• Lipsă acută de oameni în sectorul siguranţei feroviare
• Deficit bugetar de 95 milioane lei, înaintea negocierii contractului colectiv de muncă
• Contractul pe spaţiile comerciale, necesar pentru bazele de tratament şi de odihnă construite de sindicat
Sute de sindicalişti de la metrou au protestat, ieri, în faţa Ministerului Transporturilor. Conform unui comunicat de presă emis de Unitatea Sindicatul Liber Metrou (USLM), angajaţii Metrorex sunt nemulţumiţi de lipsa acută de personal, de deficitul bugetar înregistrat care se ridică la 95 de milioane lei, de noua organigramă a societăţii, de situaţia contractelor cu firmele Alstom şi Astaldi, de situaţia clubului sportiv Metrorex şi de faptul că ministerul de resort nu a mai prelungit contractele de asociere în participaţiune dintre societatea de stat şi Sindomet - firma sindicatului, pentru spaţiile comerciale din staţiile de metrou.
Manifestanţii au solicitat demisia guvernului, demisia ministrului trans-porturilor Lucian Şova şi demisia directorului general al Metrorex, Dumitru Şodolescu.
Liderii sindicali susţin că metroul care transportă peste 700.000 de călători în fiecare zi nu funcţionează cu promisiuni şi că este necesară o stabilitate, care nu a fost asigurată până acum, prin prisma celor 23 de miniştri ai transporturilor şi celor 20 de directori generali ai societăţii Metrorex numiţi din 1990 încoace.
Referitor la lipsa acută de personal, preşedintele USLM, Ion Rădoi, a spus: "Nu avem oameni pentru siguranţa circulaţiei. Avem semnat de peste un an un memorandum în urma căruia trebuiau angajaţi 700 de oameni pentru siguranţa circulaţiei feroviare. Am avut anumite probleme tehnice, dar avem chiar riscuri în siguranţa circulaţiei în momentul în care nu avem personalul necesar, nu avem personalul pregătit. Cunoaştem cu toţii că s-au desfiinţat şcolile profesionale şi tehnice, şi ne trebuie timp ca să îi pregătim pe viitorii angajaţi. Acum dăm în exploatare Drumul Taberei-Ghencea, magistrala 5, dar cu cine dăm în exploatare? Am dat drumul în zona Bucureştii Noi la încă două staţii de metrou. Am ajuns ca un salariat să alerge în trei staţii. Vă spun că este lipsă de siguranţă. Acum chiar există risc. Nu am vrut să spun, pentru a nu speria călătorii, pentru a nu panica oamenii. În loc să angajeze aceşti oameni, ministerul a preferat să angajeze doi directori şi 20 de şefi de servicii".
Angajaţii sunt nemulţumiţi că, pes-te două săptămâni, când trebuie să demareze negocierile privind noul contract colectiv de muncă, nu vor avea bază de plecare, ţinând cont că Metrorex înregistrează un deficit de 95 milioane lei în zona cheltuielilor de exploatare, zonă care cuprinde, conform liderilor sindicali, şi cheltuielile privind salariile.
Preşedintele USLM a spus: "Începem negocierea contractului colectiv de muncă şi le va fi tare greu ministrului transporturilor şi directorului general al Metrorex. Să nu se mai ascundă ei după nu ştiu ce contract, după nu ştiu ce alte şmecherii cu care încearcă să prostească opinia publică. Şi noi de unde plecăm să negociem? În niciun caz nu o să ne vindem forţa de muncă de anul ăsta la nivelul anului trecut".
• Contractul pentru spaţiile comerciale, vital pentru concediile angajaţilor
Una dintre problemele spinoase între conducerea Metrorex şi Ministerul Transporturilor, pe de o parte, şi sindicalişti, pe de altă parte, se referă la contractul de asociere în participaţiune privind închirierea spaţiilor comerciale din staţiile de metrou.
Până acum închirierea acestor spaţii a fost făcută de societate prin intermediul firmei Sindomet Servcom SRL, care aparţine USLM. Sindomet Servcom SRL are în administrare toate spaţiile comerciale din staţiile de metrou, cu excepţia restaurantului McDonald's din staţia Piaţa Unirii 2.
Deoarece ministrul de resort Lucian Şova şi noul director general Dumitru Şodolescu consideră că veniturile înregis-trate de Metrorex în urma acestui contract sunt foarte mici, au decis să nu mai prelungească actualul contract pe care îl au cu Sindomet şi să scoată la licitaţie publică închirierea spaţiilor co-merciale din staţiile de metrou.
USLM susţine că acest gest ar afecta interesele angajaţilor de la Metrorex, care au avut parte de beneficii, în urma laturii sociale a acestui contract.
Ion Rădoi, preşedintele USLM a punctat: "Au ajuns să speculeze acel contract comercial şi social pe care îl avem şi care există de 28 de ani. Acolo 5000 de salariaţi ai metroului au nişte avantaje, din punct de vedere social, şi alţi 1000 de oameni care sunt comercianţi cu familiile lor trăiesc tot de acolo de 28 de ani. Acel contract a creat bazele de odihnă şi de tratament de la Buşteni şi pe care intenţionăm să le facem şi la mare. Pentru realizarea aces-tor baze, comercianţii au depus bani la Fondul de Stat, la Ministerul Trans-porturilor şi la sindicat. Acum ce interese există, cui vrea ministerul să dea acest contract? De ce vrea Ministerul să ia, după 28 de ani, şi să ducă în altă parte, spaţiile comerciale de la metrou? Au pus tot accentul nemulţumirilor noastre pe acest contract. Oricum nu vom renunţa la el".
Sindicaliştii au amintit şi de pierderea procesului cu firma Astaldi, prin care Metrorex este obligată să plăteas-că suma de 110 milioane euro, în condiţiile în care înregistrează deficit bugetar.
Liderul USLM a conchis: "A trebuit ca să mai pierdem şi un proces cu firma italiană Astaldi, care trebuia în anul 2015 să dea în exploatare Magistrala 5 înspre Drumul Taberei-Ghencea. Avem de plătit în urma acestui proces 110 milioane de euro, pentru că nu le-am asigurat un sediu. În acest timp colegii noştri mor în subteran pentru un leu în plus la salariu, când negociem contractul colectiv de muncă".
El a acuzat conducerea Ministerului Transporturilor şi conducerea Metrorex că refuză dialogul cu sindicatul şi, din această cauză, protestele vor continua până joi, inclusiv, la sediul minis-terului de resort, unde sindicaliştii au înregistrat solicitările lor.
În cazul în care acestea nu vor fi rezolvate, în 27 şi 28 septembrie, angajaţii Metrorex vor protesta în faţa Palatului Victoria. Dacă toate solicitările nu vor fi rezolvate în perioada următoare, liderii sindicali iau în calcul organizarea, în luna septembrie, unei greve generale la metrou exact în perioada în care Capitala va cunoaşte un vârf din punct al vederii folosirii transportului în comun.