Ashok Kalyanswamy, Chief Information Officer la Saxo Bank, explică modul în care Covid-19 a accelerat tranziţia către cloud şi descrie trei paşi pentru a aşeza firmele pe calea spre adoptarea acestei tehnologii cu succes, conform unui comunicat de presă.
Dacă pandemia ar fi "lovit" acum cinci ani, firmelor de servicii financiare le-ar fi fost mult mai dificilă trecerea bruscă la munca de acasă. Într-o astfel de criză, în care interacţiunea faţă în faţă cu clienţii şi colegii de muncă trece prin asemenea provocări, produsele şi serviciile pe care le oferim trebuie să fie complet digitale. De asemenea, pandemia a creat o mulţime de tulburări bruşte pe pieţe, cu multă volatilitate, iar sistemele au fost supuse unor presiuni uriaşe, deoarece nimic nu a fost planificat. În acest context, o schimbare invizibilă, dar extrem de importantă, a evoluat în linişte pentru a deveni eroul necunoscut al crizei Covid-19: tehnologia cloud.
Conform comunicatului, tehnologia cloud ne conectează indiferent de locul în care ne aflăm în lume, ne oferă acces la aplicaţii critice şi servicii inovatoare, creează parteneriate în interiorul şi în afara organizaţiilor noastre şi ne permite să scalăm un business rapid şi ieftin, la cerere, pentru a spori oferta noastră de afaceri.
În timp ce un număr din ce în ce mai mare de firme de servicii financiare au migrat către cloud de-a lungul anilor, pandemia a creat o necesitate bruscă pentru o utilizare mai mare a tehnologiei, iar firmele care nu începuseră această călătorie s-au grăbit să o adopte. Trecerea bruscă la digitalizarea la scară, gestionarea volumelor la cerere, oferirea de servicii şi produse a generat rapid o încărcătură uriaşă asupra infrastructurii. Unele sisteme au fost tensionate sub greutatea cererii, trimitând un semnal de alarmă pentru furnizori.
Potrivit sursei citate, ceea ce a demonstrat criza este necesitatea acestei tehnologii, dar şi munca pe care firmele şi furnizorii trebuie să o facă pentru a le echipa pentru acest nou mod de lucru. În timp ce unele firme erau bine pregătite, altele se aflau într-o etapă mult mai timpurie în călătoria lor în cloud, când a lovit pandemia. Adoptarea serviciilor cloud şi digitale poate părea a fi un proces simplu - cum ar fi cumpărarea de spaţiu de stocare cloud de la un magazin online - dar realitatea este mult diferită. Schimbarea nu se datorează doar tehnologiei, instrumentelor şi arhitecturii fundamentale, ci necesită o tranziţie culturală şi operaţională mult mai mare. Deci, cum se desfăşoară această tranziţie în firmele aflate la începutul călătoriei lor în cloud sau cele care încă nu au început acest lucru? Ca o companie care a adoptat timpuriu cloud-ul, la Saxo cunoaştem provocările tranziţiei unei organizaţii mari şi complexe. Din experienţă, există trei paşi critici:
• Înţelegeţi "de ce": una dintre principalele bariere în calea adopţiei nu este de ordin tehnic. Suntem creaturi conservatoare şi este nevoie de timp pentru a ne antrena pentru noi obiceiuri. Înainte ca o firmă să se gândească la provocările tehnologice, factorii de decizie superiori, care nu lucrează neapărat în roluri tehnice şi angajaţii trebuie să înţeleagă "de ce" şi "ce este acolo pentru ei". Pentru cei neiniţiaţi, cloud-ul poate părea un nivel suplimentar de complexitate şi ar putea părea chiar perturbator în primele etape ale implementării sale, notează sursa citată. Cei care conduc proiectul trebuie să expună de ce această investiţie semnificativă este esenţială pentru funcţionarea afacerii, ceea ce este necesar pentru afacere şi, important, scopul final şi modul în care duce firma la nivelul următor.
• Gestionaţi riscurile şi controalele: riscurile şi controalele sunt vitale şi necesită o analiză atentă şi dezvoltarea unei infrastructuri tehnice şi organizaţionale adaptate. Cloud-ul nu cunoaşte limite, dar firmele cu o prezenţă globală trebuie să fie conştiente de diferenţele potenţiale în reglementare şi conformitate în ţările în care operează. Firmele trebuie să construiască relaţii cu aceste părţi pentru a se asigura că înţeleg ceea ce li se cere în diferite jurisdicţii, precum şi să ia în considerare implicaţiile în materie de securitate a datelor pentru a evita să fie prinşi cu garda jos de regulile organismelor regionale.
• Stimulaţi schimbările culturale: pentru ca această schimbare să aibă succes, utilizarea cloud-ului trebuie să fie la fel de normală pentru angajaţi ca şi utilizarea e-mailului sau a telefoanelor. Ca şi în cazul oricărui instrument sau abilitate nouă, instruirea şi workshopurile sunt esenţiale pentru această schimbare. O echipă de oameni care cred în eficacitatea tehnologiei şi devin utilizatori obişnuiţi se va asigura că afacerea obţine cea mai mare valoare din infrastructură, va limita riscul de erori umane şi va determina rentabilitatea investiţiei.
Fără aceşti trei paşi, un program nu va produce beneficiile scontate. Fără educaţie, personalul se va lupta în adoptarea tehnologiei şi, fără să se concentreze asupra riscurilor şi controalelor, managementul şi autorităţile de reglementare nu vor fi fericite, iar proiectul va eşua.
Conform comunicatului, pandemia a catalizat trecerea la cloud. În noua "lume", lipsa unei strategii de migrare către cloud ar putea fi fatală - afacerile ar trebui să o vadă ca o inevitabilitate care trebuie să se întâmple, mai bine devreme decât mai târziu. Furnizorii se adaptează, de asemenea, la schimbările uriaşe din ultimul an, ceea ce provoacă o inovaţie rapidă în tehnologia cloud şi aplicaţiile sale - a fi blocat în continuare înseamnă a rămâne în urmă. În anii următori, vom analiza această tranziţie la fel de importantă ca trecerea de la maşini de scris la computere, sau de la scrisori la e-mail. Indiferent de stadiul în care vă aflaţi în călătoria asta, nu a existat niciodată un moment mai important pentru a formula o strategie coerentă despre cum să profitaţi la maximum de cloud.