Peste 50 de primării de oraşe riscă să intre în incapacitate de plată şi să îşi închidă porţile, ca urmare a efectelor pandemiei de COVID-19 şi a lipsei de dialog din partea Ministerului de Finanţe, avertizează Asociaţia Oraşelor din România (AOR), prin intermediul unui comunicat de presă.
Reprezentanţii AOR declară că estimările făcute de asociaţie privind scăderea gradului de încasare la nivel local s-au dovedit corecte, iar, din analiza situaţiei gradului de colectare a impozitelor şi taxelor locale, reiese clar o situaţie disperată pentru administraţia locală de la nivelul oraşelor mici, care, în curând, nu vor mai dispune de fonduri.
"Cu o scădere de peste 25% a sumelor încasate din impozitele şi taxele locale faţă de anul trecut şi a încasărilor din impozitul pe venit raportate la sumele planificate la începutul anului, unele oraşe au ajuns să nu-şi mai plătească asigurările sociale şi pe cele de sănătate sau impozitele aferente salariilor, au renunţat la minimele construcţii privind infrastructura edilitar-urbană, existând pericolul să nu-şi mai poată susţine utilităţile vitale pentru comunitate, precum iluminatul public. În lipsa unor măsuri clare, articulate, venite din partea Ministerului Finanţelor, multe dintre oraşele mici nu vor mai avea bani pentru o bună funcţionare a şcolilor, spitalelor şi a altor servicii care deservesc, pe lângă locuitorii proprii, şi locuitorii comunelor învecinate", se arată în comunicatul de presă al Asociaţiei Oraşelor din România.
Primarii oraşelor mici susţin că, din cauza situaţiei dramatice creată de pandemia de COVID-19, care a crescut semnificativ cheltuielile administraţiilor publice locale, bugetele unităţilor administrativ-teritoriale vor suferi scăderi semnificative, care nu vor putea fi compensate prin măsurile pe care le pot lua edilii. De aceea, ei consideră că nu vor putea să îşi îndeplinească atribuţiile prevăzute de Constituţie şi legile în vigoare, din cauza dificultăţii privind asigurarea funcţionării, şi că vor fi în imposibilitatea de a finaliza proiectele începute şi, mai ales, de a iniţia alte proiecte destinate comunităţilor locale.
Prin urmare, Asociaţia Oraşelor din România (AOR) îi solicită ministrului Florin Cîţu să facă, cât mai rapid, o rectificare de buget în care să cuprindă următoarele măsuri:
- repartizarea de către Ministerul Finanţelor Publice către unităţile administrativ-teritoriale a unor sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată şi/sau din alte surse, care să asigure sumele rezultate la începutul anului, ca urmare a mecanismului de alocare şi a celui de echilibrare a bugetelor locale, prin modelul de calcul prevăzut de Legea 5/2020
- asigurarea unui buget minim de 2 milioane lei/comună/an, 6 milioane lei/oraş/an şi 12 milioane lei/municipiu/an
- alocarea pentru unităţile administrativ-teritoriale care organizează şi asigură funcţionarea unor servicii publice de diversitate, mărime şi complexitate sporite, care deservesc, pe lângă locuitorii acestor UAT-uri şi locuitorii din comunele învecinate (licee; spitale; creşe; servicii de evidenţă informatizată a persoanei; centre permanente pentru persoane în vârstă şi alte servicii sociale; poliţie locală ş.a.) a unor sume suplimentare, între 200 şi 300 lei/locuitor/an, în funcţie de numărul categoriilor de servicii pe care le finanţează
- susţinerea de către bugetul de stat a sumelor necesare pentru cofinanţarea cheltuielilor eligibile şi a celor neeligibile în cazul proiectelor admise la finanţare cu fonduri externe nerambursabile şi stabilirea unui mecanism de atribuire a acestor sume către unităţile administrativ-teritoriale, care să asigure avansuri la semnarea contractului de finanţare, urmând ca restituirea integrală a diferenţei rămase să se facă după finalizarea implementării proiectelor
- decontarea imediată a tuturor cheltuielilor generate de pandemia de Covid-19
- creşterea la 90% a cotei de finanţare a drepturilor asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav sau indemnizaţiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav acordate în baza prevederilor art. 42 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare
- pentru secţiunea de dezvoltare a bugetelor locale, pe lângă fondurile puse la dispozţie de UE şi prin alte finanţări, se vor folosi, în principal, împrumuturile rambursabile care pot fi contractate de către unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, cu luarea următoarelor măsuri:
a) creşterea până la 35% a gradului de îndatorare a unităţilor sau subdiviziunilor administrativ-teritoriale, stabilit conform legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale;
b) suplimentarea limitelor privind tragerile din finanţările rambursabile contractate sau care urmează să fie contractate de către unităţile sau subdiviziunile administrativ-teritoriale, în anul 2020, cu suma de un miliard lei.
Reprerzentanţii AOR susţin că situaţia dificilă cu care se confruntă multe dintre oraşele mici şi mijlocii nu va putea fi depăşită fără un dialog real între conducerea asociaţiei şi Ministrul Finanţelor Publice, care să analizeze şi să pună în practică măsurile propuse de primari, formulate pe baza realităţii din comunităţile locale, retransmise ministerului prin numeroase adrese oficiale.