Vânzările de maşini electrice (BEV) pe principalele cinci pieţe europene (Franţa, Germania, Italia, Spania şi Marea Britanie) au crescut puternic, cu 72%, în 2021 comparativ cu anul anterior, dar menţinerea acestui ritm în 2022 este pusă sub semnul întrebării din cauza reducerii stimulentelor anunţate de guverne, reiese dintr-o analiză realizată de Strategy&, departamentul de strategie globală din reţeaua PwC.
"Nu există nicio îndoială că piaţa automobilelor electrice va continua să crească în următorii ani, dar ritmul va fi influenţat de nivelul stimulentelor acordate de statele europene, dar şi de o prelungire a crizei semiconductorilor. Stimulentele oferite în ultimii doi ani au avut efectul scontat, numărul înmatriculărilor de maşini cu combustie internă reducându-se semnificativ în Europa. În România, guvernul a anunţat recent continuarea programelor Rabla şi Rabla Plus şi creşterea sumelor, dar aceste măsuri nu sunt suficiente pentru diminuarea apetitului pentru maşini second hand şi pentru îndeplinirea ambiţiilor statului de întinerire a parcului auto naţional, unul dintre cele mai vechi din Europa", a declarat Daniel Anghel, Partener şi Lider pentru industria Auto în cadrul PwC România.
Potrivit analizei, ca efect al creşterii vânzărilor de automobile electrice şi hibride, cota de piaţă a înmatriculărilor de maşini cu combustie internă (ICE- Internal combustion engine) noi a scăzut pe primele cinci pieţe europene la 58,2% anul trecut, de la 92% în 2019. Spre exemplu, în Regatul Unit, aceasta a scăzut de la 91% la 55%, iar în Germania, de la 92% la 58%. Performerul Europei a fost însă Norvegia, unde cota de piaţă a maşinilor cu combustie internă a fost în 2021 de doar 8%, cea mai mică din lume. De asemenea, în Suedia şi în Ţările de Jos, cota de piaţă ICE a fost depăşită pentru prima dată în 2021, situându-se la 49% şi, respectiv, 47%.
Pe lângă reducerea stimulentelor guvernamentale, o altă piedică în ceea ce priveşte menţinerea nivelului de creştere a vânzărilor de vehicule electrice este legată de faptul că ritmul de instalare a staţiilor de încărcare în Europa nu este suficient de rapid pentru a satisface cererea în creştere. Raportul strategy& notează că în timp ce vânzările de automobile electrice au crescut de şase ori între anii 2017 şi 2020, numărul de puncte de încărcare doar s-a dublat în aceeaşi perioadă.
Pe de altă parte, există şi factori care vor susţine vânzările şi producţia de maşini electrice precum obiectivele ambiţioase de reducerea emisiilor de CO2, măsurile de eliminare treptată şi obligatorie a vehiculelor cu combustie internă, modelele tot mai variate şi atractive ale producătorilor şi de consumatorii tot mai atenţi la mediul înconjurător.
Conform analizei, la nivel global, aproape 4,4 milioane de vehicule electrice au fost vândute în 2021, în creştere cu 121% faţă de 2020. China a înregistrat cele mai mari vânzări, de aproape 3 milioane de BEV anul trecut, în creştere cu 172% faţă de 2020, deoarece cumpărătorii au vrut să profite de stimulente înainte de eliminarea lor. În SUA, deşi vânzările de maşini electrice au crescut cu 60% comparativ cu 2020, cota de piaţă a ICE se situa încă la 91% la finalul anului 2021.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 15.02.2022, 13:23)
Mai terminati cu cersitul de bani de la guvern vanzatorilor de masini.. Toata ziua va plangeti dar vindeti numai harburi noi slabe la pret foarte mare.. Iar masinile electrice polueaza mai mult decat cele clasice plus bateriile sunt proaste si se descarca repede...
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 15.02.2022, 13:31)
Mai mult poluezi tu decat o masina electrica:-)
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 15.02.2022, 18:23)
Tot cei bogati sunt subventionati si aici...daca ai 30-35 000 euro pentru o masina electrica, ai fi avut si 40-45 000, fara subventia de la stat.
Cei cu venituri medii, in Romania, isi permit cel mult un Spring electric.