crescător.
În concluzie, marile lanţuri de magazine consideră că singurii care pot face diferenţa pe o piaţă liberă din punct de vedere concurenţial sunt consumatorii, iar intervenţiile legislative sau administrative de orice fel, care nu ţin seama de acest adevăr fundamental şi nici nu se regăsesc în practica europeană, vor crea probleme colaterale, cu impact economic greu de estimat.