Ajutorul de stat acordat societăţii CFR Marfă în 2013 a fost ilegal, după cum a decis Comisia Europeană. În aceste condiţii, statul român va trebui să recupereze aproximativ 380 de milioane de euro de la companie, a afirmat, ieri, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu.
Oficialul a subliniat că decizia CE este luată la nivel tehnic, aşteptându-se doar "lumina verde" din partea conducerii CE pentru a fi stabilită o strategie. Potrivit şefului Autorităţii de Concurenţă, este vorba, în principiu, de anularea ştergerii de datorii din 2012 şi până în prezent.
Reprezentanţii companiei de stat susţin că CFR Marfă are active, iar un model de urmat, în acest caz, este Combinatul Oltchim, care a fost într-o situaţie similară şi care poate reprezenta un şablon pentru restructurarea altor companii, a mai precizat domnul Chiriţoiu, menţionând: "CFR Marfă spune că are circa 1 miliard de euro în active, deci ar trebui să poată acoperi suma ce trebuie recuperată, care va fi, cu siguranţă, mult mai mică".
Conform domniei sale, compania are datorii către CFR Infrastructură pentru taxa de utilizare a căii ferate, pe care nu a plătit-o, iar când va veni decizia de recuperare a ajutorului de stat, va avea datorii către ANAF, care trebuie să recupereze sumele care au fost şterse în 2013.
Preşedintele Consiliului Concurenţei a mai explicat: "În cazul CFR Marfă, investigaţia este la final. Ştim că, în esenţă, decizia este scrisă şi urmează să fie comunicată în perioada următoare pentru că sunt schimbări şi la Bucureşti şi la Bruxelles, iar noua Comisie îşi va începe mandatul, sau va fi votată de Parlamentul European, săptămâna viitoare. Cum şi la noi Guvernul este nou, să spunem că mai durează câteva săptămâni până când noul Executiv de la Bucureşti şi proaspăt reconfirmata Comisie Europeană vor discuta subiectul. Schimbări mari, însă, nu pot să fie. Este clar că CFR Marfă a primit un ajutor în vederea privatizării, în anul 2013, i s-au şters datoriile, ea nu şi-a revenit în toţi aceşti ani şi n-a fost nici privatizată, a continuat să facă pierderi. Cum aceasta este o situaţie, în mod evident, nesustenabilă, este nevoie de o restructurare a activităţii ca să dispară pierderile".
"Evident că activitatea de transport al mărfii pe calea ferată nu va dispărea, iar oamenii vor continua să lucreze în acest domeniu", a precizat Bogdan Chiriţoiu, adăugând: "Aşadar, în privinţa a ceea ce ar urma să se întâmple cu CFR Marfă, întâi va veni decizia CE care spune că trebuie recuperat ajutorul de stat pe care l-a primit compania. Deci, statul trebuie să îşi recupereze banii pe care i-a dat sau pe care nu i-a încasat de la CFR Marfă, apoi, după ce ne vine decizia, vom vedea exact care sunt variantele pe care le putem aborda. În orice caz, vom avea la dispoziţie cel puţin şase luni ca să venim cu această soluţie de recuperare a ajutorului, mai exact a banilor pe care statul trebuie să îi primească de la această companie. Ce cred că este relativ uşor de făcut este ca activele care se leagă de infrastructură - precum unele terenuri, depouri, instalaţii de încărcare-descărcare, care vizează, mai degrabă, obiectul de activitate al CFR Infrastructură (şi anume tot CFR SA) - să fie trecute la CFR SA. Noi am recomandat CSAT-ului, încă de când se discuta de privatizare (undeva prin 2012), să ceară mutarea acestor active de la CFR Marfă la CFR Infrastructură şi poziţia noastră a rămas aceeaşi".
Tot ieri, premierul Ludovic Orban a afirmat că, în cazul în care decizia CE nu va fi cea preconizată, Guvernul are scenarii care să permită continuarea activităţii companiei. Prim-ministrul a declarat: "Fosta guvernare nu a făcut aproape nimic pentru a fundamenta acordarea ajutorului de stat. Noi vom încerca să fundamentăm. Dacă decizia nu va fi cea pe care o aşteptăm, avem scenarii pentru a permite activitatea CFR Marfă".
Comisia Europeană are declanşată procedura de investigaţie în cazul a trei companii care înregistrează pierderi şi unde s-ar putea să fie nevoie de măsuri de ajutor de stat, de recapitalizare, de restructurare etc., a mai spus domnul Chiriţoiu.
Potrivit domniei sale, companiile care se află, în momentul de faţă, în proces de restructurare, sunt Compania Naţională a Uraniului, Complexul Energetic Hunedoara - ambele fiind în portofoliul Ministerului Energiei - şi CFR Marfă şi se discută, de asemenea, despre cum poate fi sprijinită activitatea Complexului Energetic Oltenia, companie afectată de majorarea preţurilor certificatelor de emisie.
