Asociaţia Industriei Feroviare din România (AIFR) solicită ministrului Transporturilor şi Infrastructurii, Radu Berceanu, deblocarea finanţării infrastructurii feroviare, se arată într-o scrisoare adresată vineri ministrului. Asociaţia Feroviarilor solicită, printre altele, atât deblocarea sumelor necesare cofinanţării marilor proiecte de infrastructură, cofinanţate de Uniunea Europeană, dar şi alocarea în bugetul de stat a sumelor necesare refacţiei şi întreţinerii curente a infrastructurilor feroviare.
Totodată, pentru a limita consecinţele nefaste ale stării de subfinanţare cronică a societăţilor de stat din sectorul feroviar, Industria Feroviară solicită ministrului demararea de urgenţă a programelor de modernizare la nivelul infrastructurii şi materialului rulant, prin readucerea neîntârziată a infrastructurii în parametrii tehnici ceruţi de acordurile internaţionale - semnate şi de România - prin achiziţia de material rulant modern, dar şi prin repararea şi modernizarea parcului existent.
În plus, reprezentanţii Asociaţiei susţin că în absenţa unui program coerent de susţinere a căii ferate, ca axă prioritară de transport şi ca vehicul de satisfacere a serviciului public de transport călători, întregul eşafodaj economic cu greu construit în cei 10 ani de restructurare a sistemului feroviar românesc riscă să se prăbuşească. "Operatorii feroviari privaţi, administratorii de infrastructură publică şi, nu în ultimul rând, industria feroviară românească cu capital privat sau de stat - cu o forţă de muncă angajată de peste 100.000 oameni - riscă falimentul din cauza lipsei comenzilor sau pierderii clienţilor finali", se mai arată în scrisoarea adresată ministrului.
"Deoarece următorii 4-5 ani vor fi esenţiali pentru dezvoltarea ulterioară a sistemului feroviar românesc, dorim să subliniem necesitatea demarării cât mai rapide a proiectelor internaţionale sprijinite şi cofinanţate de Uniunea Europeana, în special prin POS-T 2007-2013 (valoare estimativă 5,7 miliarde de euro)", susţin reprezentanţii AIFR.
În scrisoare se mai arată că proiectului de modernizare a Coridorului IV Pan - European (Axa Prioritară 22) este "de o importanţă deosebită fiind singura rută între România şi Europa, principala poartă de acces a mărfurilor din portul Constanţa către Europa". În acest sens, semnatarii scrisorii solicită aprobarea neîntârziată a variantei tehnice suportabile de către Bugetul de Stat, deja acoperită de fondurile alocate de către Uniunea Europeană, urgentarea pregătirii documentelor de licitaţie şi lansarea acesteia cât mai curând.
"Decizia privind proiectele de investiţii majore aparţine autorităţilor naţionale ...", au concluzionat reprezentanţii AIFR.