În contextul lansării în dezbatere publică a proiectului planurilor cadru pentru învăţământul liceal şi profesional, ANIS - Asociaţia Patronală a Industriei de Software şi Servicii - prezintă observaţiile sale referitoare la tematica competenţelor specifice tehnologiei informaţiei. Propunerea este elaborată cu sprijinul Uniunii Profesorilor de Informatică din România (UPIR) şi a unui grup de profesori universitari din principalele universităţi din ţară, conform unui comunicat trimis redacţiei.
"Specialiştii români cu abilităţi excepţionale în tehnologia informaţiei au făcut ca ţara noastră să fie recunoscută ca un hub al excelenţei în IT pe plan mondial. Însă, atât succesul actual, cât şi dezvoltarea viitoare a sectorului IT, depind în cea mai mare măsură de numărul şi gradul de pregătire al absolvenţilor de liceu şi învăţământ universitar din România. Numărul de specialişti IT şi al absolvenţilor din facultăţile de profil este însă cu mult sub cerinţele pieţei. Pe de altă parte, la capitolul digitalizare a populaţiei suntem pe penultima poziţie a clasamentului DESI 2020. Într-o societate informaţională, nu putem avea o industrie IT performantă şi o societate pregătită să adopte economia digitală dacă dezvoltarea competenţelor digitale nu se regăseşte şi în ponderea cursurilor de TIC si informatică pentru licee, indiferent de profilul absolvit", a declarat Ion Moldoveanu, membru in Consiliul Director ANIS.
În acest sens, ANIS a trimis către autorităţile competente (Ministerul Educaţiei şi Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării) o serie de observaţii asupra proiectului planurilor cadru pentru învăţământul liceal şi profesional, pus în dezbatere publică. Astfel, din punctul de vedere al industriei de software şi servicii, este necesară introducerea de cursuri de tehnologia informaţiei, inclusiv programare, în trunchiul comun pe toată durata liceului, atât în liceele teoretice, cât şi în învăţământul profesional vocaţional şi tehnic. Concret, ANIS propune următoarele măsuri:
Includerea a minimum unei ore de informatică şi unei ore TIC în trunchiul comun în fiecare an de studiu, pentru toate formele de învăţământ. Întreruperea orelor de programare în clasa a IX pentru toţi elevii ce nu urmează un liceu cu profil informatic va diminua şansele acestora să ajungă la un nivel de competenţe digitale adecvat societăţii şi economiei actuale, precum şi şansele acestora să lucreze în industria IT şi conexă, cu impact atât economic cât şi social.
Evaluarea competenţelor digitale la bacalaureat, inclusiv algoritmică şi bazele programării. Includerea tehnologiei informaţiei în cadrul probelor de bacalaureat reflectă faptul că aceasta are un rol extrem de important în viaţa oricărui cetăţean, stimulând noile generaţii să investească în formarea competenţelor digitale critice pentru o societate digitală.