Abia întorşi din vacanţa de Ziua Naţională a României, mulţi români îşi planifică vacanţa de Crăciun. Şi nu sunt singurii. O treime dintre europeni plănuiesc să călătorească în acest sezon de sărbători. Dar inflaţia, cu preţul energiei care afectează bugetele oamenilor, le schimbă planurile de călătorie şi adaugă îngrijorări cu privire la cât de scumpă va fi această vacanţă.
Potrivit celui mai recent sondaj al European Travel Commision, ţările preferate pentru următoarea călătorie a europenilor sunt Franţa, Spania, Italia, Germania şi Grecia. Primele trei ţări pentru o călătorie de agrement sunt Franţa, Italia şi Spania, în timp ce Austria, Germania şi Spania sunt primele trei ţări pentru călătoriile de afaceri.
Din păcate, România nu este una din destinaţiile preferate, reprezentând mai puţin de 1% din preferinţele de călătorie. Comparativ cu 2019, pentru România, performanţa de până acum în turism arăta o scădere de 45% a sosirilor internaţionale şi o scădere de 39% a nopţilor rezervate, conform ultimului raport trimestrial al ETC.
În ultimul trimestru din 2022 şi în primul trimestru din 2023, aproape 29% dintre europeni intenţionează să călătorească în interiorul ţării lor şi aproape 8% în afara Europei, cu 3% mai puţin în fiecare categorie faţă de 2021. Dintre cei care călătoresc, aproximativ 62% intenţionează să viziteze o altă ţară europeană, o creştere de 12% faţă de anul trecut.
Inflaţia influenţează şi ea planurile de călătorie ale europenilor, un sfert dintre ei fiind îngrijoraţi de creşterea costurilor generale, iar 17% de situaţia finanţelor personale. În ciuda acestui fapt, datele arată că rezervările pentru vară au fost cu doar 3% sub nivelul de dinaintea pandemiei, iar această tendinţă a continuat şi în octombrie. Dar estimările pentru sezonul de iarnă 2022/23 arată în acest moment al rezervărilor o scădere cumulată a vânzărilor de 27%.
Vacanţele sunt mai scumpe în acest sezon, ceea ce înseamnă că preocupările călătorilor cu privire la creşterea preţurilor sunt îndreptăţite. De exemplu, în Alpii elveţieni, staţiunile cresc preţurile cu 9% pentru adulţi în această iarnă pentru a face faţă costurilor ridicate ale energiei. Tendinţa este similară în Italia şi Austria, destinaţii populare pentru practicanţii sporturilor de iarnă.
Două treimi dintre europeni plănuiesc călătorii de până la şase nopţi, iar bugetul de călătorie cel mai frecvent este de 500 până la 1000 de euro de persoană. Vacanţele în oraşe sunt preferate de 20% dintre europeni, 15% caută patrimoniul cultural, 14% sunt în căutarea naturii şi a experienţelor în aer liber şi doar 13,5% a mării şi a soarelui în sezonul de toamnă-iarnă.
Pentru europeni, criteriile de alegere a destinaţiei sunt în ordine: vreme plăcută, chilipiruri şi oferte atractive, o destinaţie care să nu fie aglomerată, cu localnici prietenoşi şi primitori. Pandemia de Covid-19 a lăsat urme, alte criterii fiind rutele directe de transport fără nicio restricţie de călătorie, dar locul trebuie să aibă protocoale de sănătate sigure şi eficiente în gestionarea Covid-19.
Privind spre viitor, potrivit WTTC (World Travel and Tourism Council), în următoarele 12 luni 63% dintre persoanele intervievate din 25 de ţări intenţionează să facă o călătorie de agrement, 27% dintre acestea plănuind trei sau mai multe călătorii. Însă revenirea la nivelurile de dinaintea pandemiei va dura ceva timp, Global Data estimând că, până în 2025 se preconizează că plecările internaţionale vor ajunge la 98% din nivelurile din 2019. Companiile aeriene globale se aşteaptă să ajungă la nivelurile de dinainte de pandemie într-un ritm diferit, potrivit IATA. În America de Nord revenirea este prognozată pentru 2023, în Europa pentru 2024, iar în Africa şi regiunea Asia-Pacific pentru 2025.
Aproape două treimi dintre cei intervievaţi (61%) în sondajul WTTC menţionat mai sus au declarat că preferă brandurile şi destinaţiile de călătorie care sunt mai sustenabile, în timp ce aproape jumătate (45%) au declarat că îşi vor cheltui banii doar cu branduri care sunt responsabile din punct de vedere social şi ecologic. În timp ce tendinţa ESG capătă importanţă în rândul consumatorilor, investitorii sunt şi ei atenţi. Conform sondajului eToro Retail Investor Beat, 35% dintre investitori iau întotdeauna în considerare ESG, în timp ce alţi 38% se uită uneori la ESG atunci când iau o decizie privind investiţiile.