Autoritatea de Supraveghere Financiară a publicat pe site-ul instituţiei, precum şi pe pagina sa de facebook, un scurt ghid al consumatorului care include şi un set de întrebari şi răspunsuri (Q&A) pentru situaţii frecvent întâlnite în cazul Societăţii Asigurare-Reasigurare Astra SA.
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a dispus prin Decizia nr. 2034/27.08.2015 retragerea autorizaţiei de funcţionare şi solicitarea intrării în procedura de faliment a societăţii Asigurare-Reasigurare ASTRA S.A., ca urmare a constatării stării de insolvenţă a asigurătorului.
Ca măsuri de protecţie pentru consumatorii aflaţi în această situaţie, ASF menţionează: "Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA), ca schemă de garantare în domeniul asigurărilor are ca scop protejarea creditorilor de asigurări de consecinţele insolvenţei unui asigurător intrat în procedura de faliment. Destinaţia principală a sumelor, aflate la dispoziţia FGA, este plata către creditorii de asigurări a indemnizaţiilor/despăgubirilor rezultate din contractele de asigurare facultative şi obligatorii încheiate în condiţiile legii şi a primelor datorate de asigurător pentru perioada în care riscul nu a fost acoperit de acesta, ca urmare a încetării contractelor de asigurare, cu respectarea plafonului de garantare prevăzut de lege (450.000 lei/creditor de asigurare)."
Ghidul consumatorului mai arată: "Creditorii de asigurări pot solicita plăţi, conform Legii nr. 213/2015, cum ar fi: 1. sumele cuvenite creditorilor de asigurări a fi plătite de către FGA aferente perioadei neexpirate a contractului de asigurare facultativă, în situaţia încetării contractului de asigurare, 2. despăgubirile/indemnizaţiile cuvenite creditorilor de asigurări rezultate din contractele de asigurare facultative şi obligatorii încheiate cu ASTRA. În situaţia unor daune produse anterior deciziei ASF şi pentru care a fost deschis dosar de daună la asigurator, dar şi în situaţia producerii în viitor a riscurilor asigurate în perioada de valabilitate a contractului de asigurare, asiguraţii/beneficiarii asigurării/persoanele păgubite se pot adresa FGA.
Din momentul publicării Deciziei ASF nr. 2034/27.08.2015 (publicată în Monitorul Oficial nr. 657/31.08.2015) privind ASTRA, dar nu mai târziu de 90 de zile de la data rămânerii definitive a hotărârii de deschidere a procedurii falimentului. Persoanele îndreptăţite la plata despăgubirilor de la FGA se pot adresa acestuia şi ulterior, dacă dreptul de creanţă s-a născut după data rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti de deschidere a procedurii de faliment.
Contractele de asigurare încheiate cu ASTRA sunt valabile până data la care intervine una dintre următoarele situaţii:
- data expirării menţionată de contract;
- data denunţării contractului de asigurare."
În caz de daună se precizează: "Conform Legii nr. 213/2015, art. 12 alin. 1 şi 2, FGA va proceda la deschiderea dosarelor de daună, de constatarea tehnică a avariilor, de instrumentarea dosarelor de daună, precum şi de avizarea lor din punct de vedere tehnic. FGA vă va pune la dispoziţie modelul de cerere-tip pe care să o completaţi şi vă va informa cu privire la documentele justificative care trebuie să însoţească această cerere. Informaţiile vor fi disponibile pe paginile de internet ale FGA şi ASF.
