Administraţia Canalului Dunăre-Marea Neagră nu a acordat niciodată în cei 20 de ani de la inaugurarea canalului scutiri de taxe nici unei companii care utilizează această rută pentru a ajunge de la Dunăre în portul Constanţa, a declarat ieri directorul general al Administraţiei Canalelor Navigabile, Gheorghe Nicolau.
Potrivit responsabilului canalului Dunăre-Marea Neagră, citat de Rompres, armatorii navelor fluviale de croazieră din Ucraina au adresat un memorandum Companiei Naţionale Administraţia Canalelor Navigabile prin care solicită scutirea de la plata taxelor de tranzit şi a serviciilor portuare implicite pentru vasele fluviale de pasageri care tranzitează Canalul şi au ca destinaţie finală Portul Constanţa. Memorandumul, remis în urmă cu cîteva zile, este formulat în termeni ultimativi, autorităţile ucrainene avertizînd că, în cazul în care solicitarea nu primeşte o rezoluţie favorabilă, operatorii fluviali ai ţării vecine vor apela la alte rute de navigaţie pentru croazierele turistice de pe Dunăre.
"Solicitarea de la scutirea de taxe de tranzitare nu are însă nici un temei juridic sau comercial, proprietarii navelor de croazieră invocînd mai de grabă motive umanitare, în sensul că taxele standard şi universale percepute de noi, de maxim 1, 5 euro pe tonă, sunt împovărătoare pentru turişti, ele regăsindu-se în valoarea biletelor de călătorie", a declarat Nicolau, potrivit căruia acordarea de facilităţi nu se practică nicăieri în lume, iar aplicarea unui tratament preferenţial ar crea un precedent periculos. Totodată sursa citată a precizat că taxele percepute sunt pe departe cele mai mici practicate, în lume, de administratorii unor astfel de căi de navigaţie interioare. "În plus, valoarea traficului realizat de navele turistice ucrainene care nu depăşeşte 100.000 tone anual, faţă de volumul total înregistrat într-un an pe canal de 25 milioane tone, nu poate motiva luarea în calcul a cererii de acordare a unei asemenea scutiri", a conchis directorul general al Administraţiei Canalelor Navigabile.