Ministrul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Lucian Bode, a transmis, ieri, că este greu de găsit o soluţie în cazul problemelor pe care le are compania de stat CFR Marfă, dar nu imposibil.
CFR Marfă se confruntă cu dificultăţi financiare cel puţin din 2009.
La sediul ministerului, a avut loc întâlnirea ministrului cu Eduardo Martinez - responsabilul pe dosarul CFR Marfă de la DG Competition din cadrul Comisiei Europene, şi Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, dar şi toţi factorii implicaţi în situaţia CFR Marfă. În cadrul întâlnirii s-a discutat despre ultimele evoluţii înregistrate la nivelul CFR Marfă precum şi soluţiile ce pot fi aplicate în contextul discuţiilor de la nivelul Comisiei Europene, relatează News.ro.
"Ştiu că în momentul de faţă este doar o decizie informală care se va concretiza în viitorul apropiat. Am discutat paşii ce trebuie făcuţi pentru ca CFR Marfă să beneficieze de cele mai bune soluţii pentru societate şi pentru clienţii ei. Am toată determinarea şi susţinerea pentru CFR Marfă şi sunt sigur că situaţia, deşi va fi grea, îşi va găsi o rezolvare. Am cerut reprezentantului DG Competition să ne faciliteze, în cel mai scurt timp, o întâlnire cu Comisarul european pe domeniu. Respectăm decizia Comisiei şi sunt sigur că doar împreună vom găsi soluţii pentru ieşirea din această situaţie. Niciodată nu s-a pus şi nu se va pune problema încetării activităţii acestei societăţi strategice pentru economia românească", a declarat Lucian Bode.
Comisia Europeană a lansat, la jumătatea lunii decembrie 2017, o investigaţie aprofundată pentru a determina dacă stingerea de către statul român a datoriilor operatorului de transport feroviar de marfă CFR Marfă şi necolectarea datoriilor companiei i-au conferit acesteia un avantaj neloial, cu încălcarea normelor UE privind ajutoarele de stat.
------------------
Avocatul Gheorghe Piperea, administratorul judiciar al Oltchim, a precizat, ieri, în legătură cu decizia privind viitorul companiei CFR Marfă: "După cum spuneam deunăzi, CFR Marfă intră în faliment. Comisia Europeană a decis că statul a dat CFR Marfă, încă din anul 2007, ajutor de stat ilegal, în valoare de 400 de milioane de euro. Acum, aceşti bani trebuie recuperaţi în şase luni. Consiliul Concurenţei spune că se poate opera ca în cazul Oltchim, pe care l-am salvat prin desprinderea activelor viabile de «coaja» Oltchim şi vândute unui privat român cu 127 de milioane de euro. Eu sunt aici să le explic noilor guvernanţi cum se face. Dacă nu vor vrea să ştie cum se face, 6.000 de angajaţi vor rămâne fără locuri de muncă, iar active de un miliard de euro (şi o afacere de câteva sute de milioane de euro pe an) vor fi distruse.
La rând la faliment stau Compania Energetică Oltenia (cu datorii de 1,4 miliarde de lei, din certificate de emisii de dioxid de carbon) şi Metrorex (cu datorii la Alstom de 125 de milioane de lei şi o cerere de insolvenţă pe rol)".
-------------------
Aseară, după închiderea ediţiei, Marinică Voicu, directorul general al societatii CFR Marfă, şi-a anunţat demisia din funcţia de conducere pe care o deţinea de peste doi ani. Potrivit unui comunicat al companiei, şeful CFR Marfă a demisionat din motive personale. Marinică Voicu fusese numit director general al CFR Marfă în data de 6 septembrie 2017.
"În perioada imediat următoare, Consiliul de Administraţie al CFR Marfă va desemna un nou director interimar al societăţii, care va prelua atribuţiile funcţiei de director general", mai subliniază comunicatul citat.
1. Scenariu clasic
(mesaj trimis de gogu în data de 19.11.2019, 07:49)
Au început cu Oltchim apoi continua cu celelalte companii pe același scenariu "Ajutorul de stat a fost dat ilegal", decretat de măreața UE. SNCF din Franta (companie de stat) beneficiază de subvenții publice de 14 miliarde de euro anual. Se aude la UE, la ei ajutorul de stat nu este declarat ilegal, doar la noi. Se aude Bogdan Chiritoiu, sau faci urechea surda.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Liviu în data de 19.11.2019, 08:56)
Am organizat pe Facebook Asociația Păgubiților Oltchim, ptr cine este interesat.
2. "Dupa sablonul Oltchim"
(mesaj trimis de anonim în data de 19.11.2019, 16:27)
Adica sabotat pana intra in faliment?