Prof. dr. ing. Adrian Curaj, directorul proiectului Calitate şi Leadership pentru Învăţământul Superior Românesc, a prezentat, săptămâna trecută, în prezenţa unui grup de experţi români şi străini în studii prospective, a rectori şi prorectori ai unor universităţi româneşti lucrarea Blueprint for Organizing Foresight in Universities. Prezentarea a avut loc la Universitatea de ştiinţe Agronomice şi Medicină Veterinară Bucureşti în cadrul atelierului de lucru cu acelaşi nume. Acesta este cel de-al patrulea atelier de lucru colaborativ din seria "Dialogurilor de la Bucureşti", organizat de Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, Cercetării, Dezvoltării şi Inovării (UEFISCDI) în cadrul proiectului Calitate şi Leadership pentru Învăţământul Superior Românesc.
Evenimentul a avut ca scop consolidarea şi valorificarea rezultatelor obţinute pe baza documentului "Blueprint for Organizing Foresight in Universities", prin crearea unui spaţiu de dialog între profesori universitari români, beneficiari ai acestei lucrări, şi experţi internaţionali.
"Blueprint for Organizing Foresight în Universities nu se doreşte a fi un ghid sau un manual de studii prospective pentru universităţile româneşti. În mod cert nu îşi propune nici să ofere o reţetă de succes despre cum trebuie realizate exerciţiile prospective de către universităţi. Acest document oferă însa soluţii practice la problemele cu care universităţile s-ar putea confrunta în realizarea propriilor exerciţii prospective. Valoarea lucrării este data de faptul ca este construită pornind de la probleme reale cu care universităţile româneşti se confrunta, probleme ce au fost identificate în urma unui larg proces de evaluare a sistemului de învăţământ superior din România." a afirmat în deschiderea lucrărilor.
Structurată pe şase capitole, lucrarea porneşte de la identificarea principalelor provocări pe care viitorul le aduce învăţământului superior, oferă o posibilă metodologie privind modul de realizarea a exerciţiilor prospective, prezintă câteva studii de caz în care universităţi din ţări precum Irlanda, Canada, Statele Unite al Americii, Turcia şi Malaezia dezvoltă propriile exerciţii prospective şi identifică posibile consecinţe atât pentru managementul strategic al universităţii, cât şi pentru procesele educaţionale ori de cercetare.