În vederea plăţii sumelor cuvenite creditorilor de asigurări, FGA va lua următoarele măsuri:
- va publica pe pagina proprie de internet informaţii referitoare la demersurile necesare pentru obţinerea de la FGA a despăgubirilor/indemnizaţiilor;
- va prelua de la ASTRA evidenţa contractelor de asigurare în vigoare la data închiderii procedurii de redresare financiară, evidenţa completă a dosarelor de daună, precum şi evidenţele tehnico-operative şi contabile aferente acestor contracte şi dosare;
- va publica lista potenţialilor creditori de asigurări, conform evidenţelor preluate de la ASTRA. - primeşte cereri de deschidere a dosarelor de daună, ia toate măsurile pentru constatarea tehnică a avariilor, instrumentarea şi avizarea dosarelor de daună din punct de vedere tehnic;
- verifică dosarele de daună şi creanţele de asigurări înregistrate în evidenţele sale, ţinând seama de normele aplicabile în materie şi de condiţiile de asigurare generale şi specifice prevăzute în contractele de asigurare încheiate cu ASTRA;
- întocmeşte listele creditorilor de asigurări ale căror creanţe certe, lichide şi exigibile urmează a fi plătite din disponibilităţile sale;
- după aprobarea acestor liste de către comisia specială, se efectuează plăţile indemnizaţiilor/ despăgubirilor către creditorii de asigurări, cu respectarea prevederilor legale. Sumele acceptate la plată vor fi achitate de FGA după rămânerea definitivă a hotărârii de deschidere a procedurii falimentului."
În vederea recuperării creanţelor de asigurare (despăgubire, indemnizaţie etc.) de la FGA, consumatorii vor depune la FGA:
- pentru despăgubire/indemnizaţie: o cerere motivată de de plată însoţită de documente justificative. Urmăriţi informaţiile disponibile la FGA şi ASF pentru detalii;
- pentru recuperarea primelor plătite în avans, proporţional cu timpul rămas până la expirarea asigurării facultative: o cerere de plată (cerere-tip) însoţită de documente justificative. Urmăriţi informaţiile disponibile la FGA şi ASF pentru detalii.
"Cererea trebuie să fie întocmită conform formularului (cerere-tip) pus la dispoziţie de FGA (conform Normei ASF care reglementează activitatea acestuia - a se vedea pagina de internet a ASF şi FGA). Cererea trebuie formulată în scris, în limba română şi transmisă direct la sediul FGA, prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, prin poştă electronică sau prin alte mijloace ce asigură transmiterea şi confirmarea primirii. Conţinutul cererii trebuie să reflecte: natura creanţei, momentul naşterii sale, cuantumul sumei pretinse, dacă există vreun privilegiu ori o garanţie reală în ceea ce priveşte creanţa, care sunt bunurile acoperite de asigurare.
Plafonul de garantare prevăzut de lege care poate fi plătită de FGA este în sumă de 450.000 lei pentru fiecare creditor de asigurare.
FGA vă va informa cu privire la acestea, ele depinzând în funcţie de tipul de contract de asigurare şi de situaţia specifică (cerere de plată). Înscrisurile justificative vor fi depuse în limba română. În cazul imposibilităţii prezentării acestor înscrisuri justificative în copie legalizată, se pot depune fie copii ale acestora, fie o declaraţie pe proprie răspundere în sensul susţinerii acestor documente. FGA va verifica cu evidenţele preluate de la ASTRA. În cazul în care aveţi acte redactate în altă limbă decât cea română, atunci trebuie să depuneţi şi traducerile autorizate ale acestora.
Pentru sumele de recuperat care depăşesc plafonul legal de despăgubire, orice persoană este în drept de a urma procedura legală prevăzută de Legea insolvenţei nr. 85/2014, cu modificările şi completările ulterioare.
FGA poate efectua plăţi din disponibilităţile sale către creditorii de asigurari ai societăţii ASTRA începând cu data rămânerii definitive a hotărârii de deschidere a procedurii falimentului.
Plata va fi efectuată în lei, pentru creanţele certe, lichide şi exigibile, prin intermediul poştei sau a unei bănci autorizate de BNR, în limita plafonului legal.
Consumatorii care au încheiat un contract sau o poliţă de asigurare cu societatea ASTRA sunt rugaţi să urmărească informaţiile publicate de ASF (www.asfromania.ro) şi FGA (www. asf-fga.ro), sau să solicite instituţiei detalii telefonic", se mai arată pe site-ul ASF.
Detalii suplimentare puteţi găsi la adresa web www.asfromania.ro/consumatori/astra.