Avionul de mediu curier de tip MC-21, considerat major în aeronautica rusă, dar subminat de sancţiuni americane, a efectuat un prim zbor cu un motor rusesc, o etapă decisivă în relansarea proiectului, a anunţat conglomeratul public Rostec, relatează AFP, citat de News.
"Acest zbor de testare, de o oră şi 25 de minute, de la Irkuţk, în Siberia, a unui avion de nouă generaţie ne repune ţara în rândul celor mari în aviaţia civilă", a proclamat Serghei Cernezov, directorul general al Rostec, din care face parte constructorul aeronavei - Irkut.
Aeronava a fost dotată cu un motor în întregime rusesc - PD-14 -, care a fost dezvoltat în urma sanţciunilor impuse de către Statele Unite Rusiei cu scopul de a bloca livrarea unor piese esenţiale în acest proiect.
MC-21, care a efectuat primul zbor de testare în 2017, urma iniţial să fie pus în serviciu la sfârşitul lui 2018, însă termenul a fost amânat din cauza sancţiunilor americane.
Darea în folosinţă a MC-21 este prevăzută de-acum în 2021, în contextul în care o recesiune mondială cauzată de pandemia covid-19 a lovit în plin sectorul transportului aerian.
Acest avion este considerat simbolul renaşterii industriei aeronautice ruse, după haosul anilor '90. El are ambiţia să concureze "bestsellerurile" constructorilor european de avioane Airbus şi american Boeing - respectiv A320 şi 737.
În 2011, Rusia a dat în folosinţă aeronava de transport regional Superjet 100, primul avion civil conceput după era sovietică, cu participarea grupului italian Finmeccanica şi cu numeroase echipamente europene.
Însă vânzarea acestui avion, o mândrie la lansarea sa, a fost aproape nulă în străinătate. Aeronava s-a confruntat cu mai multe accidente grave, unele sângeroase, şi cu numeroase probleme tehnice.
Ministrul rus al Industriei Demis Manturov consideră că zborul de marţi al MC-21 reprezintă un succes al politicii statului în domeniu.
"Am format o nouă generaţie de constructori şi de muncitori şi vedem roadele muncii a zeci de mii de oameni", îşi exprimă el satisfacţia.