• Ministrul estimează că până la finele iernii contractul cu Bechtel va fi renegociat
• Din martie ar urma să fie introduse standarde de cost clarificate şi se va realiza o prioritizare a construcţiei tronsoanelor
Ministerul Transporturilor va încheia la sfârşitul lui februarie discuţiile cu Bechtel - constructorul Autostrăzii Transilvania - prin care vor fi stabilite costuri clare dar şi ce tronsoane vor fi construite în perioada următoa-re, a declarat, ieri, ministrul Trans-porturilor, Anca Boagiu.
Potrivit Agerpres, Anca Boagiu a explicat: "Suntem în discuţii cu Bech-tel. Nu vom ataca niciun nou tronson până nu punem la punct detaliile tehnico-economice din contracte. Avem o echipă care evaluează lucrările efectuate până în prezent, iar când vor fi puse la punct toate detaliile referitoare în primul rând la costuri, pentru că e un contract cu preţuri ţintă, vom relua discuţiile şi dacă vom începe noi tronsoane şi cine le va finanţa, nu respingem ideea de a finanţa chiar ei tronsoanele respective. Condiţia este să lucrăm pe un contract care să corespundă exigenţelor europene".
• "Ori de câte ori merg la Bruxelles, mi se reproşează că acest contract este o gaură neagră în buget"
Ministrul Boagiu a susţinut că înţelege necesitatea proiectului cu Bechtel, dar a precizat că primeşte reproşuri de la Bruxelles cu privire la contract şi la impactul său asupra bugetului de stat.
Anca Boagiu a afirmat: "Ca minis-tru nu pot să accept să mergem mai departe cu un contract care, ori de câte ori merg la Bruxelles, mi se reproşează că este o gaură neagră în buget, dar nici nu contest necesitatea acestei autostrăzi. Sper ca la sfârşitul iernii să terminăm discuţiile de revizuire a contractului, astfel încât să putem lua decizii în ceea ce priveşte perioada următoare".
Bechtel a anunţat deja că va disponibiliza peste 600 de salariaţi în acest an din lipsa frontului de lucru.
• Tronsonul Târgu Mureş - Braşov, construit cu banii americanilor?
În total, Autostrada Transilvania, între Borş şi Braşov, va avea 415 kilometri, din care peste 55 de kilometri de poduri şi viaducte, 94 de pasarele, 58 de pasaje peste autostradă şi 16 noduri rutiere.
Primii 42 de kilometri ai Autostrăzii Transilvania, între Turda şi Gilău, în apropiere de Cluj, au fost daţi în folosinţă pe 1 decembrie 2009, iar în noiembrie 2010 restul secţiunii până la Câmpia Turzii.
Având în vedere restricţiile bugetare, autorităţile încearcă să găsească soluţii împreună cu constructorul american pentru continuarea lucrărilor pe sectorul Borş - Târgu Mureş. Cum la sectorul Târgu Mureş - Braşov nu se mai poate face concesiune, asigurarea finanţării ar putea fi făcută de compania americană.
• Restructurarea companiilor CFR ar putea dura doi ani
Ministrul Transporturilor Anca Boagiu a spus că, deocamdată, nu a fost stabilită nicio cifră de disponibilizare la calea ferată şi că restructurarea celor trei companii, CFR Marfă, CFR Călători şi CFR SA, ar dura cel puţin doi ani. Declaraţia sa vine în contextul în care sindicatele feroviare au declarat recent că la toate cele trei societăţi vor fi disponibilizaţi aproximativ 7.000 de salariaţi, în aceste zile fiind purtate discuţii între reprezentanţii acestora şi ministrul Transporturilor. Ministrul Boagiu a precizat că la CFR Marfă restructurarea este într-un stadiu avansat şi va fi continuat procesul de restructurare, coroborat cu politicile europene, pentru că piaţa a fost liberalizată la nivel european pe transportul de mărfuri.
• Boagiu: "Sindicatele din domeniul feroviar au utilizat unele active ale CFR ca o agenţie imobiliară"
Sindicatele din domeniul feroviar au utilizat unele active din patrimoniul CFR ca o agenţie imobiliară şi nu au reacţionat atunci când calea ferată a fost devalizată, însă trebuie să se obişnuiască cu ideea eficientizării companiilor, a mai spus ministrul Transporturilor, Anca Boagiu. Ministrul Transporturilor a afirmat: "Companiile şi partenerii sociali trebuie să îşi ia gândul că patrimoniul întregii căi ferate poate fi folosit de ei ca un patrimoniu pentru o agenţie imobiliară. Ei nu sunt agenţii imobiliare, şi, dacă mai au patrimoniu încă nepierdut, pe multe tertipuri avocăţeşti pe care le-au tolerat (n.r.-sindicatele), acel patrimoniu trebuie folosit aşa cum ar face un dezvoltator, şi nu o agenţie imobiliară".